Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به اعتقاد ناظران عراقی، تهران، واشنگتن و نجف اشرف مهمترین بازیگران تعیین کننده نخست وزیر آینده عراق هستند که در این میان نجف اشرف به زیر شاخه «حنانه» (مقتدا صدر) و مرجعیت عالی دینی نجف (آیت الله سیدعلی سیستانی) تقسیم می‌شود.

علاوه براین بازیگران اصلی، برخی معتقدند که «جادریه» (هادی العامری)، «تشرین» (اعتراضات اکتبر)، «اربیل» (مسعود بارزانی) و «الانبار» (محمد الحلبوسی) دیگر بازیگران مهم داخلی در تعیین مختصات نخست وزیر آینده عراق خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«قصی محبوبه» کارشناس مسائل راهبردی عراق در یک میزگرد تلویزیونی معروف که «احمد ملا طلال» روزنامه نگار و سخنگوی سابق دفتر نخست وزیری آن را برگزار می‌کند، تاکید کرد که در مرحله پیش‌رو، تهران بیش از واشنگتن می‌تواند در تعیین نخست وزیر آینده عراق نقش ایفا کند.

براساس اظهارات این کارشناس عراقی، آمریکا و دولت دمکرات «جو بایدن» در حال حاضر درگیر مشکلات خود و تبعات خروج از افغانستان و همچنین خروج امن نظامیانش از عراق است و چندان نسبت به ملاحظات ایران درباره مختصات نخست وزیر آینده عراق، حساسیت ندارد.

در همین میزگرد سیاسی، «عبدالرحمن الجبوری» کارشناسی که ملا طلال از او به عنوان تیم «مصطفی الکاظمی» یاد کرد، با تاکید بر اهمیت تهران، واشنگتن و نجف اشرف در تعیین مختصات نخست وزیر آینده عراق گفت که جادریه (هادی العامری) و اعتراضات اکتبر در خارج و داخل عراق نقش مهمی در تعیین مختصات آینده نخست وزیر کشور بازی خواهند کرد.

به گفته وی، منظور او از اعتراضات اکتبر، گروه‌های سیاسی منتسب به اعتراضات اکتبر نیست، بلکه پایگاه اجتماعی این اعتراضات است که همچنان در تعیین نخست وزیر آینده اثر گذار خواهد بود.

الجبوری و المحبوبه در خصوص میزان اثرگذاری «مقتدا صدر» در تعیین مختصات نخست وزیر آینده اختلاف نظر داشتند، در حالی که الجبوری معتقد بود که مقتدا صدر همچنان تعیین کننده است، المحبوبه با آن مخالفت کرد.

وی گفت که مقتدا صدر بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت و می‌گفتند، مشخص شد که نمی‌تواند کرسی‌های زیادی در انتخابات آینده به دست بیاورد.

به اعتقاد او، بازیگر سیاسی مهم داخلی در تعیین نخست وزیر آینده، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری است.

وی کردها و اهل سنت را که از آنها به عنوان دروازه «اربیل» (مسعود بارزانی) و «الانبار» (محمد الحلبوسی) یاد کرد، در معرفی نخست وزیر آتی عراق بیش از جریان صدر تعیین کننده دانست.

المحبوبه همچنین نقش و اثرگذاری اعتراضات تشرین را در انتخابات نامزد نخست وزیر آینده عراق کم اثر خواند و گفت که اعتراضات تشرین اگر قرار است اثرگذار باشد، بعد از یکسال از شروع به کار نخست وزیر جدید، موضع خود را نشان خواهد داد. 

در این میزگرد تلویزیونی برخلاف دیدگاه بسیاری از صاحب نظران، محبوبه و الجبوری، نقش «نوری المالکی» رهبر «ائتلاف دولت قانون» را چندان بزرگ ندانستند و به قصد یا بدون قصد حتی اشاره‌ای به آن نکردند، در حالی که اغلب نظرسنجی‌ها می‌گویند که احتمالا نوری المالکی، یکی از پیروزهای بزرگ انتخابات آینده عراق باشد.

قصی محبوبه درباره نامزدهای مطرح نخست وزیر آینده عراق تاکید کرد که تمامی شخصیت‌هایی که قبلا متصدی یا مکلف به نخست وزیری شده‌اند مانند نوری المالکی، «حیدر العبادی»، «عدنان الزرفی»، «محمد توفیق علاوی» و «اسعد العیدانی» هرگز به عنوان نامزدهای مجدد تصدی پست نخست وزیری مطرح نخواهند شد.

وی بزرگترین نامزدهای مطرح در صحنه سیاسی عراق را در وقت حاضر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر فعلی و «فائق زیدان» رییس دستگاه قضایی این کشور عنوان کرد.

این درحالی است که عبدالرحمن الجبوری گفت پیش بینی می‌شود که سه گروه بزرگ پیروز انتخابات آینده یعنی جریان صدر، ائتلاف الفتح و گروه‌های ملی (سید عمار حکیم و حیدر العبادی) نامزدهای خاص خود را برای تصدی پست نخست وزیری مطرح کنند.

وی بار دیگر از ذکر نام نوری المالکی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی خودداری کرد، در حالی که ائتلاف دولت قانون از هم اکنون اعلام کرده است که در صورت پیروزی بزرگ در انتخابات، نام المالکی را به عنوان یکی از نامزدهای مطرح پست نخست وزیری مطرح خواهد کرد.

الجبوری با توجه به نزدیکی به الکاظمی گفت که احتمالا طرح نامزدهای خاص از طرف جریان صدر، الفتح و گروه‌های ملی فقط برای رایزنی و امتیازگیری باشد.

به اعتقاد او، مصطفی الکاظمی همچنان یکی از شانس‌های اصلی تصدی مجدد پست نخست وزیری عراق است.

این در حالی است که برخی ناظران دیگر با وجود طرح نام الکاظمی به عنوان یکی از نامزدها، پیش بینی کرده‌اند که انتخابات پارلمانی زودهنگام دهم اکتبر آتی، حاوی شگفتی باشد.

برچسب‌ها آیت الله سیستانی هادی العامری نجف اشرف ایالات متحده آمریکا نوری المالکی عراق تهران ایران مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله سیستانی هادی العامری نجف اشرف آیت الله سیستانی هادی العامری نجف اشرف ایالات متحده آمریکا نوری المالکی عراق تهران ایران مصطفی الکاظمی نخست وزیر آینده عراق تعیین مختصات اعتراضات اکتبر پست نخست وزیری مصطفی الکاظمی نوری المالکی هادی العامری مقتدا صدر نجف اشرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۹۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه‌ کشورها در فصل آینده باشگاه‌های آسیا تعیین شد

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا در فصل 24-2023 به خط پایان رسیده و تنها بازی‌های فینال دو تورنمنت قاره کهن باقی مانده است. تیم‌های العین امارات و یوکوهاما مارینوس ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند و تیم‌های الاحد لبنان و سنترال کوست مراینرز استرالیا راهی فینال AFC CUP شدند.

بیشتر بخوانید: منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

سایت «فوتی رنکینگز» نوشت؛ با توجه به اینکه به پایان رقابت‌های باشگاهی آسیا نزدیک شده‌ایم، دیگر هیچ تغییری در جایگاه تیم‌ها در رده‌بندی باشگاهی فوتبال آسیا به وجود نمی‌آید. ژاپن به لطف نتایج یوکوهاما مارینوس، بالاتر از کره جنوبی در جایگاه نخست رده‌بندی شرق آسیا قرار گرفته و سه سهمیه مستقیم در فصل آینده لیگ نخبگان آسیا خواهد داشت.

طبق اعلام این سایت، عربستان و ژاپن سه سهمیه در فصل 26-2025 لیگ نخبگان آسیا (سطح اول رقابت‌های باشگاهی آسیا) به دست آوردند. کره جنوبی، امارات، قطر و چین نیز دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا کسب خواهند کرد.

ایران و تایلند نیز هر کدام یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف لیگ نخبگان خواهند داشت. همچنین یک نماینده از هر کدام از کشورهای ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی در سطح نخست رقابت‌های باشگاهی قاره آسیا شرکت می‌کنند

در سطح دوم مسابقات باشگاهی آسیا (لیگ قهرمانان آسیای 2) نیز 12 کشور سهمیه مستقیم به دست آورده‌اند. ایران در کنار ژاپن، عربستان، کره جنوبی، امارات، قطر، چین، تایلند، ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی یک سهمیه مستقیم در این رقابت‌ها خواهد داشت.

پیش‌تر مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال (بر مبنای تخصیص 1+2 سهمیه لیگ نخبگان و یک سهمیه لیگ قهرمانان آسیای 2) گفته بود قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر به‌عنوان سهمیه‌های مستقیم و قهرمان جام حذفی، به‌عنوان سهمیه پلی‌آف برای شرکت در لیگ نخبگان آسیا معرفی می‌شوند. تیم سوم لیگ نیز در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا تعیین شده است.

در صورت تأیید رسمی گزارش «فوتی رنکینگز» درباره سهمیه‌های ایران در رقابت‌های باشگاهی آسیا، می‌توان گفت قهرمان لیگ برتر در مرحله گروهی و نایب قهرمان لیگ در دور پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا به میدان می‌رود. همچنین قهرمان جام حذفی نیز مجوز شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1228495 برچسب‌ها فوتبال دنیا

دیگر خبرها

  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • سهمیه‌ کشورها در فصل آینده باشگاه‌های آسیا تعیین شد
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳