Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین علی نریمانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص انجام فعالیت‌های بیابان زدایی در اصفهان، گفت: استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹ درصد آن معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتارش بیابان است و از این عدد ۱ میلیون و ۵۰۰ هکتار مناطق کانون‌های بحرانی و فرسایشی و  ۲ میلیون و ۵۰۰ هکتار  مناطق تحت تاثیر فرسایش باد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: مناطق تحت تاثیر، مناطقی طبیعی و همیشگی هستند  که باد، خاک را در آن مکان‌ها جابه جا می‌کند، اما مناطق کانون بحران در قلب مناطق تحت تاثیر قرار دارند و گاهی به علت اقدامات انسانی یا تشدید بادها، رسوباتی جریان پیدا  می‌کند  که ممکن است به  اراضی مسکونی  یا کشاورزی  آسیب برساند  و باعث تصادفات جاده‌ای شود و  به همین سبب است که خسارت وارد می‌کنند و آن‌ها را مناطق کانون بحران می‌نامیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان ابراز کرد: تاکنون ۳۱۰ هزار هکتار از این یک و نیم میلیون هکتار کانون بحران را از طریق پروژه‌های نهال کاری تثبیت کرده ایم، که آن‌ها را جنگل‌های دست‌کاشت وی نامند همچنین اصفهان از نظر جنگل‌های دست‌کاشت رتبه اول کشور را دارد.

او یادآور شد: از سال ۱۳۴۹ عملیات بیابان زدایی در اصفهان شروع شده است و از سال ۱۳۷۵  برای مکان‌هایی که کانون بحران و فرسایشی بودند و به منابع زیستی و اقتصادی آسیب وارد می‌کرند اقدام به ارائه  طرح‌های مختلف شده، این طرح‌ها تا امروز نزدیک به یک میلیون و پنجاه هزار هکتار طرح هستند، اساس کار ما با اجرای این طرح‌ها است که  پروژه‌ها  را در کجا و چگونه  اجرا کنیم، زمانی که اعتبار موجود باشد این طرح را اجرایی خواهیم کرد و هنگامی که اعتباری نباشد، کاری انجام نخواهد شد.

نریمانی با اشاره به دستاورد‌های بیابان زدایی در اصفهان، ادامه داد: در این چند سال بیابان‌زدایی در استان اصفهان ادامه داشته، که براساس آمار موجود دستاورد‌های آن شامل:  وجود بیش از ۷۰۰ کیلومتر جاده‌های ترانزیت که در برابر جنگل‌های دست کاشت  حفظ شدند، حفظ بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسیر راه آهن  و یک فرودگاه نظامی و فرودگاه بین‌المللی، حفظ ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مسیر کانال‌ها و لوله کشی‌های آبی است، همچنین با این طرح‌ها بیش از ۲۰۰ روستا حفظ شده اند.

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیابان زدایی بیایان منابع طبیعی بیابان زدایی استان اصفهان کانون بحران هزار هکتار طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۴۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت:از ۱۲۵میلیون هکتار مناطقی که قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری را دارند تاکنون حدود ۳۲ میلیون هکتار اجرا و ۹۰میلیون هکتار باقی مانده است. این یعنی حدود ۲۴درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده است.

محمد فرامرز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون در کشور حدود ۴۲ میلیون هکتار مطالعه آبخیزداری انجام شده و ۳۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در دست اجرا و اجرا شده است، گفت: همچنین ۲۰ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری داریم که اجرایی نشده است.

وی افزود: به طور کل در کشور از ۱۲۵میلیون هکتار مناطقی که قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری را دارند تاکنون حدود ۳۲ میلیون هکتار اجرا و ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده است. از این ۹۰ میلیون هکتار نیز ۲۰ میلیون هکتار دارای مطالعه آبخیزداری و ۷۰ میلیون هکتار نیز بدون مطالعه است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: این یعنی تمام این سالها تنها حدود ۲۴درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده که عدد بسیار کمی است.

بارش ها تا ۳۰۰میلی متر هم گزارش شد

وی در ادامه به بارش های اخیر نیز اشاره کرد و گفت:امسال و سال‌های قبل در مناطق جنوبی و مرکزی کشور بارش های شدیدی  گزارش شد. به طور مثال در سیستان و بلوچستان میانگین بارندگی ۱۱۰ میلی متر است ولی در نیمه اول فروردین سالجاری ۳۰۰میلی متر بارندگی در آن منطقه داشتیم.

فرامرز عنوان کرد: در نیمه اول فروردین استان‌های ایلام،  خوزستان، فارس، کرمانشاه،  لرستان، مرکزی و یزد درگیر بارندگی بودند و در نیمه دوم فروردین نیز  بوشهر،  جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و خراسان جنوبی بارندگی های زیادی داشتند. در اوایل اردیبهشت نیز علاوه بر استان‌های ذکر شده اصفهان نیز اضافه شد.

باید روان آب‌ها را مدیریت کنیم

وی با بیان اینکه آبخیزداری به معنای کنترل سیل نیست بلکه مدیریت روان آب است، گفت: هر سال بخشی از روان آب‌های سیلابی وارد دریا، کویر یا از کشور خارج می‌شوند و باید با استفاده از آبخیزداری بتوانیم بخشی از روان آب‌ها را داخل حوضه نگه داریم و  آنها را وارد منابع آبی قابل دسترس کنیم تا امکان استفاده از آنها در بخش های مختلف فراهم شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی اضافه کرد:کارکرد دیگر آبخیزداری حفاظت از پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

وی با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۲ ،۱.۷ همت بودجه آبخیزداری در نظر گرفته شده بود، گفت: که از این میزان تنها ۶۰درصد اختصاص یافت.

 اعتبار آبخیزداری کافی نیست

فرامرز در پایان با بیان اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه باید ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری مصوب و اجرایی شود، گفت:در حال حاضر تامین اعتبار  و منابع یکی از چالش های پیش و روی آبخیزداری است. ظرفیت اجرایی، متخصص، پژوهش وجود دارد ولی منابع کافی نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • بهره برداری بیش از ۳۰۰ طرح محرومیت زدایی آبفای گیلان
  • تکمیل طرح چهارخطه شدن محور دره شهر ، پلدختر نیازمند اعتبار
  • جاده مواصلاتی قرح به گوشکی نیازمند تامین اعتبار است
  • فیلم/ وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرمیت زدایی و عمرانی در سروستان
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست