Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران با استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی و محافظت نانوبلور‌های پروسکیت درون این چارچوب‌ها موفق به برداشتن گام مهمی در مسیر ساخت LED‌های کارآمدتر شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دیود‌های ساطع‌کننده نور (LED) ستارگان صنعت روشنایی هستند. آن‌ها به‌طور کارآمد کار می‌کنند، گرمای کمی تولید کرده و برای مدت طولانی دوام دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، دانشمندان به دنبال مواد جدید برای ساخت LED‌های کارآمدتر و با طول عمر بیشتر با کاربرد در لوازم الکترونیکی مصرفی، پزشکی و امنیت هستند.

محققان آزمایشگاه ملی آرگون وزارت انرژی آمریکا (DOE)، آزمایشگاه ملی بروکهاون، آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و آزمایشگاه شتاب‌دهنده ملی SLAC اعلام کردند که آن‌ها نانوبلور‌های پروسکیت پایدار را برای چنین LED‌هایی آماده کرده‌اند.

زودان ما از محققان مرکز آروگن می‌گوید: «مطالعات نشان داد که این رویکرد به ما اجازه می‌دهد تا روشنایی و ثبات نانوبلور‌های ساطع‌کننده نور را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.»

پروسکیت‌ها دسته‌ای از مواد هستند که دارای ساختار بلوری خاصی بوده و به آن‌ها ویژگی جذب و تابش نور می‌دهد. آن‌ها در طیف وسیعی از کاربرد‌های کم مصرف از جمله سلول‌های خورشیدی و انواع آشکارساز‌ها قابل استفاده هستند.

نانوبلور‌های پروسکیت گزینه اصلی به‌عنوان ماده اولیه ساخت LED بوده، اما در آزمایش ناپایدار بوده‌اند. این تیم تحقیقاتی، نانوبلور‌ها را در یک ساختار متخلخل به نام چارچوب فلزی-آلی موسوم به MOF تثبیت کردند. با استفاده از این ساختارها، LED‌ها می‌توانند در آینده نزدیک در تلویزیون‌های کم هزینه و لوازم الکترونیکی مصرفی و همچنین دستگاه‌های تصویربرداری با اشعه گامای بهتر و حتی آشکارساز‌های اشعه ایکس خودکار با کاربرد در پزشکی، اسکن امنیتی به کار گرفته شوند.

زودان ما می‌گوید: «ما به مسئله پایداری مواد پروسکایت با قرار دادن آن‌ها در ساختار MOF پرداختیم. مطالعات ما نشان داد که این رویکرد به ما اجازه می‌دهد تا روشنایی و ثبات نانوبلور‌های ساطع‌کننده نور را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.»

ترکیب نانوبلور پروسکایت در MOF به شکل پودر پیش از این نیز انجام شده بود، اما این اولین بار است که محققان از آن به‌عنوان یک لایه در LED استفاده می‌کنند.

تلاش‌های قبلی برای ایجاد LED‌های نانوبلوری موفقیت‌آمیز نبود، چرا که در نهایت مزایای نانوبلوری از دست می‌رفت و پتانسیل آن‌ها به‌عنوان LED‌های عملی به مرحله ظهور نمی‌رسید. موادی مانند پروسکیت‌ها در سطح نانو از گروه‌هایی از چند هزار اتم ساخته شده‌اند، بنابراین رفتار متفاوتی دارند.

در این رویکرد جدید، محققان نانوبلور‌ها را با قرار دادن در ماتریس MOF، مانند توپ‌های تنیس که در حصاری گیر کرده‌اند، تثبیت کرد.

LED‌های تثبیت شده با MOF را می‌توان برای ایجاد نور قرمز روشن، آبی و سبز استفاده کرد. تیم تحقیقاتی این پروژه از منبع فوتونی پیشرفته (APS) برای انجام طیف‌سنجی جذب اشعه ایکس با زمان استفاده کرد، روشی که به آن‌ها امکان می‌دهد تغییرات مواد پروسکیت را در طول زمان تشخیص دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوبلور اشعه ایکس نانوبلور ها ساخت LED

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعرفه‌های امکان ورزشی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳

در حالی شورای شهر تهران در راستای استفاده حداکثری شهروندان از اماکن ورزشی شهرداری ، نرخ بلیط این مراکز برای سال ۱۴۰۳ مطابق تعرفه وزارت ورزش برای سال جاری در نظر گرفته است که تعرفه برخی از امکان بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اعضای شورای شهر تهران در تاریخ هشتم اسفندماه سال 1402 ، بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران را به تصویب رساندند که در راستای حمایت از استفاده حداکثری شهروندان از این اماکن، نرخ بلیط این مراکز برای سال 1403 مطابق تعرفه وزارت ورزش برای سال جاری (1402) در نظر گرفته شد.

اما حالا با گذشت بیش از یک‌ماه از سال 1403 ، بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم حکایت از آن دارد که تعرفه امکان ورزشی شهرداری تهران در برخی از مناطق تهران بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرده است و در این بخش مسئولان شهرداری تهران در بخش ورزش پاسخگویی مناسبی را نسبت به این ارقام ندارند.

شهرداری تهران بهره‌برداری از اماکن ورزشی را به بخش‌های دیگر واگذار کند

نصب تعرفه در مجموعه‌های ورزشی شهرداری

زهرا شمس احسان؛ رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران، خواستار نصب تعرفه‌های ورزشی در تمامی مجموعه‌های ورزشی شهرداری شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی با ورزشکاران در مناطق مختلف شهر تهران، گفت: در این جلسات مشکلات و مسائل ورزشکاران بررسی و در قالب مصوبات پیگیری می‌شود.

رئیس کمیته ورزش شورا از اجرای برنامه حمایت از ورزش‌های قهرمانی و باستانی در برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش تسنیم، در حالی شورای شهر تهران تاکید بر نصب تعرفه در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران تاکید کرده است که در برخی از امکان این تعرفه‌ها نصب نشده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعرفه عضویت در باشگاه انقلاب خبرساز شد
  • افزایش تعرفه‌های امکان ورزشی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است
  • رسمی: لیست تیم‌های یورو 26 نفره شد
  • ساخت خانه برای اقشار کم درامد
  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • ۴۵ روز تا ۶ ماه حبس برای خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند
  • هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • امکان ثبت نام جدید در نهضت ملی مسکن استان سمنان وجود دارد