Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمهدی یزدی / به‌تازگی ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مأموریت بازگشت ؛ مأموریتی که از سواحل جنوبی ایران آغاز شد. ناوگروه قاره آفریقا را دور زد و از راه اقیانوس اطلس و در نهایت کرانه‌های اروپای شمالی، به بندر سن پترزبورگ در خلیج فنلاند رسید. در اهمیت این مأموریت همین بس که رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی «بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین از این مأموریت خطیر را تبریک» گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش که خود پیشتر فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز بود، اهمیت و جزئیات بیشتری از این مأموریت را در حاشیه نشست هم‌اندیشی ارتش و کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد.
به گزارش ایرنا، دریادار سیاری با اشاره به اینکه حضور در اقیانوس اطلس، تدبیر رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: «در سال ۹۲ حضور در اقیانوس اطلس پیش‌بینی شد و زمانی که این موضوع رسانه‌ای شد، پنتاگون عکس‌العمل نشان داد و «سی‌ان‌ان» کلیپی درست کرد که در آن خطی از بندرعباس تا سواحل امریکا کشید که اینجا از مسیر جبل الطارق ۲۲ هزار کیلومتر است و گفت ایران با کشتی‌هایی که دارد، امکان حضور در این پهنه را نخواهد داشت.»
معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه در آن زمان خطاب به «سی‌ان‌ان» گفتیم که شما و پنتاگون بدانید ما به حرف خود عمل می‌کنیم، اظهارکرد:  ناوگروه ۷۵ اردیبهشت حرکت کرد و طولانی‌ترین مسیر ممکن را انتخاب کرد، یعنی قاره آفریقا را دور زد، از اقیانوس هند شمالی عبور کرد و تا شمالی‌ترین نقطه اطلس شمالی در خلیج فنلاند حضور پیدا کرد که با برگشت آن حدود ۴۶ هزار کیلومتر دریانوردی کرد. دریادار سیاری ادامه داد: «امریکایی‌ها بدانند آن ۲۲ هزار کیلومتری که آنها گفتند دو برابر و نیم شد و گفتند که بدون پهلوگیری در بندری نمی‌توانند این مسیر را طی کنند که در هیچ بندری هم پهلو نگرفتیم. ۱۳۵ روز نیروهای ما دریانوردی کردند و در خلیج فنلاند در بندر سن‌پترزبورگ پهلو گرفتند چرا که آنان میزبان ما بودند و با اقتدار هم برگشتند.»
فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش تأکید کرد که «این سفر قدرت دریایی ایران را به معرض نمایش گذاشت» اما مروری بر سابقه مأموریت‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نشان خواهد داد که توان و قدرت این نیرو، فراتر از آن چیزی است که صرفاً در این مأموریت به نمایش در آمد.
12 سال حضور ایران در آب‌های آزاد
به‌طور کلی 12 سال از اعزام نخستین ناوگروه ایرانی به آبهای آزاد می‌گذرد و در این سال‌ها 75 ناوگروه عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر به آب‌های بین‌المللی رفته و پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآوردند.
علت حضور در آب‌های آزاد این واقعیت است که ایران از طریق دریای عمان به 20 درصد اقیانوس‌های دنیا اشراف دارد و می‌تواند از این طریق ارتباط گسترده‌ای با دیگر کشورهای جهان برقرار کند که این امر مستلزم توسعه توان دریایی و بنادر است.
در همین راستا نیروی راهبردی دریایی مأموریت یافته بود تا گستره عملیاتی خود را تا مدار 10درجه شمالی افزایش دهد. از سوی دیگر ظهور پدیده دزدی دریایی در خلیج عدن و دریای سرخ موجب شد تا نیروی دریایی ارتش کشورمان از سال 87 مقابله با این پدیده نوظهور را در دستور کار قرار دهد. پس از آماده کردن مقدمات، اولین ناوگروه نیروی دریایی ارتش در تاریخ 20 اردیبهشت سال 88 به منظور حفاظت از خطوط مواصلاتی تجاری ایران در آبهای آزاد، به این منطقه اعزام شد.
نیروی دریایی راهبردی ارتش تاکنون با اعزام 75 ناوگروه به آب‌های بین‌المللی توانسته حدود ۴ هزار و ۷۰۰ نفتکش و کشتی باری و تجاری را اسکورت و از آنها در برابر دزدان دریایی محافظت کند.
همچنین در این سال‌ها، شناورهای ارتش علاوه بر دریانوردی در همه اقیانوس‌های کره زمین از جمله اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس، در مهم‌ترین گذرگاه‌های آبی جهان نیز از جمله تنگه باب‌ المندب، مالاکا، کانال سوئز و دماغه امید نیک نیز حضور یافتند.
ناوگروه 75؛ پرچمدار طولانی‌ترین دریانوردی
در این میان ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش را می‌توان مهمترین ناوگروه در میان دیگر ناوگروه‌ها نامید؛ ناوگروهی کاملاً ایرانی متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتیبان مکران. این ناوگروه با طی مسافت حدود 30 هزار مایل (بیش از 60 هزار کیلومتر) توانست رکورد طولانی‌ترین مأموریت دریایی را به خود اختصاص دهد. میزان دریانوردی این ناوگروه بیش از یک دور، گرد زمین گشتن بشمار می‌رود.
این ناوگروه به منظور شرکت در رژه به مناسبت سالروز تشکیل نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ اواسط اردیبهشت ماه 1400 مأموریت خود را آغاز کرد. سهند و مکران برای اولین بار با دور زدن قاره آفریقا وارد اقیانوس اطلس جنوبی و سپس شمالی شدند و از دریای بالتیک، کانال مانش و سواحل کشورهایی چون آلمان، دانمارک و انگلیس عبور کرده و به سواحل سن پترزبورگ روسیه رسیدند.
حضور بی‌نقص شناورهای ایرانی در این آب‌ها که برای نخستین بار صورت می‌گرفت مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و پیام روشنی به دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بود.
جماران، سهند، مکران؛ اولین شناورهای ایرانی در آب‌های آزاد
ناوشکن‌های جماران و سهند و ناو پشتیبان مکران اولین شناورهای ایرانی بودند که در قالب ناوگروه‌های ارتش در آب‌های آزاد حضور یافتند. جماران به عنوان اولین ناوشکن ساخت جمهوری اسلامی ایران، در 30 بهمن 1388 با حضور فرماندهی معظم کل قوا به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست. این ناوشکن 1400تنی با طول  94 متر، عرض 10 متر و سرعت 28 گره دریایی، مجهز به انواع سامانه‌های پیشرفته موشکی و توپخانه‌ای است. ناوشکن جماران در 5 مأموریت ناوگروهای نیروی دریایی ارتش شرکت کرده است.
سهند، دیگر ناوشکن ساخت متخصصین جمهوری اسلامی در کلاس موج است که پیشرفته‌تر و با تجهیزات به روزتر نسبت به جماران توانست طی مدت کوتاهی در 4 مأموریت شرکت کند که آخرین و مهم‌ترین آنها دریانوردی طولانی و حضور در سواحل سن پترزبورگ است.
سهند با طولی حدود 97 متر و وزن 1300 تن، می‌تواند به سرعتی معادل 25 گره دریایی برسد و دارای سامانه‌های موشکی، ضدهوایی، ضد زیردریایی و راداری پیشرفته است.
ناو بندر مکران نیز با قابلیت حمل 5 بالگرد، 6 قایق تندرو و انواع پهپاد ظرفیت پشتیبانی از ناوگروه‌های اعزامی ارتش به آب‌های آزاد را به شکل زیادی افزایش داد. مکران با طول حدود 228 متر قابلیت سه بار دور زمین گشتن بدون توقف را دارد و مخازن عظیم آن قابلیت پشتیبانی از 5 ناوشکن را دارد.
ناوگروه 44؛ طولانی‌ترین مدت مأموریت
ناوگروه 44 متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بوشهر با 145 روز مأموریت رکورددار طولانی‌ترین زمان در میان دیگر ناوگروه‌ها هستند. این ناوگروه در سال 95 به مأموریت رفت و علاوه بر بندر دارالسلام، به سواحل آفریقای جنوبی رفت و در بندر دوربان پهلو گرفت.
در طول این 12 سال و اعزام 75 ناوگروه، طبیعی است که در برخی مأموریت‌ها و در راستای تقویت دیپلماسی نظامی و آشنایی و همکاری با دیگر کشورها، شناورهای نیروی دریایی ارتش کشورمان در بنادر کشورهای مختلف پهلو گرفته‌اند.
در این راستا ناوگروه‌های اعزامی در 20 بندر خارجی پهلو گرفتند که بیشترین آنها بندر صلاله در کشور عمان با 41 بار پهلوگیری است و در کل، کشور عمان با بنادر صلاله، مسقط و دقم، بیشترین میزبانی را از شناورهای ایرانی داشته است.
ناوگروه 12؛ اولین حضور در مدیترانه
اولین ناو رزمی جمهوری اسلامی ایران که به دریای مدیترانه وارد شد، ناوشکن «الوند» بود. این ناوشکن به همراه «خارک» بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا در سال 89 در قالب ناوگروه 12 با عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شد. این ناوگروه ابتدا وارد دریای سرخ شد و در بندر جده عربستان پهلو گرفت و سپس به سمت کانال سوئز حرکت کرد.
عبور از کانال سوئز و حضور در دریای مدیترانه بعد از 32 سال صورت گرفت. ناوگروه دوازدهم نیروی دریایی ارتش همچنین در دریای مدیترانه به بندر لاذقیه سوریه رفت و پس از مدتی توقف در این بندر در مسیر بازگشت به سمت ایران در بندر مسقط (عمان) نیز پهلوگیری کرد.
در پایان می‌توان به موضوعاتی چون مواجهه با ناوگان دریایی اسرائیل در مدیترانه، مواجهه با ناو امریکایی، دستگیری 13 دزد دریایی پس از 48 ساعت درگیری، درگیری برای آزادسازی کشتی چینی، نجات کشتی ایرانی در دریای سرخ، نجات کشتی خارجی در شمال اقیانوس هند، مقابله با دزدان دریایی در ربایش کشتی گازبر ایرانی، نجات کشتی امریکایی از سوی ناوگروه نیروی دریایی ایران و موارد بسیاری از این دست اشاره کرد. از سوی نیروهای راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب این 75 ناوگروه صورت گرفته است./ ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دریایی ارتش جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش شناورهای ایرانی دریای مدیترانه آب های آزاد اقیانوس اطلس طولانی ترین سن پترزبورگ کانال سوئز ناوگروه ها اقیانوس ها پهلو گرفت 75 ناوگروه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید

وزیر صمت در راستای برگزاری دومین اجلاس ایران و آفریقا و با توجه به آغاز به‌کار نمایشگاه فرصت‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، فرصت پیش آمده برای ارائه‌ی دستاوردهای کشور به بازرگانان و تجار بین‌المللی، آفریقا را اقیانوس فرصت برای فعالان تجاری کشور دانسته و از صنعتگران ایران دعوت کرد تا از فرصت‌های اقتصادی در بازار آفریقا بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (جمعه ۷ اردیبهشت ماه)، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

عباس علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز که در این اجلاس حضور داشته و سخرانی کرده است، شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به اجلاس مذکور، اظهار کرد: اجلاس با آفریقا را داشتیم و از روز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه) بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲۰۰۰ بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار می‌شود که قطعا تبعات خوبی به دنبال خواهد داشت.

برای تحقق جهش تولید، صادرات ضروری است

وی با بیان اینکه اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد، تصریح کرد: آفریقا، می‌تواند اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ایرانی باشد؛ از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقاست. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و توانسته‌اند در این زمینه موفقیت خوبی با تلاش بسیار کسب کنند؛ این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که آفریقایی‌ها بطور جامع و به صورت برنامه‌ریزی شده برنامه خوبی را دنبال می‌کنند و همین برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرصت‌های بسیار زیادی برای صنعتگران، تجار و بازرگانان ما وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود، گفت: در بسیاری از کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، به‌سبب اینکه فرصت صادرات ندارد یا بازار صادراتی ندارد، مطابق با ظرفیت تولید صورت نمی‌گیرد و مجبوریم تولید را محدود کنیم؛ بطور مثال در حوزه‌ی لوازم خانگی، رشد خوبی به لحاظ کیفیت، کمیت و تیراژ داشته‌ایم اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

مقام عالی وزارت صمت، در تشریح چالش‌های موجود در آفریقا، تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های ما برای فعالیت در آفریقا، نبود زیرساخت است؛ البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌هایی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم، یک فرصت محسوب می‌شود؛ نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است، این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم.

علی‌آبادی ادامه داد: درباره چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا نیز مهم‌ترین چالش‌، رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارها و شیوه‌های مختلفی همچون تحریم، جلوی این موضوع را بگیرند. البته که برنامه وزارت صمت این است که تجارت ایران و آفریقا را توسعه داده و صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی، دو برابر شود. در این خصوص باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعِ در مسیر صادرات را، برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در وهله‌ی اول در این اجلاس، بصورت رو در رو صنعتگران، تجار و بازرگانان و مسئولان  اتاق‌ها را در مقابل هم قرار دهیم تا شناخت آن‌ها از یکدیگر بیشتر شود، در گان نخست بایستی همین افزایش شناخت طرفین از یکدیگر فراهم شود. بنظر بنده در این نقطعه ضعف بسیار است؛ آفریقایی‌ها ما را خوب نمی‌شناسند ما هم آنها را خوب نمی‌شناسیم، نمی‌دانیم چه فرصت‌هایی آنجا وجود دارد. آنچه که تاکنون منعکس شده به نظر بنده کافی نیست،؛ فلذا باید بررسی جامع صورت بگیرد. مطالعات گسترده‌ای را در دست انجام داریم. سازمان توسعه تجارت نیز در تلاش است تا این فرصت‌ها را شناسایی و به اصحاب تجارت و صنعت معرفی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این توسعه‌ی تجارت، اولویت را در اختیار شرکت‌هایی قرار خواهیم داد که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند؛ شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. در حوزه‌ی مشارکت مردم نیز، این مشارکت زمانی رخ خواهد داد که بتوانیم از سرمایه‌های خُرد مردم استفاده کنیم. تلاش ما بر این است که ارز را به افراد و شرکت‌هایی که در اولویت تخصیص ارز هستند، تخصیص دهیم تا به سمت تجارت و صادرات، آن هم صادرات به‌ مقاصدی نظیر آفریقا گام بردارند.

وی افزود: در حال حاضر به‌دنبال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آن‌ها بتوانیم صندوق‌های پروژه تاسیس کنیم تا مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند؛ در این راستا به زودی اطلاع‌رسانی‌هایی صورت خواهد گرفت؛ چنانچه بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در آفریقا تا پایان سال

او تاکید کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم؛ ضمن اینکه برای آفریقا نیز این فرصت را ایجاد خواهیم کرد که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. خوشبختانه تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است؛ بنابراین رویکرد این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

علی‌آبادی تصریح کرد: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد؛ از جمله اقدامات مهمی که در این حوزه باید انجام داد، ایجاد و فراهم کردن ابزار تجارت است. مهمترین ابزار آن، حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا پوشش نسبتاً خوبی وجود دارد و طبق دستور رئیس‌جمهور نیز برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش بایستی داشته باشیم؛ کارهای سختی است اما حتماً انجام خواهیم داد.

 از اشتیاق آفریقا به استفاده از خودروهای روز دنیا، بهره‌ ببریم

وزیر صمت با تاکید بر اینکه آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است، گفت: کشورهای آفریقایی در حوزه آموزش، هدف‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند، ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ما نیز می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصت مناسبی برای ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در بخش معدن ظرفیت‌های خوبی داریم، متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به این موضوع پرداخته نشده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به وضوح این موضوع را می‌بینیم. بارها تاکید داشتند و همین امسال هم تاکید داشتند که از فرصت معدن استفاده شود، اتفاق خوبی که باید بیافتد و تا حالا نیافتاده، اکتشاف است. ما باید اول ببینیم چه داریم. متاسفانه دراین بخش کم کار شده و بایستی بیشتر شود.

علی آبادی در پایان خاظرنشان کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ همه کشور را پایش کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. فراخوان خواهیم داد تا بدانیم چه داریم؛ بعد از آنکه  بدانیم چه داریم، این‌ها را به مزایده می‌گذاریم و مردم و صندوق‌های پروژه مردمی می‌توانند شرکت کنند. این صندوق‌ها بسیار سودآور هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید