Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - بوشهر، محمدرضا زائری: استان بوشهر با توجه به موقعیت و امکانات بالایی که دارد یکی از قطب‌های اصلی قایقرانی کشور بشمار می‌رود که این امکانات نه فقط در شهر بوشهر بلکه در دیگر شهرهای بندری استان نیز وجود دارد و دارای پایگاه‌های فعال قایقرانی است.

همین امر امروزه سبب شده هر سال مسابقات قایقرانی و حتی اردوهای تیم‌های ملی کشورمان در این استان برگزار شود و این استان پتانسیل بالایی دارد تا حتی در عرصه بین المللی نیز دارای امکانات بالا و بروزی باشد که در سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر مصوب شد که پیست بین المللی قایقرانی در اولویت طرح‌های استان محسوب شود و اعتبارات آن نیز از طریق استانی و ملی تأمین و هزینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از ارائه طرح جانمایی پیست بین المللی، اداره کل محیط زیست استان بوشهر مخالفت خود را اعلام کرد و معتقد است محل اجرای این پروژه باعث تخریب تالاب سلطانی و در مسیری قرار دارد که رویشگاه جنگل حرا است.

احداث پیست بین المللی قایقرانی صدمه‌ای به محیط زیست نخواهد زد

برای پیگیری این موضوع ابتدا به سراغ مهدی زارعی رفتیم که در گفتگو با خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، منابع طبیعی، بنادر و کشتیرانی و آب منطقه‌ای جهت لایروبی احداث پیست همکاری خوبی با هیات قایقرانی داشتند ولی با پافشاری افرادی در اداره کل محیط زیست استان جلوی طرح گرفته شد و جواب مشخص و قانع کننده‌ای هم در این خصوص ارائه ندادند.

رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست کشوری موافقت خود را با ایجاد این پیست اعلام کرده‌اند یادآور شد: در این خصوص طی نامه‌ای اختیارات را به محیط زیست استان واگذار کرده‌اند تا در انجام کار احداث پیست بین المللی قایقرانی تسریع صورت گیرد ولی متأسفانه محیط زیست همکاری لازم را صورت نمی‌دهد و همین امر موجب نارضایتی ورزشکاران استان شده است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه ریختن خاک به دریا هیچ مستند علمی مبنی بر تخریب محیط زیست نیست عنوان کرد: محیط زیست و بحث ارتباط آن یک امر تخصصی و گمانه زنی، سخنان غیر تخصصی و عموماً متعصب گرایانه‌ای که ادله علمی نداشته باشد قابل قبول نیست و رشد جمعیت و مداخله انسان به طبیعت امری است که قرن‌ها در مورد تاخت و تاز طرفداران محیط زیست تبادل نظر شده است.

زارعی تصریح کرد: در تخریب محیط زیست گازهای گلخانه‌ای شکاف لایه اُزون تخریب دریا و محیط زیست دریایی در برداشت بیش حد از منابع آن، همگی چالش‌هایی است که انسان مداخله‌گر در طبیعت بوجود آورده است بماند استیصال منابع شیر از احشام بمنظور تغذیه و کشت ترا ریخته که خود داستان طولانی از مداخله انسان در محیط زیست دارد.

زارعی با بیان اینکه ورزش قایقرانی با هدف سلامت و نشاط مردم ایجاد شده اظهار کرد: این ورزش کمترین اثر تخریبی را بر محیط زیست دارد چرا که وجود ۱۰۰ فروند انواع قایق‌های پارویی جهت سلامتی ورزشکاران که دوستدار محیط زیست هستند و عدم همکاری با آن‌ها مایه تأسف فراوان است.

وی در ادامه افزود: حرکت پارویی قایق ورزشکاران در خور راکدی که جریان جزر و مدی دارند باعث بهم خوردن لایه‌بندی آب که دارای مواد عالی، املاح و جریان اکسیژن‌رسانی شده و شرایط مساعدی را برای پرورش انواع آبزیان دریایی فراهم می‌نماید و بر خلاف تصور کارشناسان بلکه باعث حفظ محیط زیست خواهد شد و همچنین اسکله‌های شناور حداکثر ۱۰۰ متری که به محیط زیست انواع گسار تبدیل می‌شود خود وسیله تغذیه آبزیان را فراهم می‌نماید که متأسفانه این گونه خدمات از سوی ورزش قایقرانی از دید محیط زیست غافل و بی‌توجه است.

زارعی با بیان اینکه می‌بایست شادابی و نشاط را در بین جوانان ایجاد کرد تا باعث بروز هزینه‌های درمانی و عوارض بد اجتماعی شود گفت: همکاری با جوانان با گرایش روی آوردن به ورزش علاوه بر شور و نشاط جامعه عاملی خواهد شد تا آن‌ها آلوده مواد مخدر شیمیایی نشوند و بیاندیشیم که چقدر به جامعه انسانی و اقتصاد عمومی در راستای‌عدم همکاری با ورزشکاران لطمه وارد خواهد شد.

رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر با تأکید بر اینکه در تمام دنیا شاهد هستیم که سایت‌های قایقرانی کنار دریاها و خورها، رودخانه ها، پشت سدها و پیست‌های مصنوعی احداث شده و نهادهای مرتبط نیز همکاری خوبی با ورزشکاران دارند ولی در استان بوشهر خلاف آن وجود دارد و برای نشاط جامعه لازم است دست به دست هم داده و اداره کل محیط زیست استان بوشهر نگاه مثبت و مدبرانه داشته تا این پروژه بزرگ ملی باعث رونق این ورزش و همچنین جذب گردشگر و توریست در برگزاری مسابقات بین المللی در استان شود.

وی در پایان به این نکته هم اشاره کرد که قصد داریم اطراف سایت‌های قایقرانی در جزایر کوچک با کاشت درختان حرا به محیط زیست دریایی کمک کرده که این امر باعث زیبایی و نشاط به محیط زیست خواهد شد و امیدواریم همکاری لازم صورت گیرد.

طرح پیست قایقرانی با رویشگاه حرا تداخل پیدا می‌کند
برای شنیدن علل مخالفت اداره کل محیط زیست استان بوشهر با طرح پیست بین المللی قایقرانی بوشهر فرهاد قلی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: هر پروژه‌ای پیش از احداث می‌بایست مجوزهای لازم را از دستگاه‌های مرتبط با طرح دریافت کند و سپس با پیمانکار قرارداد منعقد نماید.

وی تصریح کرد: تالاب سلطانی محل اجرای پیست بین المللی قایقرانی در بوشهر بود که با استعلام و بررسی که انجام شد مشخص شد که این طرح با رویشگاه حرا تداخل پیدا می‌کند و ۲۰ هکتار از تالاب تخریب و تبدیل به یک کانال بتنی خواهد شد.

قلی نژاد یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون حفاظت تالاب‌ها با این پروژه مخالفت خود را اعلام کرد و خواستار تغییر محل احداث خارج از منطقه شد.

مدیر کل محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه اداره کل ورزش و حوانان با تغییر و جابجایی محل احداث به خارج از تالاب مخالف است عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست براساس قانون حفاظت تالاب‌ها با این پروژه مخالفت کرد و خواستار تغییر محل احداث در همان منطقه و خارج از تالاب شد.

وی در ادامه افزود: گزارش ارزیابی زیست محیطی با ارائه راهکارهای کاهش اثرات تدوین و اصلاح شد که پس از پیگیری و اصرار بر اجرای پیست قایقرانی اداره کل محیط زیست استان بوشهر این گزارش را به معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت زیست ارسال کرد.

قلی نژاد با اعلام اینکه مجدداً به دلیل استحصال و تخریب تالاب در این زمینه بر اجرای طرح مخالفت شد اظهار کرد: برای استحصال در دریا و خوریات نیازمند دریافت مجوز از هیات وزیران است که این یک قانون است که در این خصوص پرونده به کمیسیون امور زیر بنایی دولت ارسال شد و تا کنون مجوز لازم نیز صادر نشده است.

مدیر کل محیط زیست استان بوشهر با اهمیت دانستن حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از هر گونه تخریب عنوان کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی می‌گوید هر پروژه‌ای باید قبل از شروع مجوزهای لازم را دریافت نماید که تسریع در روند دریافت مجوز بر عهده ارگان یا شخص متقاضی است.

وی با تأکید بر اینکه هر طرح نباید به محیط زیست آسیب برساند گفت: اگر احداث پروژه‌ای موجب تخریب و صدمه زدن به محیط زیست می‌شود دستگاه‌های اجرایی می‌بایست همکاری لازم را در جابجایی محل احداث طبق ضوابط و معیارهای زیست محیطی انجام دهند.

قلی نژاد با اهمیت دانستن خور سلطانی اظهار کرد: این خور یکی از تالاب‌های مهم استان بوشهر است که در سال‌های اخیر با احداث جاده و استحصال اراضی برای ساخت و ساز و توسعه شهر بوشهر مورد تخریب قرار گرفته و باقیمانده آن که جنگل حرا در آن واقع شده در معرض خطر قرار دارد و این در حالی است که پروژه‌های خدماتی و گردشگری و سازه‌های بتنی را می‌توان در جاهای دیگر احداث کرد تا آسیبی به محیط زیست نرسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در خصوص اجرای این طرح و مخالفت‌های اداره کل محیط زیست با آن تماس‌های با مهرداد ستوده معاونت عمرانی استانداری بوشهر هم داشتیم که وی جوابگوی ما نشد ولی امیدواریم با مصلحت اندیشی این مشکل حل شود زیرا اجرای پروژ‌ پیست بین المللی باعث رونق رشته قایقرانی و همچنین جذب گردشگر در استان خواهد شد و طوری جانمایی شود که محیط زیست نیز در معرض تخریب نباشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پیست قایقرانی محیط زیست تالاب جنگل حرا اداره کل محیط زیست استان بوشهر پیست بین المللی قایقرانی استان بوشهر خبرگزاری فارس محیط زیست احداث پیست محل احداث خواهد شد قلی نژاد تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر

ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر با اشاره به تصویب احداث دو شهرک مولد کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار در استان گفت: در ساخت و اجرای این شهرک‌های مولد و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف تسریع شود.

به گزارش ایسنا ، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز شنبه در جلسه شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی‌شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهراحداث 2 شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج‌فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت 850 هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه‌کرد: در مجموع در 2 شهر مولد کشاورزی استان بوشهر 2 هزار و 50 هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 850 هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و 200 هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است