Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@10:13:31 GMT

چالش ساکنان شهرک فدک با کارخانه ذرت شاهرود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۹۸۵۲

چالش ساکنان شهرک فدک با کارخانه ذرت شاهرود

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

ساکنان شهرک فدک در جنوب شهر شاهرود مدت‌هاست که از بوی بد حاصل از فعالیت یک واحد صنعتی در نزدیکی محل سکونت‌شان رنج می‌برند. تحمل بوی نامطبوع به بخشی از زندگی روزمره شهروندان ساکن شهرک پرجمعیت فدک تبدیل شده و پیگیری‌ها و انتقادهای آنان نیز تا کنون به جایی نرسیده است.

شرکت زرین ذرت شاهرود یکی از واحدهای صنعتی مهم استان سمنان در زمینه صنایع غذایی محسوب می‌شود که از حدود ۱۲ سال پیش در جنوب شهر شاهرود فعالیتش آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مدتی پس از فعالیت این واحد، شهروندانی که در آن نزدیکی سکونت داشتند با بوی نامطبوعی مواجه شدند که همچنان آزارشان می‌دهد. شهروندان شهرک فدک که یکی از محله‌های پرجمعیت شاهرود هم محسوب می‌شود تا کنون بارها از بوی بدی که از این واحد صنعتی فعال در منطقه سکونت‌شان پخش می‌شود، گلایه کرده‌اند. ولی این گلایه‌ها هنوز نتوانسته مشکل آن‌ها را به طور کامل برطرف کند.

 مهدیه موسوی یکی از شهروندان این منطقه به همشهری می‌گوید: بوی بد کارخانه ذرت را همیشه احساس می‌کنیم و با این که بارها این موضوع به مسئولان انتقال داده شده اما اقدامی برای حل کامل آن انجام نشده است و ما به طور دائم باید این بوی بد را تحمل کنیم.

 یک شهروند دیگر هم به محرومیت‌های شهرک فدک اشاره می‌کند و می‌افزاید: انگار باید تحمل بوی بد فعالیت این کارخانه را هم به مشکلات و محرومیت‌های شهرک فدک مانند کمبود زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و بهداشتی و نداشتن فضای سبز اضافه کنیم و چاره‌ای جز تحمل این وضعیت وجود ندارد. چون مسئولان با وجود اطلاع داشتن از این وضعیت فکری اساسی برای حل این معضل نکرده‌اند.

عوامل بوی بد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بوی بد منتشر شده از کارخانه زرین ذرت شاهرود طی سال‌های اخیر دو منشأ اصلی دارد؛ یکی پساب این واحد صنعتی و دیگری هم فرآیند تخمیر ذرت و تولید فرآورده‌های این محصول. اعتراض‌های شهروندان ساکن شهرک فدک در سال‌های اخیر سبب شد تا توجه مسئولان به حل مشکل بوی پساب صنعتی این واحد بیشتر شود و خرداد امسال نیز با پیگیری‌های انجام شده، این واحد صنعتی با انجام اقداماتی برای بهداشتی شدن خروج پساب و بهسازی فعالیت تصفیه‌خانه از فهرست واحدهای آلاینده سمنان خارج شد. اما بوی بد ناشی از فعالیت این کارخانه هنوز پابرجاست و شهروندان را آزار می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان در این باره با اشاره به قرار داشتن کارخانه زرین ذرت در حریم شهر شاهرود، می‌گوید: ماهیت فعالیت این واحد بوزاست. البته این بوزا بودن به معنای آلودگی مضر برای انسان یا سایر موجودات زنده نیست. یعنی فعالیت این واحد آسیب یا آلودگی به محیط وارد نمی‌کند. اما چون فرآیند تبدیل ذرت به نشاسته و محصولات جانبی که از ذرت تهیه می‌شود بوزا است، همچنان فعالیت آن مقداری بو در مناطق اطراف منتشر می‌کند.

امیر عبدوس اظهار می‌کند: بخشی از این بو هم مربوط به پساب این واحد بود که بر اساس آخرین بازدیدهای انجام شده، تمام مسیر تصفیه فاضلاب با اقداماتی که در این واحد صنعتی صورت گرفت، بهداشتی شده و اکنون بوی پساب کارخانه در منطقه پخش نمی‌شود و اگر الان بویی وجود دارد برآیند تخمیر در خط تولید است که اجتناب‌ناپذیر است.

نامطبوعِ بی‌خطر

این مسئول به برخی اقدامات حفاظت محیط زیست برای پیگیری از افزایش این مشکل در منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این واحد صنعتی درخواست طرح توسعه واحد را هم داده بود که تا مدت‌ها با درخواست‌شان مخالفت کردیم. وقتی که این درخواست در کارگروه ماده ۱۱ قانون هوای پاک مطرح شد هم اعلام کردیم که مخالفیم. اما با اصرار فرمانداری با توجه به این که از واحدهای دارای اشتغال بالای شاهرود است، کارگروه در نهایت با طرح توسعه واحد موافقت کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان تصریح می‌کند: قطعا اجازه نخواهیم داد که آلودگی مضر برای انسان و موجودات زنده از این واحد خارج شود. اما در ارتباط با فرآیند روزانه واحد که توام با انتشار بو است و آلودگی آسیب‌رسان به محیط، انسان‌ها و موجودات زنده محسوب نمی‌شود، کاری از دست ما ساخته نیست.

قانون چه می‌گوید؟

بنا بر این اظهارات، اهالی شهرک فدک احتمالا چاره‌ای جز تحمل بوی بد ناشی از فعالیت این واحد صنعتی ندارند. اما نگاهی به قانون هوای پاک نشان می‌دهد که در نخستین ماده این قانون علاوه بر زیان‌آور بودن عوامل آلودگی هوا، به رفاه عمومی هم اشاره شده است.

در این ماده آمده: «آلودگی هوا عبارت است از انتشار یک یا چند ماده آلاینده اعم از آلاینده‌های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز، بو و صدا در هوای آزاد، به صورت طبیعی یا انسان‌ساخت، به مقدار و مدتی که کیفیت هوا را به گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بوم‌شناختی یا آثار و ابنیه زیان‌آور بوده یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی شود.»

طبق همین ماده قانونی هرچند که بوی بد ناشی از فعالیت کارخانه زرین‌ذرت شاهرود سلامت جسمی شهروندان ساکن شهرک فدک و مناطق و روستاهای اطراف آن را تهدید نمی‌کند، اما به استناد جمله پایانی ماده یک قانون هوای پاک، سبب کاهش سطح رفاه عمومی شده است.

 البته اهمیت بالای فعالیت این کارخانه سبب شده که خروج آن از حریم شهر شاهرود منتفی باشد. حتی چندی پیش ابوطالب جلالی فرماندار شاهرود در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان عنوان کرده بود که با توجه به فعالیت این کارخانه و چند واحد صنعتی دیگر در محدوده جنوبی شاهرود، طرح توسعه کالبدی شهر در قسمت جنوبی در دستور کار نیست. این اظهار نظر به معنی مستقر ماندن شرکت در این نقطه است و تنها راهی که باقی می‌ماند، تلاش برای کاهش بوی فرآیند تخمیر و تولید در این کارخانه بزرگ و مهم صنایع غذایی شاهرود است.

کد خبر 626702 برچسب‌ها آلودگی - صنایع آلاینده آلودگی هوا استان سمنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی صنایع آلاینده آلودگی هوا استان سمنان فعالیت این کارخانه فعالیت این واحد واحد صنعتی موجودات زنده شهر شاهرود ذرت شاهرود شهرک فدک بوی بد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۹۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز شروع نشده، گفت که این شهرک در حال تغییر مکان است‌.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ابتدا قرار بود شهرک صنعتی پوشاک در نزدیکی شمس آباد ساخته شود، اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه زمین وجود داشت، قرار شده این شهرک در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) جانمایی شود.

رئیس سازمان صمت استان تهران با بیان اینکه اطلاعات دقیق‌تر درباره اینکه ساخت شهرک صنعتی پوشاک در چه مرحله‌ای قرار دارد، در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران است، گفت: البته این احتمال وجود دارد که با انجام اصلاحاتی، شهرک صنعتی پوشاک در همان جای قبلی ساخته شود.

سیجانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا صنایع در صورت قطعی برق در فصل تابستان می‌توانند برای گرفتن خسارت اقدام کنند، تصریح کرد: صنایع فقط در صورتی که قطعی برق بدون اطلاع باشد و باعث آسیب رسیدن به مواد اولیه یا ماشین آلات باشد، می‌توانند برای دریافت خسارت اقدام کنند.

رئیس‌جمهوری وقت، سال ۱۳۹۵ کلنگ‌زنی این پروژه را انجام داد و پیشرفت آن در دستور کار قرار گرفت تا بتوان با گردآوری مجموعه‌ای از واحدهای مختلف صنعت پوشاک، شهرک صنعتی آن را در محلی به موقعیت جغرافیایی رو به روی حرم مطهر امام خمینی (ره) به بهره‌برداری رساند.

شهرک تخصصی پوشاک اولین شهرکی است که بر اساس نیاز داخلی طراحی شده و سراسر زنجیره تولید پوشاک از تأمین مواد اولیه، مد، طراحی و… را شامل می‌شود. اما در سال‌های اخیر ساخت این شهرک بارها به تعویق افتاد. برای مثال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران هم در نیمه اول سال ۱۳۹۸ و هم در نیمه دوم آن سال وعده داد که ساخت شهرک صنعتی پوشاک آغاز شود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سال ۱۴۰۱ از حل مشکلات ساخت این شهرک خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که تا پیش از تابستان عملیات اجرایی آن آغاز شود.

پیش‌تر گفته شده بود که علت طولانی شدن فرآیند ساخت زمین شهرک صنعتی پوشاک این بوده که این زمین قبلا برای فعالیت دیگری مجوز گرفته بود که بعداً آن فعالیت امکان‌پذیر نشد و مجدداً برای شهرک صنعتی پوشاک پیش‌بینی شد. همچنین در مسیر صدور مجوز نهایی در کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغات ایراداتی وجود داشت که برطرف شدن آنها طولانی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند
  • انعقاد ۱۸۲ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو