Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@07:56:30 GMT

آشنایی با کتاب‌هایی در باره امام حسن مجتبی (ع)

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۸۲۵۱

آشنایی با کتاب‌هایی در باره امام حسن مجتبی (ع)

حسن ابن علی نخستین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و دومین امام شیعان است. امام حسن مجتبی (ع) به روایتی در تاریخ هفتم صفر سال ۵۰ هجری قمری و به روایتی در ۲۸ صفر مسموم و به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امام علی در نامه اخلاقی، توحیدی خود به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) به برخی مسائل مهم ازجمله: مطالعه، تقوا، دعا، و پند گرفتن از تاریخ، و… پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین مطالعه و کتابخوانی جز سیره اهل بیت و ائمه معصوم (ع) است که باید سرمشق شیعیان قرار گیرد.

در سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) به معرفی چند کتاب که در خصوص ایشان منتشر شده است، می‌پردازیم:

«مسند الامام المجتبی ابی محمد الحسن بن علی (ع)»

این کتاب که در سال ۱۳۷۳ توسط عزیزالله عطاردی نویسنده، محقق، فهرست نگار و لغت‌شناس تألیف شده است به معرفی ویژگی‌های شخصتی حضرت امام حسن مجتبی (ع)، زندگینامه، فضائل، احادیث و اتفاقات منوط به صلح و جنگ ایشان پرداخته است.

نویسنده در این اثر، تلاش کرده است تا اطلاعاتی درباره شخصیت امام حسن و ابعاد وجودی آن حضرت و گفتارها و رفتارهای ایشان برای خوانندگان فراهم کند. وی، روایات امام حسن (ع) را با سند نقل کرده و کتاب را در سه بخش سامان داده است.

«کهکشان غریب: زندگی امام حسن مجتبی (ع) از ولادت تا شهادت»

کهکشان غریب، اثر دیگری درباره این امام است که با وجه متفاوتی تألیف شده است، در واقع این کتاب کودکان را مخاطب خود قرار داده است. کهکشان غریب درباره زندگی امام حسن مجتبی (ع) از ولادت تا شهادت ایشان است که به شعرهای روشن سلیمانی اختصاص یافته است.

«صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ»

کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. اصل این کتاب با عنوان «صلح الحسن» تألیف "شیخ راضی آل‌یاسین" از علمای حوزه‌ی نجف بوده است که در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سن سی سالگی ترجمه و در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است. ایشان در مقدمه کتاب نوشته اند:

«اینک که با فراهم‌آمدن ترجمه این کتاب پرارزش و نامی، جامع‌ترین و مستدل‌ترین کتاب درباره‌ی «صلح امام حسن» در اختیار فارسی‌زبانان قرار می‌گیرد، این‌جانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده می‌یابم و جبهه سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار می‌سایم. پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدت‌ها در فکر تهیه نوشته‌ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن (ع) بودم و حتی پاره‌ای یادداشت‌های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی امتیازات فراوان این کتاب، مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد؛ مگر که جامعه فارسی‌زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین‌بار درباره این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه‌رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»

«امیر کرامت، امام حسن مجتبی (ع)»

این کتاب نیز به قلم حجت‌الاسلام اسدالله محمدی‌نیا نوشته شده است که دارای هفت فصل، نگاهی به زندگی امام حسن مجتبی (ع)، منزلت امام حسن مجتبی (ع) در نزد رسول خدا (ص)، فضائل اخلاقی امام حسن مجتبی (ع)، معجزات و کرامات از امام حسن مجتبی، سخنان عرشی (چهل حدیث)، پاسخ و پرسش‌ها و وصایا، مصائب و اشعار است.

مؤلف کوشیده است به سوالاتی همچون: علت صلح تحمیلی امام حسن (ع)، آیا نوشیدن سم توسط امام حسن (ع) یک نوع خودکشی نبود؟، آیا می‌توان امام حسن و امام حسین (ع) را فرزندان رسول خدا (ص) نامید؟، چرا امام حسن مجتبی (ع) همسر قاتلش را از خود دور نکرد؟ علت ازدواج آن حضرت با دختر اشعث بن قیس پاسخ داده است.

«زندگانی امام حسن مجتبی (ع)»

این کتاب اثر سید هاشم رسولی محلاتی است که در سال ۱۳۹۰ منتشر شد و با نثری روان و با استناد به منابع کهن و قدیمی، در دوازده فصل همه جنبه‌های زندگیِ امام حسن (ع) را نوشته است. در واقع این کتاب شامل دوران کودکی و نوجوانی، دوران پس از رحلت رسول خدا (ص) تا پایان خلافت عثمان، دوره حکومت امام علی (ع)، دوران امامت تا صلح و پس از ماجرای صلح تا شهادت است. همچنین در این کتاب به شمه‌ای از فضائل و مکارم اخلاقی ایشان و نیز به بخشی از سخنان حضرت اشاره شده است.

کد خبر 521996

منبع: ایمنا

کلیدواژه: امام حسن مجتبی شهادت امام حسن مجتبی ع امام حسن مجتبی ع پیام شهادت امام حسن مجتبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امام حسن مجتبی صلح امام حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۸۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی و عروس امام(ره) شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور چهره‌های سیاسی و برخی از مردم از مسجد نو به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی، در مقبره شیخ فضل‌الله نوری به خاک سپرده شد.

تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی کد خبر 847487 منبع: فارس برچسب‌ها سید حسن خمینی امام خمینی حسن خمینی خبر ویژه حضرت معصومه (س) حرم حضرت معصومه (س) استان قم

دیگر خبرها

  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان