Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@22:51:29 GMT

اسپری بینی از ابتلا به کووید-۱۹ پیشگیری می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۵۸۸۹

مقامات بهداشتی و پزشکان هشدار دادند، اسپری بینی از ابتلا به کووید-۱۹ پیشگیری یا آن را درمان نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، اسپری‌های بینی موجود در بازار کاربردهای دیگری دارند، این محصولات فاقد مواد دارویی فعال هستند که به‌طور مستقیم بیماری‌ها را از بین ببرند یا از آنها پیشگیری کنند. آنها نباید به‌عنوان جایگزین داروها و واکسن‌ها برای جلوگیری یا درمان عفونت کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان معتقدند، هر گونه اسپری که با جلوگیری از چسبندگی ویروس به غشای بینی و با شست‌وشوی فیزیکی، ویروس را از بینی حذف کند احتمالا قابلیت مقابله با ویروس کرونا و حتی نوع دلتا را دارد.

ناتان جونز، مدیر اجرایی شرکت Xlear، سازنده اسپری بینی همچنین مجموعه‌ای از مراقبت‌های دندانپزشکی مستقر در یوتا، امریکا توضیح می‌دهد که ویروس و انواع آن در مرحله اول با چسبیدن به غشای بینی به‌عنوان منبع اصلی عفونت، بیماران را آلوده می‌کنند.

این شرکت اسپری بینی برای مقابله با ویروس مبتنی بر عصاره دانه‌های گریپ‌فروت طراحی کرده است اما تاکنون سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرده‌اند.

به گفته جونز، این شرکت مطالعات متعددی ارائه کرده است که نشان می‌دهد، اسپری آن به نابودی ویروس کمک می‌کند.

ساندرا کشمن، دبیر اجرایی دفتر ستاد CDC، مطالعات مستقل در مورد اثربخشی اسپری بینی را کوچک می‌داند. در نظر وی، اثر اسپری بینی تنها در درمان علائم است و هیچ شواهد محکمی از نظر کاهش بار ویروسی ارائه نمی‌دهد.

البته نتایج تحقیقی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نشان می‌دهد که بار ویروسی در بینی و مجاری تنفسی متمرکز شده است اما این موارد برای CDC کافی نبوده است و این شرکت باید داده‌های بیشتری در این زمینه ارائه شود.

شرکت بیوتکنولوژی Sanotize مستقر در ونکوور کانادا نیز هنوز مرحله سوم آزمایش‌های خود را در چندین کشور برای سنجش اثربخشی اسپری بینی در برابر دلتا آغاز کرده است. به گفته این شرکت، آزمایش‌های اولیه امیدوارکننده بوده است و قبلا تایید موقت برای فروش از سوی سازمان‌های بهداشت عمومی ازجمله نیوزیلند را دریافت کرده است. این شرکت امیدوار است مرحله سوم آزمایشی تا انتهای سال به پایان برسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر میلاد حاتمی توافق هسته ای موقت اسپری بینی کووید19 اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر میلاد حاتمی توافق هسته ای موقت اسپری بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • مانور پیشگیری از آبگرفتگی احتمالی و کمک به دفع آب‌های سطحی در معابر و خیابان‌های اهواز
  • حمله خرس به مرد ۶۰ ساله در مناطق عشایری دزفول
  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود