Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طول بیش از ۷۰ روزی که از مسئولیت حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در سمت ریاست دستگاه قضا می‌گذرد، وی چندین جلسه با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها مختلف مجلس برگزار کرده است.

به گزارش مشرق، قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی، بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، همکاری گسترده‌ای با سایر قوا و دستگاه‌ها برای پیشبرد امور و حل مشکلات مردم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این میان، نقش ارتباط دستگاه قضا با مجلس شورای اسلامی و فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها و نمایندگان این مجلس برجسته است.

در طول بیش از ۷۰ روزی که از مسئولیت حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در سمت ریاست دستگاه قضا می‌گذرد، وی چندین جلسه با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها مختلف مجلس برگزار کرده است. در جریان این جلسات، برخی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات مردم مطرح و برای رفع آنها، راهکارهایی ارائه و تدابیری اندیشیده شده است.

نشست هم‌اندیشی رئیس قوه قضاییه با اعضای فراکسیون زنان مجلس

روز یکشنبه (۲۱ شهریور ماه) اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به منظور تبادل‌نظر و هم‌اندیشی درباره مهم‌ترین مسائل زنان و خانواده و راهکارهای حل مشکلات این حوزه و بهبود خدمات‌رسانی قضایی به زنان با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار و گفتگو کردند.

بررسی میزان عملیاتی شدن منشور حقوق و مسئولیت زنان،مصوب سال ۸۳ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ؛ توجه به مسائل زندانیان زن خصوصاً مادران زندانی و توجه به اولویت اصلاح و تربیت آن‌ها ؛ کاهش جمعیت کیفری زنان با کاهش جرم انگاری ؛ لزوم همکاری فراکسیون زنان مجلس برای کاهش اطاله دادرسی ؛ تاکید بر حل و فصل بسیاری از مسائل حقوقی زنان با روش‌هایی چون میانجی‌گری و صلح و سازش و حل اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی ؛ اولویت فراهم‌سازی زمینه ارائه خدمات به زنان توسط خود زنان ؛ استفاده از ظرفیت زنان در فرایند دادرسی در دادسراها ؛ استقلال زندان زنان و اداره همه امور آن توسط زنان ؛ درخواست از نمایندگان زن مجلس برای کمک به قوه قضاییه جهت شناسایی و حل گام به گام مشکلات حقوقی زنان ؛ ضرورت تعامل و ارتباط بیشتر اعضای فراکسیون زنان مجلس با معاونت‌های حقوقی و اجتماعی قوه قضاییه جهت ارائه راهکار برای بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده از جمله رفع مشکلات مربوط به مهریه، نفقه ، حضانت و ولایت  و لزوم فرهنگ‌سازی جهت تغییر نگرش به جایگاه زنان خانه دار ؛ از مهم‌ترین محورهای سخنان و تاکیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان نشست هم‌اندیشی با اعضای فراکسیون زنان مجلس بود.

همچنین در جریان این نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس، دغدغه‌ها و دیدگاه‌هایشان درباره مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده را مطرح و راهکارهایی را برای حل این مسائل پیشنهاد کردند. تعیین متولی اصلی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ؛ تنقیح،بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به زنان و خانواده ؛ توجه به بیمه زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار ؛ کاهش جرم‌انگاری در راستای حبس‌زدایی و توجه به منشور حقوق زندانیان از جمله مطالبات اعضای فراکسیون زنان مجلس بود.

جلسه تبادل‌ نظر رئیس دستگاه قضا و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس

در روز ۱۵ شهریور نیز اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به‌ منظور تبادل‌ نظر و هم‌اندیشی درباره تقویت همکاری این کمیسیون با دستگاه قضا و راه‌های کاهش مشکلات مردم و بهبود خدمات‌رسانی قضایی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار و گفتگو کردند.

ضرورت توجه ویژه کمیسیون اجتماعی مجلس به محرومان و مظلومان ؛ تاکید بر گره‌گشایی از کار مردم و امیدبخشیدن به جامعه و جلوگیری از مخدوش شدن استقلال و آزادی‌های مشروع و امنیت و عزت مردم ؛ تأکید بر لزوم بازنگری و تغییر برخی قوانین و رفتارها به نفع زنان ؛ ضرورت تدبیر برای جلوگیری از افزایش طلاق و تبعات ناشی از آن ؛ درخواست از نمایندگان مجلس برای کمک به دستگاه قضایی جهت انتخاب بهترین روش برخورد و ریشه‌کنی فساد و مقابله با مفاسد بدون ایجاد خلل در روند سرمایه‌گذاری و تولید ؛ ضرورت جامع نگری در تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه‌های مرتبط با سلامت مردم و رونق تولید و اشتغال ؛ ضرورت ایجاد سازوکاری برای اداره اموال یک محکوم که مرتکب فساد اقتصادی و غارت بیت‌المال شده است و تدوین دستورالعملی در این زمینه ؛ تأثیر مشارکت نمایندگان مجلس در آسیب‌شناسی و حل و فصل معضلات ناشی از پرونده‌های کثیرالشاکی ؛ عدم تناسب تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی دستگاه قضایی با تنوع و گستردگی مأموریت‌ها و درخواست از نمایندگان مجلس برای رفع این مشکل با اختصاص بودجه مورد نیاز ؛ دعوت رؤسای داگستری‌ها از نمایندگان مجلس برای حضور در مراجع‌ قضایی و آشنا شدن آنها با روند برگزاری دادگاه‌ها ؛ نقش نمایندگان مجلس در به صلح و سازش کشاندن دعاوی و اهتمام به بهبود وضعیت زندان‌ها و تقویت رویکرد اصلاح و تربیت زندانیان ؛ از جمله مهم‌ترین سخنان و تاکیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس بود.

همچنین در این نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود درباره مسائل روز کشور و همچنین پیشنهادات‌شان برای تقویت روابط بین مجلس و دستگاه قضا و افزایش کارآمدی نظام قضایی پرداختند که «کاهش عناوین مجرمانه و زندان زدایی»، «اصلاح برخی قوانین در راستای تقویت قدرت بازدارندگی آنها»، «تسهیل دادخواهی و خدمات رسانی قضایی در راستای توسعه عدالت اجتماعی از طریق تسریع در نوبت‌دهی و رسیدگی به پرونده‌ها خصوصاً دعاوی خانوادگی» و «تأمین تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز دادگستری‌های شهرستان‌های کوچک و دورافتاده» از جمله مسائل مطرح شده از سوی آن‌ها بود.

نشست تبادل نظر و هم‌اندیشی رئیس عدلیه با هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

در روز ۱۴ شهریور نیز اعضای هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی درباره تقویت همکاری این کمیسیون با دستگاه قضا و راه‌های کاهش مشکلات مردم و بهبود خدمات رسانی قضایی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار و گفتگو کردند.

تاکید بر برگزاری جلسات مستمر میان مسئولان قضایی و نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات مردم و افزایش سرمایه اجتماعی نظام از این طریق ؛ دستور به رؤسای کل دادگستری‌ها برای احصاء مشکلات و مسائل خاص مناطق مختلف کشور در جریان نشست‌های مشترک با نمایندگان مجلس و مسئولان عالی هر استان ؛ تاکید بر نقش نمایندگان مجلس در پیشگیری از وقوع جرم و ضرورت ایفای نقش فعال‌تر از سوی آنها در این زمینه ؛ درخواست از نمایندگان مجلس برای گزارش مصادیق ترک فعل‌های کلان جهت طرح در نشست سران قوا ؛ نقش نمایندگان مجلس در کمک به دستگاه قضا برای آسیب‌شناسی شکل‌گیری پرونده‌های کثیرالشاکی و پیشگیری از وقوع موارد مشابه ؛ ضرورت ایجاد سازوکاری برای شکل‌گیری ارتباط گسترده‌تر میان قوای قضاییه و مقننه ؛ لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای به صلح و سازش کشاندن دعاوی و ضرورت ارتقاء و به‌روزرسانی قانون مجازات اخلالگران اقتصادی ؛ از جمله مهم‌ترین سخنان و تاکیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست تبادل نظر و هم‌اندیشی با هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بود.

همچنین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز به بیان دیدگاه‌ها و درخواست هایشان از رئیس دستگاه قضا پرداختند که «رسیدگی سریع قوه قضاییه به شکایات مجلس درباره تخلفات برخی مسئولین»، «بررسی قانونی دارایی و اموال آنها» ، «اعلام آمادگی برای همکاری با قوه قضاییه در اجرای کامل و همه جانبه سند تحول قضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش رضایتمندی مردم» ، «ایجاد وحدت رویه در اجرای احکام»، «ساماندهی و ارتقاء برخی دادگاه‌های تجدیدنظر با استفاده از قضات باسابقه» و «توجه ویژه به مکاتبات نمایندگان برای پیگیری مطالبات حقوقی و قضایی مردم» از مهم‌ترین آن‌ها بود.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان کمیسیون اجتماعی مجلس مجلس فراکسیون زنان مجلس دستگاه قضا مجلس شورای اسلامی هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اعضای فراکسیون زنان مجلس نمایندگان مجلس تاکیدات حجت الاسلام تبادل نظر و هم اندیشی درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس خدمات رسانی قضایی محسنی اژه ای زنان و خانواده مهم ترین مسائل دستگاه قضا مشکلات مردم مهم ترین قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود : تشکیل کارگروهی برای تشخیص اطلاعات قابل انتشار یک کارگروه به جای شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود تا در مورد انتشار یا عدم انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند.

جوکار اظهارداشت : با توافق مجلس و شورای نگهبان، ابهامات مربوط به مصالح عالی نظام و ترکیب کارگروه رفع شد.

وی افزود : این قانون به مطالبات دیرینه مردم و جوانان برای شفافیت پاسخ می‌دهد و از سوی نمایندگان مجلس نیز با رای بالا به تصویب رسید.

جوکار ابراز داشت : با رفع ایرادات، انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز این قانون را تایید کند و زمینه اجرای آن فراهم شود.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : طبق این قانون، آراء نمایندگان، دارایی‌های مجلس، دولت و سایر نهاد‌ها و همچنین آراء شورا‌ها و کمیسیون‌ها باید به طور شفاف در دسترس عموم قرار گیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چهار نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تحریم شدند
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست /تندروها شمشیر را از رو بسته اند /وعده های عجیب کاندیداهای ریاست مجلس
  • نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رییسه دانشگاه مازندران
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحدهای قضایی هرمزگان
  • نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های تهران با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی
  • تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحد‌های قضایی هرمزگان
  • اختصاص ۴۱۹ میلیارد تومان برای رفع مسائل و مشکلات مراکز و واحد‌های قضایی هرمزگان