Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-02@12:10:32 GMT

مهارت طراح صحنه ضعف فیلمنامه را نمی‌پوشاند

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۶۸۷۵

مهارت طراح صحنه ضعف فیلمنامه را نمی‌پوشاند

محمدرضا شجاعی، طراح صحنه فیلم‌های سینمایی چون اخراجی‌ها، ایستاده در غبار و تنگه ابوقریب در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اوضاع طراحی صحنه در کشورمان اظهار کرد: شکر خدا در این زمینه حرکت رو به جلویی داریم اما با استانداردهای جهانی مسئله و مشکل داریم، البته مشکلات به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اول اینکه باید ببینیم افرادی که در وادی طراحی صحنه کار می‌کنند به لحاظ علمی چقدر به کارشان اشراف دارند و همچنین چقدر مهارت عملی برای به وجود آوردن وضعیت مطلوب برای هر پروژه‌ای را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شجاعی ادامه داد: تصور من در خصوص کار طراحی صحنه این است که ما پذیرفته ایم که در هر پروژه‌ای در خدمت تهیه کننده و کارگردان مجموعه قرار بگیریم تا یک اثر خوبی تولید کنیم و قطعا تمام عوامل نیز علاقه‌مند هستند که یک اتفاقی صورت بپذیرد ولی اگر این موضوع صورت نمی‌پذیرد بخش اعظم مشکلاتش به نبود زیرساخت‌ها و زمینه‌های موجود برای رسیدن به استانداردهای لازم مربوط است.

این مشاور سینما و تلویزیون بخش مهمتر این ضعف را ناشی از متن فیلمنامه دانست و افزود: متن فیلمنامه خشت اول است و وقتی فیلمنامه ضعیف باشد طراح صحنه هرچقدر هم که مهارت و امکانات داشته باشد به وضعیت مطلوب نمی‌رسد پس اگر نقصی هم هست به این جهت وجود دارد که فیلمنامه قابلیت‌های خوبی برای تصاویر بهتر و صحنه‌های جالب‌تر نداشته است.

وی افزود: ما پذیرفته ایم  که در یک مجموعه ای قرار گرفته و کار تیمی انجام دهیم و سعی می‌کنیم که پدیده جذابی را برای مخاطب تهیه کرده و تصور می‌کنیم و یا حتی توهم این را داریم که آن موضوع این قابلیت ها را دارد.

طراح صحنه فیلم ایستاده در غبار اذعان کرد: کاش می‌شد که اندکی جدی‌تر و عمیق‌تر به این مسائل پرداخت که نقطه مطلوب کجاست و وضعیت موجود در چه سطحی است و یا چقدر پویایی در این زمینه داریم و سرعتمان در چه حدی است، پس در این مسائل باید مقداری جدی تر وارد شویم که نسبت به وضعیت و پتانسیل موجود خیلی راضی کننده نیست، اما امیدواریم که اوضاع بهتر شود.

انتهای پیام/

سیده سمیه حسینی کد خبر: 1110979 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز طراح صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث «پل آستر» در سینما

«پل آستر» در کنار این که نویسندگی ماهر و سرشناس بود، در فیلمنامه‌نویسی و حتی کارگردانی در سینما نیز فعال بود.

به گزارش ایسنا، «پل آستر» رمان‌نویسنده معروف آثاری چون سه‌گانه «نیویورک» در حالی در سن ۷۷ سالگی به دلیل عوارض ناشی از بیماری سرطان درگذشت که نه تنها چهره‌ای شاخص در دنیای ادبیات بود، در عرصه سینمایی نیز تاثیرات زیادی داشت و ۱۸ رمان از آثار او از جمله «موسیقی شانس» به فیلم تبدیل شدند.

او خودش نیز وارد عرصه فیلمنامه‌نویسی شد و کار خود را با نگارش فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی «هاروی کایتل»، «ویلیام هرت» و «جیانکارلو اسپوزیتو» آغاز کرد و این اثر جایزه بهترین فیلمنامه اول را برای آستر از جوایز مستقل اسپریت به ارمغان آورد. همچنین فیلم «دود» که کارگردانی آن را «وین وانگ» بر عهده داشت، موفق به کسب خرس نقره‌ای جایزه هیات داوران از چهل و پنجمین جشنواره فیلم برلین هم شد.

«پل آستر» در دنباله فیلم «دود» با عنوان «صورت آبی» که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد در کنار «وین وانگ» به صورت مشترک کارگردانی فیلم را نیز بر عهده داشت و این کمدی که بار دیگر با نقش‌آفرینی «هاروی کایتل» و «جیانکارلو اسپوزیتو» به همراه« لو رید»، «میرا سوروینو» و «مدونا»‌ بود با نقدهای متفاوتی رو به رو شد.

این نویسنده در فیلم «مرکز جهان» در ۲۰۰۱ با فیلمنامه‌ای مشترک با «وین وانگ» بار دیگر کارگردانی را تجربه کرد. این فیلم که نخستین نمایش جهانی خود را در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد، نامزد دریافت جایزه مستقل اسپریت برای بهترین بازیگر زن (مولی پارکر) شد.

در سال ۱۹۹۸، آستر فیلم «لولو روی پل» را نویسندگی و کارگردانی کرد و در سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی «دیوید تیولیس»، «ایرنه جاکوب» و «مایکل ایمپریولی» بار دیگر نگارش فیلمنامه و کارگردانی را بر عهده داشت.

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این اتفاق به دلایلی به نوشتن نخستین کتاب خاطرات این نویسنده منجر شد؛ «اختراع انزواء»  که در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه» (۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس» (۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک مسئول سابق: طراح ایرانی را تحویل نگرفتیم، رفت در هند 25 میلیون موتورسیکلت را گازسوز کرد
  • رقابت «لوتریا» در آلمان و اسپانیا
  • میراث «پل آستر» در سینما
  • آغاز «ماه پنهان» با لیندا کیانی و آرمین رحیمیان
  • «ماه پنهان» در تهران کلید خورد
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند