Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس _اردبیل|حسین زالی: در روزهای پایانی تابستان فصل برداشت دانه‌های سرخ و سیاه رنگ تمشک خودرو در شهرستان اصلاندوز استان اردبیل در جوار رود ارس خروشان آغاز می‌شود، میوه ای خودرو که روزی‌رسان جوانان بوده و محل درآمد خوبی برای جوانان شده است.

شهرستان اصلاندوز مغان یکی از نقاطی است که محصول تمشک در آن به فراوانی یافت می‌شود، برداشت این محصول از اراضی اصلاندوز برای جوانان جویای کار به‌عنوان منبع اشتغال‌زایی و درآمد محسوب شده و از مهاجرت آنها برای کار به شهرهای بزرگ در تابستان به‌خوبی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا تمشک‌های تابستانه اواخر بهار تا حداکثر اواسط مردادماه قابل برداشت هستند و پس از آن دیگر خبری از تمشک‌های وحشی تابستانه نیست. از اواسط شهریور ماه به مرور پای تمشک‌های پاییزه به بازار می‌رسد و تا آبان ماه می‌توان این دانه‌های خوش طعم و سیاه و سرخ رنگ را در بازار دید.

 

کسب روزی حلال با نعمتی خدادادی

این نعمت خدادادی در فصل تابستان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کرده است، جوانانی که قدر این نعمت الهی را دانسته و بی تفاوت از کنار آن گذر نکرده‌اند و حال علاوه بر کسب روزی حلال برای خود زمینه اشتغال سایر جوانان را نیز فراهم کرده‌اند.

یکی از این جوانان کشاورز و کارآفرین محسن یزدانی است که کشت محصول تمشک را در زمین نیم هکتاری خود آغاز کرده و زمینه اشتغال جوانان بسیاری را فراهم کرده است.

این جوان کارآفرین ضمن ابراز رضایت خود از درآمد این شغل گفت: من‌ هم مثل برخی از جوانان منطقه به دلیل نبود شغل بیکار بودم تا اینکه با برداشت تمشک آشنا شدم. این میوه واقعا یک محصول پر سودی است که باید از آن نهایت استفاده در راستای درآمد زایی و اشتغال زایی انجام داد.

وی افزود:من در یک زمین نیم هکتاری بوته تمشک را با هزینه ناچیز و کم کشت کردم و نهال‌های مورد نیاز از جنگل‌‌های حاشیه رود ارس تهیه نمودم و این بوته در سریع‌ترین زمان رشد کرده و در اولین سال خود میوه از بوته‌ها برداشت می‌شود.

یزدانی با اشاره به اشتغال‌زایی برای چندین نفر در حوزه برداشت این محصول بیان کرد: در زمین نیم هکتاری من، ۲۰ الی ۲۵ نفر به صورت مستقیم در فصل برداشت و ۵ الی ۱۰ نفر در سایر فصول سال کار می‌کنند و از این راه کسب روزی حلال می‌نمایند.

 

برداشت تمشک به‌صورت چهار فصل با کشت گلخانه‌ای

این کشاورز اصلاندوزی در ادامه سخنان خود تصریح کرد:جوانان علاقه‌مند به اشتغال‌زایی و کشاورزی می‌توانند با کسب علم و تجربه این محصول را به صورت گلخانه‌ای کشت نموده و به صورت ۴ چهارفصل برداشت و در آمدزایی داشته باشند.

تمشک میوه‌ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می‌شود. میوه تمشک ترش‌مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و … خورده می‌شود، بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل‌ها و صحراها می‌روید و گاهی آن را می‌کارند.

میوه تمشک میوه کمیابی است، ولی اگر برای این گیاه مکان، خاک و شرایط طبیعی خوب فراهم باشد به آسانی قابل پرورش است، این زیرساخت طبیعی در شمال استان اردبیل بخصوص جنگل‌های حاشیه رود ارس فراوان بوده و بیشتر از سال‌های گذشته رشد کرده است.

تمشک خواص زیادی دارد و در شهرهایی که دارای صنایع تبدیلی برای این محصول هستند بازار خرید و فروش خوبی دارد، از آن‌جا که این میوه در تابستان و اوایل پاییز و تقریبا در ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان به ثمر می‌نشیند بنابراین جوان‌ترها بیشتر به سمت چیدن تمشک رو می‌آورند.

 

محصولی کم هزینه ولی پرسود

حسین میرنژاد، یکی دیگر از برداشت‌کنندگان تمشک اصلاندوز، در گفتگو با فارس بیان کرد: این محصول هزینه زیادی برای کشت نمی‌خواهد و اگر قشر زحمت‌کش کشاورزان منطقه مغان بخواهند این محصول را کشت کنند نیازی به نهال و سایر مواد شیمایی همچون سم و کود و ... نیست و همین امر هزینه تمام شده تولید این محصول را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

وی با بیان اینکه نهال این محصول سودآور را می‌توان از حاشیه‌ی جنگل رود ارس پیدا کرد و در حیاط یا مزرعه خود کشت کرد، افزود: خداوند متعال طبیعت این محصول را طوری خلق کرده است که نیازی به رسیدگی‌های مکرر ندارد و خود محصول به طور طبیعی رشد می‌کند و عواملی همچون رطوبت، گرما و فضای نامناسب موجب قرمزی، آفت و از بین رفتن تمشک می‌شود.

 

محصولی سرشار از ویتامین و دارای خواص دارویی

به گفته‌ی علی حمادی، پزشک عمومی این میوه طبیعی سرشار از ویتامین‌های c ،k و پتاسیم بوده که معمولا در غذاها کمتر یافت شده و در این میوه به وفور دیده می‌شود و کافی است برای مصرف، تمشک را فقط آب بکشید و بخورید و هیچ عوارض ناراحت‌کننده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه جوشانده گل یا برگ تمشک برای زخم دهان، تورم و لوزه‌ها مفید است، ادامه داد: تمشک برای از بین بردن کک و مک صورت خیلی مفید بوده و برای فشار خون و از بین بردن اوره خون بسیار موثر است.

حمادی افزود: توت وحشی یا همان تمشک در ماه مرداد فصل تابستان محصول داده و برای درمان اسهال در کودکان مفید است و خواص بسیاری را نیز در خود پنهان دارد.

به گفته وی، این گیاه ضمن آنکه خواص فراوان دارویی دارد و محصولات جانبی فراوانی می‌توان از آن گرفت همچنین می‌تواند زمینه حضور تورهای گردشگری را نیز از اقصی نقاط کشور در این فصل به این منطقه فراهم کند.

جذب توریسم با بهره‌گیری از جاذبه گردشگری کشاورزی

وحید جاهدی، کارشناس تورسیم و گردشگری در خصوص جذب گردشگر و اشتغال‌زایی از طریق تولید محصولات کشاورزی و باغی، اظهار کرد: مسؤلان استان اردبیل با برنامه‌ریزی‌های دقیق و متناسب با زیرساخت شهرستان اصلاندوز می‌توانند با تخصیص بودجه مناسب و احداث مکان‌های گردشگری و هم‌چنین نظارت و پیگیری بر روی تصمیم‌های گرفته شده استان اردبیل را در حوزه جذب گردشگری کشاورزی در بهترین رتبه کشوری و حتی منطقه‌ای قرار دهند.

وی در خصوص اشتغال‌زایی برای افراد منطقه، افزود: اگر در شهرستان اصلاندوز گردشگری رواج یابد و مکان‌های جذب و پزیرنده گردشگر همچون هتل ، متل و.. ایجاد شود جوانان تحصیل کرده می‌توانند در عنوان‌های مختلف شغلی مشغول به شده و از دغدغه‌های روزانه خود کاهش دهند.

جاهدی ادامه داد: از آنجائیکه گردشگری و کشاورزی تو رکن اصلی در توسعه استان اردبیل محسوب می شود، توریسم بر پایه کشاورزی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می تواند در توسعه استان اردبیل نقش اساسی را ایفا بکند.

با این اوصاف می‌توان گفت رویش محصول تمشک در شهرستان اصلاندوز خود به عنوان یک جاذبه مهم گردشگری نیز محسوب می‌شود و می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه ضمن کشت و برداشت و فروش این محصول از بعد گردشگری نیز برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری جوانان شهرستان اصلاندوز بهره برد.

 

جنگل‌های حاشیه ارس مکانی مناسب برای پرورش تمشک

یکی از کارشناسان منابع طبیعی در خصوص کشت و سودآوری اقتصادی این محصول تشریح کرد: تمشک محصولی اقتصادی وسود آور است  در فصل برداشت کیلویی بالای ۱۰۰ هزار تومان در محل‌های برداشت و حدود ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار تومان در سایر فصل‌ها به فروش می‌رسد.

وی در باره کشت این محصول افزود: اگر مردم منطقه مغان جایی برای کشت این محصول ندارند می‌توان با مراجعه به حاشیه جنگل‌های رود ارس بیشه‌های تمشک را پیدا کرده و شروع به‌ برداشت این محصول کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همانطور که گفته شد دانه های سیاه و سرخ رنگ تمشک به عنوان نعمتی الهی در دل مغان حاصل‌خیز جا خوش کرده و شهرستان اصلاندوز محلی مناسب برای کشت و تولید این میوه پرخاصیت است.

به طوریکه طبق گفته اهالی و کشاورزان و کارشناسان کشاورزی این محصول در جنگل‌های حاشیه رود ارس به صورت خودرو نیز به وفور یافت می‌شود که همین امر نشانگر فراهم بودن شرایط مناسب آب و هوایی برای کشت این محصول در این منطقه است.

حال با توجه به اینکه برخی از جوانان نیز قدر این نعمت خدادادی را دانسته و از برداشت این محصول منبع درآمدری برای خود ایجاد کرده‌اند انتظار می‌رود که مسؤولان امر با توجه به این پتانسیل زمینه کشت و پرورش بیش از پیش این محصول در شهرستان اصلاندوز را فراهم سازند.

مسلما با توسعه کشت این محصول و هم‌چنین در کنار آن استفاده از صنایع‌تبدیلی برای تولید سایر محصولات از این میوه پرخاصیت زمینه اشتغال بسیاری از جوانان منطقه فراهم شده و شاهد مهاجرت معکوس به روستاها نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: تمشک تمشک سیاه صنایع تبدیلی کشت تمشک شهرستان اصلاندوز برداشت این محصول کشت این محصول استان اردبیل زمینه اشتغال اشتغال زایی فصل برداشت برای کشت رود ارس جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا در بهبهان
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • روش‌های خلاقانه و آسان برای برش زدن هنرمندانه میوه و خیار (فیلم)