سینماگران خود را برای جشنواره فیلم فجر ۴۰ آماده میکنند/ «بی مادر» برای حضور در فجر آماده میشود؟
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۵۵۰۵
بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان یا آثار خود را در این روزها به پایان رسانده و مراحل تدوین خود را پشت سر میگذارند یا برخی دیگر تازه میخواهند آثار خود را در این روزهای پایانی تابستان کلید زده تا به مهمترین رویداد سینمایی کشور یعنی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برسانند.
خبرگزاری میزان - سینمای ایران از اسفند ماه سال ۹۸ بار بحرانی با نام کرونا روبرو شده است، بحرانی که نه تنها عرصه هنر کشور بلکه سراسر جهان را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر و در آستانه اکران نوروز سال ۱۴۰۰ سینماها بار دیگر تعطیل شدند، البته این تعطیلی طولانی مدت نبود و با تغییر گروه شغلی سینماها به گروه دوم بازگشایی سریعی رخ داد، بازگشایی که با آغاز موج چهارم کرونا به سرعت به تعطیلی دوباره کشیده شد تا سینما علنا بهار ۱۴۰۰ را هم از دست داده باشد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدحالا با پشت سر گذاشتن موج پنجم کرونا و جهش دلتا همچنین روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۰ و از طرفی بازگشایی سینماها که مدتی است با تعطیلیهای پی در پی مواجه نشده به نظر میرسد تحت هر شرایطی جشنواره چهلم فیلم فجر برگزار خواهد شد و به طور معمول بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان یا آثار خود را در این روزها به پایان رسانده و مراحل تدوین خود را پشت سر میگذارند یا برخی دیگر تازه میخواهند آثار خود را در این روزهای پایانی تابستان کلید زده تا به مهمترین رویداد سینمایی کشور یعنی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برسانند.
بنا بر آخرین اخبار رسمی فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی و نویسندگی سیدمرتضی فاطمی یکی از آثاری است قرار شده برای حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده شود و طبق آخرین خبرهایی که در برخی رسانهها منتشر شده بود این فیلم سینمایی اواخر تابستان ساخت خود را آغاز میکند.
تا این لحظه حضور بازیگرانی چون امیر آقایی، پژمان جمشیدی، آناهیتا درگاهی در این فیلم قطعی شده و با خبری که روز گذشته از سوی برخی رسانهها منتشر شد قرار است تا بازیگر نقش اول سریال جنجالی «آقازاده» پردیس پورعابدینی نیز در این فیلم سینمایی به ایفای نقش بپردازد.
این فیلم سینمایی هم از نظر ترکیب بازیگران و هم از نطر ترکیب کارگردان و تهیهکننده کمی متفاوت است، محمدرضا مصباح که تهیه کنندگی فیلمهای اولی همچون «پوست» را در سالهای اخیر برعهده داشته است، سال گذشته با فیلم سینمایی «یدو» سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر را به دست آورد، یکی از تهیهکنندگان این فیلم است، همچنین علی اوجی نیز که سال قبل با فیلم اول «روزی روزگاری آبادان» در جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت، تهیهکنندگی مشترک این اثر را برعهده دارد.
کلیه عوامل این فیلم هر چند در آثاری متفاوت از هم در تجربه کارهای قبلی خود حضور داشتهاند که میتوان این همکاری و قرار گرفتن این گروه در کنار هم را مورد بررسی قرار داد اما از آنجایی که هنوز هیچ خبری از سوی سازندگیان این فیلم پیرامون مضمون آن اعلام نشده نمیتوان پیشبینی دقیقی برای نتیجه آن داشت.
«بی مادر» با سرمایه گذاری صالح مؤذن زاده و از آثار تولیدی «کانون فیلم نسیم» خود را برای حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده خواهد کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران آثار خود فیلم سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۵۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی