Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  نمونه‌هایی از مشکلات مهم و همیشگی ترافیکی در منطقه ۱۹ است که در بروز تصادفات و گره‌های ترافیکی نقش قابل توجهی دارد. درحالی که آمار تصادفات فوتی طی ۵ ماه ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد کاهش و برعکس تصادفات جرحی و خسارتی ۱۳ و ۲۸ درصد رشد داشته است، با هدف بررسی بیشتر موضوعات ترافیکی و اقداماتی که برای رفع آنها به اجرا در آمده است با سرهنگ دوم «مهدی آقاجانی» مسئول تصادفات منطقه ۱۹ همراه شدیم و از محورهای مهم ترافیکی منطقه بازدید کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول آموزش پلیس راهور منطقه ۱۹:

آموزش در روزهای کرونا ادامه دارد

پیش از کرونا آموزش فرهنگ ترافیک به‌صورت مستمر و چهره به چهره در مراکز مهم منطقه از جمله مدارس، مراکز فرهنگی و... انجام می‌شد. پس از آن این اقدام به‌صورت مجازی در کانال‌های مجازی همچون سامانه شاد، شهرداری، کلانتری و بسیج و... انجام می‌شود. مسئول آموزش پلیس راهور منطقه ۱۹ می‌گوید: «علاوه بر آموزش‌های مجازی در تعامل با بسیج و کلانتری منطقه طرح‌هایی در برخورد با راکبان موتورسیکلت، معتادان و متجاهرانی که در حاشیه برخی بزرگراه‌ها استقرار دارند در قالب آموزش حضوری هم ارائه می‌شود.» سرهنگ دوم «رمضان داداشی» در ادامه به نصب بنرهای آموزشی در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «طرح آموزش به راکبان موتورسوار در تقاطع‌های مهم مطهری_ شکوفه، خیابان مهران_لطیفی، شقایق _میثاق هم به‌صورت مستمر اجرا می‌شود.

آموزش به رانندگان تاکسی و اتوبوس هم جزء دیگر برنامه‌های مستمر ماست. برگزاری کارگاه آموزشی برای کارگران فصلی در خیابان شکوفه هم مورد مهم دیگری است که با جدیت دنبال می‌شود. با وجود تعطیلی مدارس طرح همیاران پلیس کماکان اجرا می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند بچه‌های علاقه‌مندشان را به محل استقرار نیروهای ما در تقاطع‌های مهم بیاورند و کارت همیار پلیس دریافت کنند.» او به طرح دیگری که به تازگی در منطقه به اجرا درآمده اشاره می‌کند و می‌گوید: «از فروشگاه‌های منطقه که روی سردر مغازه‌شان نمایشگر آگهی تبلیغاتی دارند درخواست کرده‌ایم که بین تبلیغات خودشان چند ثانیه را به آموزش نکات ترافیکی پلیس راهور اختصاص دهند و تاکنون با ۳ مرکز صحبت و هماهنگی انجام شده است.»

نزدیک ظهر است و با عبور از میان ترافیک سنگین تقاطع‌های اصلی منطقه ۱۹ خود را به بزرگراه شهید تندگویان می‌رسانیم. ‌ تردد عابران، توقف غیرمجاز خودروهای باربری، تجمع و بیتوته معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در حاشیه و نوار میانی بزرگراه صحنه‌هایی هستند که به وفور در این محدوده دیده می‌شود. مسئول تصادفات راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۹ با بیان اینکه طی ۵ ماه ابتدای سال در مقایسه با ۵ ماه اول سال گذشته ۳۱ درصد تصادفات فوتی در منطقه ۱۹ کاهش داشته، اما در تصادفات جرحی ۱۳ درصد و خسارتی ۲۸ درصد افزایش تصادفات را تجربه کرده‌ایم، می‌گوید: «بزرگراه‌هایی همچون شهیدان کاظمی، تندگویان، هاشمی، علامه عسگری در سه‌راه باقرشهر و بلوار شقایق جزء محورهای بزرگراهی حادثه‌خیز هستند.»
«مهدی آقاجانی» در ادامه وجود بافت مسکونی، ناایمن بودن پل عابرپیاده، بوستان‌ها و در نتیجه‌ تردد عابران پیاده درعرض بزرگراه و همچنین سرعت بالا را عاملی برای بروز تصادفات در بزرگراه شهیدکاظمی و بلوار شقایق عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای کاهش تصادفات در بزرگراه شهید کاظمی اقداماتی همچون مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده، تأمین روشنایی پل‌ها، نصب نرده‌های آهنی در خروجی پارک‌ها، نصب سرعتکاه و... باید اجرا شود.»

آقاجانی ادامه می‌دهد: «تأمین روشنایی، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ایجاد نیوجرسی از جمله اقداماتی است که برای کاهش تصادفات در بلوار شقایق نیاز است انجام شود.»
 نبود معیارهای بزرگراهی در بزرگراه شهید تندگویان موضوعی است که آقاجانی با بیان آن می‌گوید: «این بزرگراه با داشتن عواملی همچون ورودی و خروجی‌های زیاد، دسترسی به بافت مسکونی و تردد عابران در این محدوده و... جزء محورهای حادثه‌خیز است که باید از حالت بزرگراهی خارج شده و به شریانی اصلی تبدیل شود و سرعت مجاز آن از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر در ساعت تغییر کند. این موضوع بارها در جلسات مشترک ما با شهرداری عنوان شده، اما هنوز اقدام خاصی برای رفع آن صورت نگرفته است.»

تدابیری برای محورهای حادثه‌خیز بزرگراهی

در امتداد بزرگراه شهید تندگویان به بزرگراه شهید هاشمی به یکی دیگر از معابر حادثه‌خیز منطقه می‌رسیم. در حاشیه شمال به جنوب بزرگراه، گلفروشان مستقر هستند و جنوب به شمال در قرق میوه‌فروشان دستفروش و وانتی‌هاست. مسئول تصادفات پلیس راهور منطقه ۱۹ می‌گوید: «یکی از معضلات مهم بزرگراه شهید هاشمی دستفروشانی است که بیشتر روزهای پایانی هفته در حاشیه بزرگراه مستقر می‌شوند. این موضوع علاوه بر ایجاد گره ترافیکی، خطراتی را برای دستفروشان به‌ویژه کودکان گلفروش به همراه دارد. ما طی گشت‌های مکرر اقدام به اعمال قانون در مورد خودروهایی می‌کنیم که توقف غیرمجاز دارند، اما برای دستفروشان گلفروش و چرخی باید نیروهای سدمعبر شهرداری وارد و اقداماتی برای رفع ریشه‌ای این معضل انجام شود.»
کمی جلوتر خودرویی سنگین در حاشیه بزرگراه پارک و در فضای سبز محدوده اتراق کرده است، آقاجانی با اشاره توقفات غیرمجاز در این محدوده می‌گوید: «خط اضطرار این بزرگراه استاندارد نیست. بزرگراه باید عریض شده و شانه خاکی آن به ۲ تا ۳ متر برسد. وجود خط اضطرار استاندارد در مواقع اضطراری همچون خرابی خودرو و تصادف و... می‌تواند فضای خوبی برای پارک موقت خودرو باشد.» حین عبور از بزرگراه علامه عسگری در سه‌راه باقرشهر جناب سرهنگ می‌گوید: «در این محور هم به دلیل گزارش واژگونی‌های متعدد ۲ سرعتگیر نصب شده است.» پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر موضوع دیگری است که این مسئول با اشاره به آن می‌گوید: «طرح ایجاد تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم شامل یک پل روگذر جنوب به غرب، یک زیرگذر شرق به غرب و غرب به شرق و دوربرگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال از جمله طرح‌هایی است که بهره‌برداری از آن کاهش ترافیک، زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف را به همراه خواهد داشت.»

نصب ۱۲ دوربین ثبت تخلف در صالح‌آباد غربی

شناسایی ۳۰ نقطه پرحادثه جزء اقداماتی است که برای ساماندهی نقاط حادثه‌خیز منطقه به اجرا در آمده است. این موضوعی است که مسئول تصادفات اداره راهنمایی و رانندگی منطقه با بیان آن می‌گوید: «۳۰ نقطه پرحادثه تصادفات شناسایی شده و با تقسیم‌بندی آن در ۳ گروه ۱۰ تایی هرفصل یکی از گروه‌ها در اولویت‌کاری قرار می‌گیرد. نصب سرعتکاه و تابلوهای هشداردهنده در بلوار علامه عسگری در سه‌راه باقرشهر، نصب چراغ راهنمایی چشمک‌زن، تابلو خطر، احتیاط و سرعت در ورودی به جاده گاوداری، آشکارسازی و رفع نقاط کور با نصب برچسب‌های شبرنگ روی تابلوها، پایه‌های تیربرق و هرس مستمر شاخه‌های درختان در بزرگراه‌های شهید تندگویان، شهید هاشمی و شهید کاظمی نمونه‌های در حال اجرا هستند.»
 نصب دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت مورد مهم دیگری است که در نقاطی از منطقه همچون صالح‌آباد غربی به اجرا در آمده است. آقاجانی می‌گوید: «استفاده از این نوع تجهیزات در بلندمدت می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای جلوگیری و پیشگیری از تخلفات و در نهایت کاهش تصادفات باشد.» وی با اشاره به اینکه بازار لوازم منزل و اسباب‌بازی در محله صالح‌آباد غربی‌ تردد شهروندان و تمایل خرید آنها از فروشگاه‌های این راسته تجاری را زیاد کرده و به دلیل نبود پارکینگ مناسب ترافیک و تخلفات بی‌شماری در آن دیده می‌شود، می‌گوید: «از بزرگراه شهید تندگویان، ورودی صالح‌آباد غربی، خیابان کلهر غربی، ابتدای ورودی که خط کندرو شروع می‌شود بیش از ۱۲ دوربین ثبت تخلف و کنترل سرعت نصب شده است. راه‌اندازی پارکینگ در این محدوده موضوع مهمی است که بابت آن صحبت‌هایی با دهیاری انجام شده، باید زمینی خریداری شود تا پارکینگی هم برای آن در نظر گرفته شود.»

بهبود وضعیت ترافیکی بهشت زهرا(س)

وجود آرامستان بزرگ بهشت زهرا(س) در منطقه ۱۹ به‌خصوص در روزهای همه‌گیری کرونا بار مسئولیتی سنگینی را بر دوش پلیس راهور منطقه گذاشته است. آقاجانی با بیان اینکه مقصد بعدی بهشت زهرا(س) است از بزرگراه شهید هاشمی مستقیم وارد آن شده و ضمن اشاره به بی‌انضباطی ترافیکی داخل آن می‌گوید: «رفع مشکلات ترافیکی بهشت زهرا(س) که یکی از اماکن مهم منطقه ما و روزانه با مراجعات بسیاری همراه است، نیازمند کار و انرژی زیادی است که بتواند ترافیک را به‌صورت ایمن هدایت کند. طی بررسی‌های انجام شده حدود یک‌صد نقطه را که نیازمند نصب تابلو، اصلاح هندسی، تغییر جهت هستند شناسایی کرده‌ایم که ساماندهی آنها در انضباط ترافیکی بهشت زهرا(س) و جذب بار می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.»
 آقاجانی با بیان اینکه کارهای عمرانی خشکه‌چین در زمینه انضباط ترافیکی در قسمت‌های جنوبی در حال اجراست، می‌گوید: «از سوی دیگر طبق توافقی که با سازمان بهشت زهرا(س) صورت گرفته قرار است هراقدامی که هدف آن بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در این آرامستان است اجرایی شود. ۵ طرح بزرگ همچون جمع‌آوری گاردهای طول صالح‌آباد، استقرار نیوجرسی و... که نقش بسزایی در جذب و روان‌سازی و ایمنی ترافیک دارد به بهشت‌زهرا(س) ارائه شده است که باید در کمیته معابر و کمیسیون‌های این سازمان به تصویب برسد تا اجرایی شوند که امیدواریم در بلندمدت شاهد اثربخشی آنها باشیم.»
 

مشکلات بزرگ راه‌حل جدی می‌خواهد

بازار احسانی عبدل‌آباد، بازار مبل نعمت‌آباد، مرکز فروش خودرو و فروشگاه‌های اطراف آن و... که بدون زیرساخت در گذر سال‌ها شکل گرفته‌اند از دیگر مناطق مهم در منطقه هستند که در ادامه به بازدید از آنها می‌پردازیم. سرهنگ دوم آقاجانی با اشاره به اینکه بازاری مانند بازار مبل نعمت‌آباد جزء صنوفی است که از سال‌ها قبل بدون اینکه زیرساختی فراهم شود در اینجا ایجاد شده و با توسعه شهرنشینی و رشد بازار، رسیدگی و ساماندهی آن به خواسته‌ای مهم تبدیل شده است، می‌گوید: «با توجه به مشکلات ترافیکی این محدوده، پلیس با تشکیل گروه‌های ضربت به‌طور مستمر و مداوم با تخلفات برخورد می‌کند، اما از آنجا که بیشتر مراجعه‌کنندگان به‌صورت گذری و موقت پارک می‌کنند اعمال قانون آن‌طور که باید مؤثر نیست.

ایجاد پارکینگ‌های نقلی با ظرفیت محدود برای چنین جایی مانند مسکن عمل می‌کند و در حال پیگیری برای فراهم شدن زیرساخت‌ها برای تغییرات عمده و ریشه‌ای هستیم.» آقاجانی در رابطه با بازار عبدل‌آباد می‌گوید: «یک پارکینگ طبقاتی مکانیزه با ظرفیت حدود ۱۵۰ خودرو در خیابان گل‌آویز و یک پارکینگ ابتدای تقاطع مطهری شکوفه با ظرفیت حدود ۵۰ خودرو وجود دارد. روزهای تعطیل و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها که‌ تردد شهروندان بیشتر است با ۳ مدرسه‌ای که در خیابان مطهری قرار دارند هماهنگی‌های لازم انجام شده تا شهروندان از ساعت ۹ تا ۲۳ بتوانند از حیاط مدارس برای پارک خودرو استفاده کنند.»

رفع مشکلات راه‌های روستایی نیازمند مشارکت همگانی

منطقه ما ۱۰ روستای جعفرآباد، سعیدآباد، جهان‌آباد بالا و پایین، مرتضی گرد، علی‌آباد تک دانه، پلائین، موسی‌آباد، دهکده توحید، شهرک گلریز، شکرآباد را در دل خود جای داده است که وضعیت راه‌ها و جاده‌های آنها جزء مهم‌ترین مشکلات ترافیکی محسوب می‌شود. رئیس تصادفات پلیس راهور منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «مشکلات زیادی از جمله عرض کم معابر، پیچ‌های خطرناک، میدان‌های غیراستاندارد، نبود علائم کافی، شناخت ناکافی مردم از موقعیت جغرافیایی اینجا، محورهای ناایمن، نبود تابلو، ‌ تردد وسایل نقلیه کشاورزی، موتورسیکلت‌هایی که از تجهیزات مناسب برخوردار نیستند، تأسیسات پیرامون راه‌ها، گاوداری‌ها و دامداری‌ها و نبود آموزش کافی و... در راه‌های روستایی وجود دارد.» آقاجانی به چندگانگی مسئولیت روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید «برای اجرای هر طرح و برداشتن هر گامی نیازمند مجوز شهرداری منطقه ۱۹، دهیاری‌ها و... هستیم و رفع این معضلات به تنهایی از عهده پلیس راهور خارج است.»

«علی توکلی»/ شهردار منطقه ۱۹

تابلوهای ورودی جنوب پایتخت مرمت و به‌روزرسانی شد

همه تابلوهای ورودی جنوب شهر تهران در محورهای بزرگراهی و شریان‌های اصلی محدوده منطقه ۱۹ تعمیر و به‌روزرسانی شدند.
شهردار منطقه ۱۹ با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه مبادی ورودی شهر یکی از نقاط مهم و تأثیرگذار آن است، گفت: «با توجه به اینکه منطقه ۱۹ به لحاظ جغرافیایی دروازه بین‌المللی پایتخت و هر روز میزبان جمع زیادی از شهروندان و مسافران نقاط مختلف کشور است و هرساله اقدامات شهری مختلفی برای ساماندهی و زیبایی سیمای بصری آن صورت می‌گیرد، در همین زمینه طی اقدامی کل تابلوهای ورودی به منطقه از جمله بزرگراه‌های شهید هاشمی، شهید کاظمی و... مرمت و به‌روزرسانی شد.»
«علی توکلی» در ادامه با بیان اینکه تابلوها نخستین المان‌های ورودی منطقه به محدوده شهری است، افزود: «با توجه به فرسودگی ظاهری این تابلوها بر اثر شرایط جوی، ضمن انجام تعمیرات مورد نیاز، برچسب‌های آنها تعویض و پایه تابلوها براساس پالت رنگی مصوب سازمان زیباسازی شهر تهران رنگ‌آمیزی شد.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ خبر داد

اجرای طرح‌های ترافیکی در تقاطع خیابان‌های میثاق و شهید حقی طرح اصلاح هندسی تقاطع خیابان‌های میثاق و شهید حقی با هدف کاهش تصادفات و روان‌سازی‌ تردد در خیابان مرادی وارد فاز اجرایی شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ با بیان اینکه این طرح جزء درخواست‌های مکرر شورایاران و پلیس راهور منطقه بوده است، گفت: «با توجه به اینکه دسترسی خودروهای عبوری از خیابان میثاق شمالی پس از عبور از روی پل شهید «بنامعلی محمدزاده» به شهرک بستان از طریق خیابان شهید مرادی صورت می‌گیرد و خودروها به دلیل عرض کم این خیابان هنگام عبور و حین دور زدن برای تغییر جهت به سمت جنوب مجبور به انسداد عرض خیابان می‌شوند، برای حل این مشکل طی طراحی انجام شده، خیابان میثاق روبه‌روی خیابان مرادی با رفیوژ و اجرای جدول مسدود و یک دوربرگردان در فضای روبه‌روی خیابان شهید حقی برای دسترسی ایجاد می‌شود. دسترسی به خیابان بنفشه، لاله و شهرک بستان نیز از مسیر خیابان گلستان در ادامه خیابان میثاق پیش‌بینی شده است.»
«علیرضا مرآتی» در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از تداخل ترافیکی و کاهش تصادفات یک میدان مثلثی شکل نیز در امتداد خیابان‌های میثاق، گلستان و لاله ایجاد خواهد شد، گفت: «این پروژه ترافیکی در قالب ساخت جدول در تقاطع خیابان حقی و میثاق شمالی اجرا می‌شود که طی این طرح ضمن اصلاح ۳ جزیره میانی، ۳ جزیره جدید نیز ایجاد و پس از تمام شدن کار تابلوهای هدایت مسیر نصب خواهد شد.»

کد خبر 626700 برچسب‌ها ترافیک - شهری همشهری محله منطقه ۱۹ تصادف

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ترافیک شهری همشهری محله منطقه ۱۹ تصادف بزرگراه شهید تندگویان شهردار منطقه ۱۹ سه راه باقرشهر صالح آباد غربی مسئول تصادفات کاهش تصادفات علامه عسگری بهشت زهرا س منطقه ۱۹ شهید هاشمی بزرگراه ها آن می گوید انجام شده حادثه خیز راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: ما در طول در یک سال ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز هزینه کرده‌ایم که بخش این مبلغ از محل اعتبارات ملی تأمین شده و برای ایمن‌سازی به ۱۰ برابر این اعتبار نیاز داریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرزاد دادخواه در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل، اظهار داشت: ایمنی حمل و نقل معقوله پیچیده و کلاف مانندی است که عوامل، مسائل و مشکلات مختلفی دارد و علی‌رغم همه اقدامات انجام شده، متاسفانه آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی رو به افزایش است.

وی افزود: رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ رانندگی و آموزش سرنشینان خودرو نقش موثری دارند و کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندکی، نیاز به یک عزم و همت همگانی در کشور دارد.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه متاسفانه آمار تصادفات با وجود همه اقدامات انجام شده رو به رشد است، گفت: نقش خودرو و میزان استاندارد بودن وسیله نقلیه در کاهش حوادث ناشی از تصادفات بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه ما در رعایت حداقل‌های موارد ایمنی نیز مشکل داریم به طور مثال زنجیر چرخ در خودروهای تولید شده تعبیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی ارگان ما چیز دیگری است اما با نصببرچسب شب رنگ، اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران و ارائه آموزش  تلاش می‌کنیم تا به ارگان‌های متولی در جهت کاهش میزان تصادفات کمک کنیم.

بهسازی 300 کیلومتر از راه‌های استان در سال 1401

دادخواه به میزان خرابی جاده‌های استان اشاره کرده و گفت: در جند سال گذشته حدود هزار و 200 کیلومتر از جاده‌های استان  دچار مشکل شده بودند که 300 کیلومتر آن در سال 1401 اجرا و بهسازی شد.

وی افزود: استاندار اصفهان یکی از مراکز مهم صنعتی و تردد در مرکز کشور است و حضور صنایع بزرگی همچون فولاد، سیمان و شهرک‌های صنعتی بزرگ در استان موجب بالا بودن تردد کامیون و اضافه تناژ در جاده‌های استان شده و این مهم نیز از جمله عامل خرابی راه‌ها به شمار می‌آید. علاوه بر این معادن و تردد ماشین آلات سنگین آن‌ها نیز در خرابی راه‌های استان نقش محوری دارند و در کنار تخلف ناوگان حمل‌ونقل، تخلف معادن هم یک عامل اصلی در تخریب جاده‌ای است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: به تازگی مصوبه نصب باسکول در خروجی همه معادن مصوب شده و همچنین همه بارهای خروجی از معادن باید دارای بارنامه باشند تا این روند به شکل قانونمند دنبال شده و از تخریب راه‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته دوهزار و 500 میلیارد تومان قرارداد روکش آسفالت در استان منعقد شده است، افزود: بیش از 30 درصد از عملیات روکش آسفالت اجرا شده و عملیات اجرایی راه‌های باقی مانده در سال جاری انجام خواهد شد.

ساخت و آسفالت هر کیلومتر راه به بیش از 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

دادخواه ساخت و آسفالت هر کیلومتر راه به سه و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: عملیات راهسازی در محورهای مختلف از جمله اصفهان به طبس، فولاد شهر به نجف آباد و چندین محور دیگر در حال انجام است اما اینکه در برخی محورها به دلیل بارندگی‌های اخیر، کارهای اجرایی به تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: رویه آسفالت جاده‌ها عمر مشخصی دارد و تردد ناوگان سنگین باعث می‌شود که عمر مفید این رویه کاهش یابد و سطح آسفالت را صیقلی می‌کند.

مدیرکل راهداری استان در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در جهت کاهش تصادفات پرداخته و گفت: ما در سال گذشته بیشترین میزان خط‌کشی جاده‌ای نسبت به ده سال اخیر را انجام دادیم و با نصب حفاظ‌های بتنی، ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی و ارائه آموزش‌های حوزه حمل و نقل درجهت کاهش میزان تصادفات تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره پروژه شش خطه شدن اتوبان فرودگاه و آزادراه معلم، گفت: قرار است که پیمانکار اجرای این دو پروژه تا اوایل خرداد ماه مشخص شود و پس از آن عملیات اجرایی هر دو طرح آغاز خواهد شد

ایمن‌سازی جاده‌های منتهی به معادن ضروریست 

دادخواه در ادامه سخنانش بر ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های متنی به معادن تاکید کرده و گفت: ایمن‌سازی مسیرهای منتهی به معادن از اضافه تناژ بار کامیون‌ها جلوگیری کرده و معدن‌داران را مکلف می‌کند که به نقش خود در قبال ایمن‌سازی جاده‌ها عمل کرده و اجازه حمل بار اضافه را ندهند.

وی در پایان گفت: ما در طول در یک سال 400 میلیارد تومان برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز هزینه کرده‌ایم که بخش این مبلغ از محل اعتبارات ملی تأمین شده و برای ایمن‌سازی کامل نقاط خطرساز  به 10 برابر این اعتبار نیاز داریم.

افزایش 5 کیلومتری متوسط سرعت مکانی در استان

در ادامه این جلسه مجید ذهبیون رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، با تاکید بر میزان اهمیت ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای گفت: در استان اصفهان مسئله سرعت در جاده‌ها اولین عامل سنجش در حوزه ایمنی است و متاسفانه متوسط سرعت مکانی وسایل نقلیه در استان به صورت سالانه در حال افزایش است.

وی افزود: متوسط سرعت مکانی وسایل نقلیه در استان اصفهان نسبت به سال گذشته 5 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته که این میزان در ایام نوروز 10 کیلومتر بر ساعت بود

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: این میزان افزایش متوسط سرعت مکانی تاثیر بسزایی در افزایش آمار و شدت تصادفات دارد و باید با تلاش همگانی در بحث آگاهی‌بخش به مردم، از تبعات این افزایش سرعت جلوگیری کنیم.

وی استان اصفهان حدود  12 هزار کیلومتر راه‌ها دارد که نیمی از آن جزو راه‌های اصلی و شریانی محسوب می‌شوند، افزود: میانگین سرعت وسایل نقلیه‌ای که سال گذشته از جاده‌های استان عبور کرده‌اند، 85 کیلومتر بر ساعت بوده که این میزان در سال جاری به 90 کیلومتر بر ساعت رسیده است و در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت، پیش‌بینی می‌شود که میزان تصادفات 25 درصد افزایش یابد. بنابراین هرچقدر متوسط سرعت در کل شبکه کاهش یابد، میزان تصادفات نیز کاهش خواهد یافت.

بیش از 50 درصد تصادفات درون شهری موتورسوار هستند

ذهبیون با بیان اینکه در استان اصفهان سالانه 100 نفر از راکبان موتورسیکلت بر اثر تصادف در جاده‌های برون‌شهری فوت می‌کنند،افزود: میزان تصادفات منجر به جرح راکبان موتورسیکلت در جاده‌های برون‌شهری اصفهان به حدود هزار نفر در سال می‌رسد. همچنین بیش از 50 درصد از تصادفات منجر به فوت در مسیرهای درون‌شهری، موتورسیکلت‌ها هستند و سالانه بیش از 200 نفر از راکبان موتورسیکلت در تصادفات درون شهری فوت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول روستاهای شرق استان از جمله روستاهای زیار، دشتی و اشکاوند، حوزه پاسگاه اصفهان_کوهپایه و شهرستان‌های فلاورجان، نجف‌آباد و شاهین‌شهر بیشترین میزان تصادفات موتورسیکلت را دارند‌.

وی با بیان اینکه برای کاهش تصادفات موتورسیکلت در جاده‌های برون‌شهری در حال اجرای طرح چهره به چهره هستیم، افزود: رای اجرای این طرح مبداء و مقصد، محورها و مخل دقیق تصادفات موتورسیکلت در جاده‌های برون‌شهری را شناسایی کردیم و عوامل ما در این محورها راکبان موتورسیکلتی که فاقد کلاه ایمنی هستند، متوقف کرده و پس آموزش به آنها کلاه ایمنی رایگان اهدا می‌کنند.

اهدای سیستم روشنایی رایگان به بیش از 2 هزار موتورسیکلت در طول سال

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: علاوه بر موارد فوق ما سالانه به بیش از 2 هزار موتورسیکلت سیستم رایگان روشنایی اهدا و نصب برچسب‌های شبرنگ در راستای ایمن‌سازی وسیله تلاش  می‌کنیم؛ این طرح تاکنون برای 5 هزار نفر در سطح استان انجام شده و امیدوار هستیم که سال آینده اعتبار بیشتری برای اجرای طرح در اختیارمان قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در بیش 90 درصد از تصادفات منجر به فوت از کمربند ایمنی استفاده نمی‌شود، گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که در کشور ما کنار 5 درصد افراد از کمربند ایمنی عقب استفاده می‌کنند و  همچنین در بیش از 95 درصد تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی‌شود و ضربه به سر مهم‌ترین عامل فوت است.

90 درصد تصادفات ناشی از عوامل انسانی است

ذهبیون بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده 90 درصد از تصادفات استان اصفهان ناشی از عامل انسانی است و عدم توجه به جلو بیشترین گستردگی را در این عامل دارد‌.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش جرایم رانندگی چقدر در کاهش تصادفات موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: جرایم رانندگی در حوزه اختیارات قانون‌گذار و پلیس راهنمایی و رانندگی است اما مطالعات نشان می‌دهد که مجموع جرایم رانندگی از 50 درصد درآمد خانوار بیشتر است اما در کشور ما خلاف این رویه وجود دارد و افزایش جرایم رانندگی به ویژه درمورد تخلفاتی مثل افزایش سرعت و نبستن کمربند ایمنی، می‌تواند به کاهش آمار تصادفات کمک کند

انتهای پیام/170/

دیگر خبرها

  • استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است
  • کاهش ۱۰ درصدی تصادفات سالانه با رفع نقاط حادثه خیز از امسال اجرایی می‌شود
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • تصادف ۶ خودرو سواری در این بزرگراه تهران