Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@07:09:03 GMT

طرح های عشایری در شهرستان رودبار احیا می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۴۷۴۹

طرح های عشایری در شهرستان رودبار احیا می شود

سروش ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و جایگاه طرح‌های عشایری، گفت: با اعتبار تخصیص یافته سه طرح عمرانی در مناطق ییلاقی و قشلاقی با هدف آبرسانی به روستاهای قشلاقی، مرمت راه‌های ییلاق، آبرسانی به ییلاق‌ها، احداث آبشخور در شهرستان اجرا شده است.

وی افزود: آب رسانی به سه روستای لایه، علی آباد و هرزویل به طول ۴ کیلومتر با بیش از دو میلیارد و۶۰۰ میلیون ریال اعتبار مهم‌ترین اقدام در آبرسانی به مناطق عشایری شهرستان از سال گذشته تاکنون بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی رودبار با بیان اینکه عشایر شهرستان رودبار سهم بسزایی در تولیدات دامی و لبنی شهرستان و استان دارند، اظهار کرد: عشایر شهرستان رودبار سالانه بیش از ۱۵۰ تن گوشت قرمز ۴۰ تن شیر و ۱۰ تن پشم تولید می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه جمعیت عشایر شهرستان ۷۲۲ خانوار و ۳۵۰۰ نفر هستند، اضافه کرد: جمعیت سه درصدی عشایر رودبار ۹۰ درصد شیر و ۱۰ درصد گوشت و فرآوده‌های دامی شهرستان را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به برخی مشکلات عشایر شهرستان، تشکیل شرکت تعاونی عشایری را فرصتی مناسب برای احیای دوباره این قشر برشمرد و افزود: در بحث تولیدات عشایر ظرفیت‌های زیادی در منطقه وجود دارد که نبود شرکت تعاونی عشایری یکی از مهمترین مشکلات این بخش است که با وجود تعاونی عشایری مشکلات بازاریابی و فروش محصولات عشایری تا حدودی رفع خواهد شد.

کد خبر 5304172

منبع: مهر

کلیدواژه: عشایر جهاد کشاورزی گیلان شهرستان رودبار ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا واکسیناسیون کرونا کرمانشاه گرگان شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه زلزله اردبیل اربعین حسینی خراسان رضوی بیرجند عشایر شهرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۴۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری

قائم‌مقام سازمان امور عشایری کشور گفت: به دلایل مختلف نمادهای هویتی عشایر مغان در حال از دست رفتن است و مستندات زندگی عشایری رفته رفته به دست فراموشی سپرده می شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مهدی میزبان ‌در آئین اختتامیه جشنواره کوچ عشایر در جعفرآباد مغان اظهار داشت: به دلایل مختلف نمادهای هویتی عشایر مغان در حال از دست رفتن است و مستندات زندگی عشایری رفته رفته به دست فراموشی سپرده می شود.

وی با تاکید بر اینکه سران طوایف عشایر باید نسبت به این فقدان حساسیت نشان دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از نماد آلاچیق به عنوان سازه نماد استان اردبیل در همه تریبون‌ها و مراکز رسمی استان باید انجام شود تا با این روش های جلوی فراموشی و نسیان داشته های عشایری را بگیریم.

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران با تاکید بر برندسازی محصولات و تولیدات عشایری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ضروری است تا دستاوردها و محصولات تولیدی عشایر مغان از قبیل لبنیات، تولیدات سنتی و بافته های داری آنها برندسازی شده و به نام این طوایف ثبت شود.

میزبان با اشاره به اینکه عشایر هویت و تاریخ ملت ایران هستند، خاطرنشان کرد: دومین جشنواره بین المللی عشایر مغان ظرفیتی عظیم برای معرفی توانمندی های عشایر ایران در سطح ملی و بین المللی است و در این زمینه باید تمامی دستگاه های اجرایی پای کار باشند.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور عشایر مغان را جزو عشایر بااصالت و ریشه دار کشور معرفی کرد و گفت: معرفی و تبیین خدمات و ثمرات عشایر شاهسون مغان ضروری است و در این راستا برگزاری کنگره و همایش ملی و استانی برای معرفی و تبیین جایگاه جامعه عشایری در زندگی مردمان ایران زمین و به خصوص استان اردبیل مهم به نظر می رسد.

میزبان ثمرات برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان را یادآور شد و بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد هماهنگی دستگاه های اجرایی برای مدیریت کوچ و معرفی آداب و سنن و زندگی مردمان کوچرو استان اردبیل و استان های شرکت کننده است.

وی خواستار برندسازی محصولات تولیدی جامعه عشایری مغان از جمله پنیر و لبنیات تولید شده توسط این قشر شد و گفت: لازم است که تولیدات این زحمتکشان در قالب برند شاهسون تولید و در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه شود.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور از حضور 656 ایل و طایفه مستقل عشایری در کشور خبر داد و تصریح کرد: این عشایر در قالب سه ایل بزرگ بختیاری، قشقایی و شاهسون در حال کار و تولید هستند.

میزبان با بیان اینکه 60 اداره و دستگاه اجرایی در راستای ساماندهی امور عشایر دخیل هستند، اظهار کرد: خدمات رسانی به جامعه عشایری و هماهنگی برای خدمات بیشتر دو وظیفه اساسی سازمان امور عشایری کشور است که با تمام توان در ادای وظیفه به این جامعه مهم و بزرگ کشور تلاش می کنیم.

وی جمعیت جامعه عشایری کشور را 251 هزار خانوار و بیش از یک میلیون و 315 هزار نفر اعلام کرد و افزود: جامعه عشایری ایران 1.4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما در عین حال 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی و بخش زیادی از گیاهان دارویی و مواد لبنی کشور را تامین می کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • مسدود شدن ۹ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده