Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا در شرایطی که به مراحل پایانی طرح معروف خود ضد لبنان نزدیک شده بود، ضربه دردناکی از جانب مقاومت متحمل شد که به ناچار این پروژه را در میانه راه متوقف کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «امین محمد حطیط» تحلیلگر امور نظامی و کارشناس مسائل راهبردی منطقه در واکنش به تشکیل دولت جدید لبنان با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد، زمانی که آمریکا تصمیم گرفت انتقام شکست استراتژیک خود در مقابله با محور مقاومت و به ویژه سوریه را با تحمیل تروریسم اقتصادی و تحت فشار قرار دادن ملت‌های عضو این محور بگیرد، یک جنگ معیشتی علیه این مردم آغاز کرده و این ملت‌ها را با یک برنامه مخرب که سه هدف را دنبال می‌کرد مورد هدف قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلوگیری از استفاده این ملت‌ها از دستاوردهای پیروزی مقابل آمریکا، ممانعت از بازگشت به زندگی طبیعی و جلوگیری از بازسازی کشور خود هدف اصلی آمریکا از این برنامه بود.

به همین دلیل قانون سزار در کنگره ایالات متحده برای محاصره سوریه و منزوی کردن آن تصویب شده و درباره لبنان نیز آمریکا برای نابودی این کشور و مقاومت طرح پنج مرحله‌ای «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه وقت آمریکا را در دستور کار قرار داد که اجرای آن از بهار سال 2019 شروع شد.

این طرح آمریکایی‌ها برای نابودی لبنان در یک مرحله اساسی که این کشور از خلاء سیاسی بی‌‌سابقه و به دنبال آن بحران وحشتناک اقتصادی و مالی رنج می‌برد آغاز شد تا به هر شکل ممکن اوضاع امنیتی لبنان را به چالش کشیده و عرصه را برای مقاومت تنگ کند.

به منظور اجرای این طرح، دولت «سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان در پاییز 2019 استعفا کرد و پس از آن فشارهای متعدد برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی آغاز شد. در همین حال متحدان آمریکا در تلاش برای تشکیل دولتی بدون حضور نمایندگان حزب‌الله بودند و در راه رسیدن به این هدف بیش از دو سال لبنان را در بن بست سیاسی نگه داشته و به درد و رنج مردم دامن زدند.

بر این اساس برنامه مخرب آمریکا ضد لبنان در 3 مرحله اول خود یعنی خلاء سیاسی و فروپاشی مالی و اقتصادی موفق عمل کرده و به گفته برخی این کشور را به جهنم سوق داد. در شرایطی که مردم در صف‌های طولانی به دنبال سوخت و غذا و حتی دارو ایستاده و مجبور شدند تحت شرایطی زندگی کنند که حتی در روزهای جنگ‌های مختلف از 5 دهه گذشته نیز تجربه نکرده بودند بسیاری از مسئولان لبنانی بیشتر وقت خود را صرف ادبیات سیاسی کردند.

آمریکا با محاصره لبنان و سوریه به آنچه که در گرسنگی دادن به ملت‌های این دو کشور و افزایش درد و رنج آنها می‌خواست رسید اما نتوانست به هدف اصلی استراتژی خود که تسلیم کردن مقاومت و سپس حذف آن از صحنه بود دست یابد.

آمریکا برای یک هدف اصلی برنامه ریزی کرده بود و همه این تلاش‌ها را در راستای رسیدن به این هدف انجام داد؛ اما نتیجه‌ای که به دست آمد کاملا متفاوت بود، چرا که مقاومت نحوه برخورد و مقابله با تجاوزات و محاصره‌های ایالات متحده را می‌دانست و به خوبی آگاه بود که چگونه از افتادن در دام دشمن اجتناب کرده و سپس چالش را تبدیل به فرصت کند. مقاومت در این مرحله به شیوه دفاعی هوشمندانه عمل کرده و سپس معادلات را به گونه‌ای تغییر داد که بر خلاف تصورات آمریکا، واشنگتن و مهره‌های آن در لبنان در معرض سقوط قرار بگیرند که یک فاجعه بزرگ برای آمریکا بود.

پرواز گسترده هواپیماهای جاسوسی صهیونیستی در آسمان لبناننخستین نشست کابینه جدید لبنان/ تأکید عون و میقاتی بر اقدام فوری و عملی برای حل بحران‌هانجیب میقاتی: اولویت کنونی دولت رسیدگی به دغدغه‌های مردم لبنان است

مقاومت در مقابله با طرح پامپئو و محاصره اقتصادی آمریکا ضد لبنان مجموعه‌ای از مواضع و تصمیمات را اتخاذ کرد که مانع از دستیابی واشنگتن به اهداف اساسی استراتژیک خود شد که به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

-موضع گیری در برابر تحریکات و اقدامات آمریکا و مهره‌های آن برای انفجار اوضاع امنیتی در لبنان و اعمال استراتژی صبر در سطح بالا و خودداری از افتادن در دام دشمن.

- سازگاری و مقابله منطقی با فشارهای مالی و اقتصادی و تلاش برای توسعه سیستم همکاری و همبستگی و اتحاد اجتماعی؛ تا جایی که بتواند از دردها و بارهای مردم بکاهد.

- تلاش برای جلوگیری از تشدید خلاء سیاسی به روش‌های مختلف از جمله رد استعفای سعد حریری و سپس اقدام برای تسهیل روند تشکیل دولت جدید و پایبندی به دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشین و در نهایت تلاش بی وقفه برای تشکیل دولت «نجیب میقاتی» و موفقیت آن.

در این مرحله مقاومت با همه توان خود برای پر کردن خلاء سیاسی لبنان و کمک به دولت تلاش کرد اما به دلیل وابستگی برخی احزاب داخلی به ایالات متحده و سیاست‌های آن این تلاش در کوتاه مدت نتیجه نداشت و بن بست سیاسی لبنان 13 ماه ادامه پیدا کرد.

این وضعیت، مقاومت را بین دو گزینه قرار داد: اینکه یا این شرایط را بپذیرد و منتظر بماند که قطعا این گزینه به نفع ملت لبنان و مقاومت نبود. گزینه دوم این بود که اقدامی انجام دهد که دشمن را نگران کرده و به آن هشدار دهد. بر این اساس مقاومت تصمیم گرفت تا به اقدامات عملی روی آورده و به دشمن بفهماند که هرگز نمی‌تواند اهداف خود را در لبنان تحقق بخشد.

در مرحله نخست همانطور که گفته شد مقاومت با خودداری از گرفتاری در دام دشمن با وجود همه درد و رنج‌هایی که مردم تحمل می‌کردند مانع از تحقق اهداف آمریکا شد. سپس در مرحله دوم با یک تصمیم استراتژیک برای شکستن محاصره و عبور از خلاء سیاسی به سمت یک تحول اقتصادی با کمک شرق، ضربه مهلکی به دشمن وارد کرد. نخستین اقدام مقاومت در این زمینه واردات سوخت از ایران و اشاره به این که ممکن است شرکت‌های ایرانی و شرقی عملیات استخراج انرژی در لبنان را به عهده بگیرد، بود.

همچنین اشاره به همکاری با چین و باز شدن باب سرمایه‌گذاری‌های چینی در لبنان به آمریکایی‌ها نشان داد که مقاومت و مردم لبنان تسلیم دیکته‌های آمریکا نمی‌شوند و به این ترتیب واشنگتن متوجه شد شکست بزرگی در لبنان متحمل شده و کنترل اوضاع این کشور از دست آن خارج گشته است.

این ترس‌ها موجب شد تا آمریکا به بازخوانی استراتژی خود در لبنان بپردازد که نتیجه آن از بین رفتن موانع تشکیل دولت در لبنان و همچنین رفع وتوی واشنگتن ضد بیروت برای رابطه با دمشق و شکست بخشی از محاصره ضد لبنان و سوریه بود.

بر این اساس می‌توان گفت که طرح پامپئو ضد لبنان در مرحله اصلی خود سقوط کرد؛ یعنی همان مرحله‌ای که آغاز شده بود. زیرا پر شدن خلا سیاسی در لبنان با تشکیل دولت جدید به معنای حل تدریجی بحران مالی و اقتصادی است.

بنابراین مقاومتی که آمریکا می‌خواست آن را از صحنه حذف کند با حکمت و شجاعت خود توانست ملت لبنان را نجات داده و دشمنی را که برای آسیب زدن به همه لبنانی‌ها تلاش می‌کرد شکست دهد.

البته همه اینها به معنای آن نیست که دولتی که اکنون در لبنان تشکیل شده یک دولت ایده‌آل است که همه آرزوی آن را داشتند. این دولت نیز دارای خلاءهای زیادی بوده و جای کار دارد و همچنین دولت جدید لبنان دشمن آمریکا به شمار نمی رود؛ بلکه هنوز هم مانند دولت‌های قبلی شماری از مهره‌های آمریکایی و فرانسوی در آن حضور دارند.

اما بحث اصلی اینجاست که صرف تشکیل دولت و پر شدن خلاء سیاسی در لبنان به معنای شکست طرح 5 مرحله‌ای واشنگتن ضد این کشور بوده که از موفقیت استراتژی مقاومت ناشی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تشکیل دولت خلاء سیاسی دولت جدید ضد لبنان ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۸۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه مقاومت در جنگ غزه پیروز است، خاطرنشان کرد آنچه که مقاومت لبنان از قدرت و تسلیحات خود به نمایش گذاشت، تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های آن است.

به گزارش ایسنا، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت پس از هفت ماه جنگ در غزه، رژیم صهیونیستی نتوانست به استحکامات مقاومت نفوذ کند و آن‌ها را از بین ببرد و گروه‌های مقاومت فلسطین اطمینان دادند که می‌توانند ماه‌ها در مقابل دشمن به جنگ ادامه دهند.

وی که جمعه شب با شبکه المنار گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه مقاومت در غزه محاصره شده و توانایی‌های آن محدود است اما دشمن از سوی بسیاری از کشورها حمایت می‌شود که برای دستیابی به ۲ هدف خود یعنی نابودی حماس و بازگرداندن اسرا، توانایی‌های خود را در خدمت این رژیم قرار داده‌اند، گفت: با این حال محور مقاومت پیروز شد زیرا دشمن صهیونیستی را از دستیابی به اهداف خود یعنی سرکوب مقاومت و آزادی گروگان‌ها بازداشت. دشمن نتوانست به هیچ نوع پیروزی دست یابد و تا این لحظه همچنان در شمال نوار غزه نبردها ادامه دارد و شهرک‌های صهیونیست‌نشین بمباران می‌شوند.

نعیم قاسم درباره آتش‌بس در غزه گفت پذیرش هرگونه پیشنهاد یا توافقی که شامل آتش‌بس کامل در غزه نباشد، برای مقاومت دشوار است.

وی در ادامه به فشار بر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ناشی از جنگ غزه اشاره کرد و گفت بایدن در حال حاضر در داخل و خارج از کشورش تحت فشار است و در آستانه شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و به همین دلیل است که با اعمال فشار برای برقراری آتش‌بس حتی به صورت موقت تلاش می‌کند خود را سفید کند.

نعیم قاسم درباره موضع‌گیری آمریکا درباره جنگ غزه هم گفت: فشار آمریکا بر اسرائیل همچنان ملایم است وگرنه از کمک نظامی به تل‌آویو خودداری می‌کرد. اظهارات واشنگتن ریاکارانه است و در مورد قصدش برای پایان دادن به تجاوز به غزه جدی نیست.

این مقام حزب‌الله در ادامه این گفت‌وگو به حمله تلافی‌جویانه ایران به اراضی اشغالی پرداخت و گفت «حمله ایران یک اعلام عملی بود، مبنی بر اینکه نمی‌تواند در صورت حمله به آن ساکت بماند».

وی خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد. بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند و مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند.

نعیم قاسم گفت: آنچه در جنوب انجام دادیم دفاع پیشگیرانه با هدف حمایت از غزه، حفاظت از لبنان و بازدارندگی «اسرائیل» نام دارد.

وی افزود توانایی حزب‌الله در آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی را نباید دست کم گرفت؛ «آنچه در جبهه جنوب انجام شد بخشی از نیرو بخشی از سلاح است و آنچه پنهان است، بیشتر است».

نعیم قاسم تاکید کرد: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها متوجه خواهند شد که با این نوع تجاوز، مقاومت پایداری را ایجاد کرده‌اند.

او از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا قدردانی کرد و این اقدام مردمی را در تغییر دولت مهم دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولویت اصلی شهرداری رفسنجان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است/ ۲۰ پروژه شهری در مراحل پایانی
  • معاون دبیرکل حزب‌الله: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد/ بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند/ مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند
  • بازگشت سنت اعتراض‌ به دانشگاه‌های آمریکا | دانشجویان: تعامل با رژیم اشغالگر متوقف شود / سرکوب می‌کنید؟ مقاومت می‌کنیم
  • حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • شهرداری حصار‌کشی در پارک لاله را متوقف می‌کند؟!
  • توجه دولت و دولتمردان به سامان دادن اقتصاد کشور ضروریست
  • حمله حزب ‌الله لبنان به پایگاه‌های صهیونیستی
  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • ارتقا وضعیت نگهداشت شهر یزد با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال پایانی شورای شهر یزد