Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه و مصر دور دوم مذاکرات خود را چهار ماه پس از دور اول انجام دادند و قاهره در این دور بر برخی خواسته‌هایی که قاهره آن را نمی‌پذیرد، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه اظهار کرد: روابط دو کشور ترکیه و مصر در مسیر عادی شدن است و برگزاری دور دوم مذاکرات دو کشور در آنکارا نشان‌دهنده پیشروی مرحله دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چلیک گفت: ما روابط تاریخی و دوستانه داشته و بابت دریای مدیترانه که در آن اشتراک داریم، مسؤولیت‌هایی بر عهده ما است.

روزنامه حریت چاپ ترکیه اما با اشاره به اینکه مذاکراتی که از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی آغاز شدند، میان وزارت خارجه‌های دو کشور ادامه دارند، نوشت: قاهره بر خواسته‌های خود که عربستان و امارات پشت آنها هستند، پافشاری دارد و دشوار است که آنکارا با آنها موافقت کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: یکی از خواسته‌هایی که امارات و عربستان پشت آن قرار دارند و مصر بر آن اصرار می‌کند، خروج نیروهای ترکیه‌ای از لیبی است.

از دیگر خواسته‌های مطرح شده این است که آنکارا تعدادی از اعضای گروه اخوان المسلمین را به قاهره تحویل دهد.

حریت در ادامه به صحبت‌های سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ اشاره کرده و به نقل از او نوشت: مشکلات مهمی میان دو کشور وجود دارند که اگر حل شوند، امکان ازسرگیری روابط میان دو کشور تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد.

این روزنامه ترکیه‌ای نوشت: رویکرد آنکارا نسبت به این خواسته‌ها مثبت نیست و محقق شدن آنها دشوار است، در واقع مقامات آنکارا تاکید دارند عمل به خواسته‌های مصر، امارات و عربستان که با منافع ملی‌اش تضاد دارند، ممکن نیست اما می‌توان در نتیجه مذاکرات زمینه مشترکی ایجاد کرد.

روزنامه "خبر ترک" نیز فاش کرد: قاهره از آنکارا خواسته ۱۵ عضو گروه اخوان المسلمین را که در ترکیه اقامت دارند، تحویل دهد.

خبر ترک در ادامه نوشت: پس از گذشت نزدیک به چهار سال، مصر، عربستان، امارات و بحرین محاصره اعمال شده بر قطر را لغو کردند و پس از آن دوحه پیشنهاد داد برای بهبود روابط میان این کشورها و ترکیه گفتگویی آغار شود و این گفتگو موجب همگرایی تدریجی میان این کشورها و ترکیه شد اما عادی‌سازی روابط کار آسانی نیست.

این روزنامه در ادامه نوشت: در پی حمایت دیپلماتیک و غیرمستقیم آنکارا از گروه اخوان المسلمین پس از بهار عربی و موضعگیری آن نسبت به برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر در کودتای نظامی ارتش این کشور، برخی اقدامات دیپلماتیک جدید در حال انجام هستند.

همچنین خبر ترک نوشت: ترکیه از طریق این همگرایی تلاش می‌کند به حالت انزوای خود در منطقه پایان داده و اقتصادش را بهبود بخشد در حالی که سه کشور عربی دیگر (قطر، امارات و عربستان) به دنبال تغییر دادن موضعگیری مصر نسبت به اخوان المسلمین و وضعیت سوریه هستند.

روزنامه یاد شده با اشاره به خواسته مصر از ترکیه برای تحویل دادن ۱۵ عضو اخوان و مخالفت ترکیه با آن، نوشت: ترکیه هرگز آنها را تحویل نخواهد داد اما احتمالا از آنها می‌خواهد به کشور دیگری بروند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مصر تركيه اخوان المسلمین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلزنی مهدی قایدی مقابل النصر

در هفته بیستم لیگ امارات دو بازی برگزار شد. اتحاد کلباء که مهدی قایدی را در ترکیب اصلی خود داشت مهمان النصر بود و یک تساوی ارزشمند را به دست آورد. این بازی با تساوی دو بر دو به پایان رسید و مهدی قایدی گل نخست بازی را به ثمر رساند تا درخشش او در لیگ امارات ادامه داشته باشد.

اتحاد کلباء با این تساوی در رده دهم جدول رده‌بندی قرار گرفت.

در دیگر بازی برگزار شده بنی یاس با نتیجه ۴ بر ۲ حتی را شکست داد.

دیگر خبرها

  • ده روسی: یک امتیاز را مقابل ناپولی زنده کردیم اما خواسته متفاوتی داشتیم
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • بر قطع روابط اقتصادی و دانشگاهی با اسرائیل اصرار داریم
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • گل زیبای "مهدی قایدی" در لیگ امارات (فیلم)
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • گلزنی مهدی قایدی مقابل النصر
  • نقش کارگران در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است