Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@22:04:42 GMT

دور کاری کارگران و تکالیف کارفرمایان

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۹۵۶۷

دور کاری کارگران و تکالیف کارفرمایان

مشاور روابط کار درباره دور کاری کارگران و تکالیف کارفرمایان گفت: هر جایی که کارگر در آن محل کاری را به درخواست کارفرما انجام دهد و اشتغال کارگر به حساب کارفرما باشد، آن محل کارگاه محسوب می شود و تمامی تعهدات کارفرما به قوت خود باقی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،در شرایط کرونا بخشی از نیروی کار به سمت دورکاری رفتند,بخشی از این دورکاری ها در راستای دستورالعمل های دولتی به منظور کنترل شیوع  کرونا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با توجه به عدم آگاهی نیروی کار از حق و حقوق خود, اکثر نیروهایی که به دورکاری رفتند حقوق و مزایا دریافت نکردند چرا که حق و حقوق خود را نمی دانستند.

وحید حاجی زاده، مشاور روابط کار در باره دور کاری کارگران و تکالیف کارفرمایان  می گوید: در قانون کار چیزی به نام دور کاری کارگران نداریم و تصور اینکه چون پرسنل دورکار شده اند پس کارفرما مانند قبل چه کار فیزیکی در محل کارگاه انجام می داده اند تکالیفی جهت بیمه و مزایا طبق قانون کار ندارند، اشتباه است.

آنچه که از مفهوم دورکاری به دست می آید یعنی انجام کار توسط پرسنل در مکانی دور از کارگاه که می تواند در منزل شخصی کارگر یا کارمند شما باشد اما تعریفی که از کارگاه در قانون کار تصویب شده است، اعلام می دارد که کارگاه محلی است که کارگر به درخواست و به حساب کارفرما (یعنی همان تبعیت حقوقی و اقتصادی انجام شخصی کار) در آنجا کاری را انجام می دهد، لذا با این تعریف، دوری یا نزدیکی کارگاه ملاک قانون گذار نبوده بلکه این کار و کارگر است که ماهیت وجود کارگاه را شکل می دهد و در اصل اعتبار کارگاه از کارگر می باشد.

با این تعریف باید بگوییم هر جایی که کارگر در آن محل کاری را به درخواست کارفرما انجام دهد و اشتغال کارگر به حساب کارفرما باشد، آن محل کارگاه محسوب می شود و تمامی تعهدات کارفرما در قبال پرسنل دورکار به قوت خود باقی خواهد ماند.

مگر اینکه رابطه کارگری و کارفرمایی خاتمه پیدا کند و قرارداد جدید با شرایط جدید که هیچ گونه ارتباطی با شرایط و تشریفات قانون کار نداشته باشد، منعقد گردد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قانون کار آن محل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز کارگر برای کارگران تعطیل است

کارگران مشمول قانون کار روز کارگر امسال بر اساس قانون کار مانند سال‌های گذشته تعطیل هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ماده 63 قانون کار جمهوری اسلامی ایران روز 11 اردیبهشت ماه هر سال به مناسبت روز کارگر ثبت شده است. امسال روز کارگر در تاریخ جهانی 12 اردیبهشت ماه است که این روز برای تمام کارگران مشمول قانون کار تعطیل رسمی به حساب می‌آید.

طبق ماده 63 قانون کار، کارفرمایان حق به کارگیری کارگران خود را در این روز ندارند، مگر آنکه حضور آنان با توافق کارگر و پرداخت اضافه‌کاری روز تعطیل میسر شود.

بنابراین، هفته جاری روز سه شنبه 11 اردیبهشت مطابق قانون کار جمهوری اسلامی روز کارگر و  چهارشنبه مصادف با 12 اردیبهشت‌ماه روز جهانی کارگر است که یکی از این دو روز  برای تمام کارگران مشمول قانون کار تعطیل رسمی باید منظور شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کارگران موتور پیشران اقتصاد جامعه هستند
  • آمادگی استان جهت واگذاری زمین به کارگران دارای شرایط
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند
  • سواستفاده از کارگران در قراردادهای کاری موقت
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • ارزش کار کارگران به اندازه جهاد است
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • نقش برجسته کارگران در جهش تولید
  • روز کارگر برای کارگران تعطیل است
  • روزهای سخت کارگران مهاجر در پایتخت/ برای کارگران روزمرد کاری کنید