Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@17:12:29 GMT

پایان خریدهای فله‌ای در عرضه اولیه

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۱۵۳۷

پایان خریدهای فله‌ای در عرضه اولیه

ایران اکونومیست- اخیرا طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی شرکت فرابورس ایران، شرکت‌های کارگزاری ملزم به حذف قرارداد خرید خودکار عرضه‌ اولیه در خدمات خود شده‌اند. اما این تصمیم به چه دلیل از سوی سیاستگذار اخذ شد؟

سروش خواجه‌حق‌وردی معاون نظارت بازار فرابورس در این باره  گفت: به صورت ماهوی یک ایرادی به خرید خودکار در عرضه‌های اولیه وارد است و آن اینکه در عرضه اولیه، در درجه اول به دنبال کشف قیمت سهام ناشری هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی مشتری اعلام موافقت می کند و می گوید من در هر عرضه اولیه و در هر قیمت و میزانی خریدار هستم، عملا اینجا فرایند کشف قیمت تحت تاثیر قرار می گیرد و این سوالات مطرح می‌شود که ایا مشتری حتما مواردی که در خصوص شرکت هست را بررسی کرده؟ و گزارشات مرتبط با آن را خوانده است؟

او ادامه داد: این ایراد به امکانی که توسط برخی کارگزاران و بدون هماهنگی برای عرضه اولیه فراهم شده بود، وارد بود، چون مشتری اصلا نمی دانست سفارش خرید سهام چه شرکتی را به چه حجم و قیمت ارسال می کند که این موضوع کشف قیمت را تحت تاثیر قرار می‌داد. این اقدام آثار دیگری هم به همراه داشت، به عنوان نمونه در فرایندهای افزایش سرمایه باعث افزایش حق تقدم استفاده نشده می شد و مدیریت آن میزان برای شرکت چالش تلقی می‌شد. از سوی دیگر میزان زیاد حق تقدم استفاده منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن روند معاملات سهم تا زمانی که حق‌تقدم‌ها قابل معامله نیستند می‌شد. لذا با توجه به اینکه بعضی از کارگزاری‌ها این امکان را فراهم کرده بودند و هیچ مجوزی برای این بخش از بورس یا سازمان دریافت نکرده بودند از آنها خواسته شد تا مقررات را رعایت کنند.

به گفته معاون نظارت فرابورس، لازم است مشخص باشد که مشتری سفارش مربوط به سهام یک شرکت را پس از بررسی با چه قیمتی ارسال کرده است. در بازارهای مالی پذیرفته شده نیست که یک نفر بگوید من سهام هر شرکتی که آمد را با هر قیمت و ریسکی در هر زمان خریدارم. چنین سفارشی در طبقه‌بندی انواع سفارشات استاندارد موجود نیست و برخی کارگزاری‌ها برای اینکه زیرساخت مناسبی برای مدیریت ورودی‌ها به سامانه معاملات برخط خود نداشتند، این امکان را فراهم کرده بودند تا فشار کمتری به سامانه‌ برخط ایشان وارد شود.


اقتصادنیوز

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عرضه اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۱۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری امروز به پایان می‌رسد

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ساعت ۲۴ امروز، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بر اساس اعلام سازمان سنجش از ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

 افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب رشته از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، تا ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود حداکثر ۵۰ کدرشته محل اقدام کنند.

لازم به ذکراست، اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • این نماد در صف عرضه اولیه قرار گرفت
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری امروز به پایان می‌رسد
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران
  • مصیبت جدید مستاجران؛ قیمت نجومی کارتن موز!
  • قیمت کارتن موز برای مستأجران سر به فلک کشید
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد