Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@08:52:39 GMT

یکهزار و ۲۳۰ نفر عضو صندوق اعتبار هنرمندان یزد هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۷۶۱۶

یکهزار و ۲۳۰ نفر عضو صندوق اعتبار هنرمندان یزد هستند

به گزارش ایرنا،مجید جوادیان زاده روز چهارشنبه در  گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به پرداخت وام برای اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه در شرایط کرونایی اظهار کرد: فعالان حوزه فرهنگ ،هنر و رسانه  استان همانند دیگر نقاظ کشور ضرر و زیان زیادی را از زمان شیوع این ویروس از اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون متحمل شده اند.

جوادیان زاده بدون اشاره به تعداد اصحاب فرهنگ و هنر یزد ، مبلغ وام پرداخت شده به افراد و تعداد آنها تاکید کرد: کسانی که با تداوم شیوع کرونا فعالیت کردند ،حمایت های ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شد، زیرا حضور، روح هنر و روح فرهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی  گسترش پوشش بیمه ای در بین جامعه فرهنگ و هنر یزد افزایش چشمگیری یافت به نحوی که تا پایان سال ۹۸ ، ۵۲۶ مورد بیمه برای افراد صادر شد که هم اکنون این تعداد به ۶۴۸ نفر رسید .

وی  با اشاره به روز ملی شعر و ادب فارسی( بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت  سید محمدحسین شهریار) افزود: به منظور رفع مظلومیت از چهره شاعران و ادیبان ، دومین جشنواره ملی ادبی شاعر فقید صابر یزدی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه هایی با توجه به شرایط کرونایی در هفته شعر و ادب فارسی در استان  پیش بینی شد.

وی برگزاری ۳۰ برنامه های شعرخوانی،برپایی نشست ادبیات، اهدای ۱۰۰ نسخه کتاب تخصصی حوزه رسانه، بزرگداشت روز شهریار، تقدیر فعالان انجمن ادبی و رونمایی از کتاب های فرهنگ و هنر شهرستان‌ها را از جمله این برنامه ها بیان کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از شعر به عنوان هویت جامعه یاد کرد و ادامه داد: اگر می خواهیم گسست فرهنگی و هویتی در جامعه اتفاق نیفتد، باید شعر پویا را در جامعه بالنده کنیم.

جوادیان زاده تصریح کرد: امروز حس می کنیم، شعر گاهی مظلوم واقع شده و لابه‌لای هنرهای دیگر گم می شود و این سزاوار نیست که فرهنگ و تاریخ ایران که با شعر آمیخته و عجین است، فراموش و یا نادیده گرفته شود.

وی تاکید کرد: ایجاد برنامه های ریشه دار ادبی در دستور کار هست و با توجه به فعالیت های پراکنده انجام شده ، برند شعر و جریان شعر اثرگذار نداشتیم به همین دلیل برای اولین بار در یزد جشنواره ملی ادبی صابر یزدی  برگزار می شود. 

جوادیان زاده افزود:  فعالیت دبیرخانه دومین جشنواره یادشده آغاز شد، امیدواریم در دوره های مختلف بتوان مفاخر و چهره های ناشناخته فرهنگی را به جامعه ادبی کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره ،اول قالب غزل انتخاب شده بود که ۳۵۲ نفر با هزار و ۲۰۰ اثر از سراسر کشور شرکت کردند، ۱۰ برگزیده و ۲۰ نفر قابل تجلیل شناخته شدند و از سه نفر با هدایی قدردانی می شود.

جوادیان زاده ۲۷ شهریورماه جاری را روز پایان جشنواره ذکر کرد و گفت: در این جشنواره از ۲ کتاب مرتبط با جشنواره نیز رونمایی می شود.

وی در ادامه از فعالیت ۴۳ انجمن ادبی در استان خبر داد و گفت: این انجمن ها به شکل غیررسمی در خانه ها برگزار می شد و کمتر امکان عضوگیری داشتند، اما برای گسترش بیشتر در قالب طرحی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، هویت خود را ثبت  و اعضای آن می توانند از برخی حمایت ها بهره مند شوند.

جوادیان زاده یادآور شد: ۱۱ کتاب شعر مربوط به شاعران ۱۱ شهرستان استان شامل اطلاعاتی از آنها به چاپ رسید که در  هفته شعر و ادب به تدریج از این کتاب ها رونمایی و اولین کتاب، فردا در ابرکوه رونمایی می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد عنوان کرد: اولین جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی کودک و نوجوان جایزه ویژه مرحوم مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودکان و نوجوانان با هدف بازآفرینی متون ادب فارسی نیز برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این جشنواره هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب کودک که از سال ۹۴ به بعد به چاپ رسید در این جشنواره شرکت کردند که ۱۲ کتاب نامزد آثار برگزیده شدند.

جوادیان زاده افزود: ۳۰ عنوان کتاب با موضوع مربوط به فرهنگ و هنر یزد، مسایل دینی، رمان، داستان های کودک و نوجوان و فرهنگ‌های عامه منتشر شده است.

وی یادآور شد: تلاش بر این است ، مجموعه ای از تولیدات فرهنگی و هنری و ادبی نویسندگان یزد که برای سایر گروه ها نیز قابل استفاده باشد،منتشر شود.

در مورد شهریار باید گفت که مهم‌ترین اثرش منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکار های ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌ ،این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.

بیست و هفتم شهریور ماه، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامگذاری شد.

به نوشته رسانه ها ،زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمین های دور و نزدیک است و با وجود حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروز حضور و نفوذ دارد.

برچسب‌ها صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید محمد حسین شهریار یزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید محمد حسین شهریار صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید محمد حسین شهریار یزد فرهنگ و ارشاد اسلامی جوادیان زاده فرهنگ و هنر برنامه ها ادب فارسی شعر و ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۷۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • بحران ادبیات داریم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران