Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@13:57:34 GMT

فقدان منابع انسانی کارآمد چالشی بزرگ برای شهرداری اراک

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۸۳۸۷

فقدان منابع انسانی کارآمد چالشی بزرگ برای شهرداری اراک

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علی حبیبی *: رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک، به تازگی در جمع خبرنگاران، وجود نیروی انسانی مازاد غیرمتخصص در شهرداری اراک و جذب بدون ضابطه افراد در شورای پنجم و ادوار ما قبل آن را، از جمله چالش‌های اساسی این نهاد مدنی در ساماندهی، برنامه ریزی و مدیریت شهری خواند.

سید وحید میرنظامی، یکی از مشغله‌های مهم شهرداری اراک را تعیین تکلیف این تعداد نیرو دانست، زیرا همه می‌دانند که تحول در یک شهر به وسعت کلان شهر اراک، بسته به مدیریت فکر و عزم کسانی است که، به عنوان نمایندگان مردم، در این دوره مسئولیت پذیرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل پویایی هر مجموعه یاری‌گر مدیران به منظور برنامه‌ریزی راهبردی هستند و کلیدی‌ترین ابزارهای موفقیت در هر نهاد و سازمان محسوب می‌شوند و چالش در منابع انسانی، زمینه‌ساز اتلاف زمان و تحمیل هزینه‌های زیاد به مجموعه است، بنابراین استخدام نیرو، بدون نیازسنجی در شهرداری اراک در ادوار گذشته، از جمله دوره پنجم فعالیت شورای اسلامی این شهر سبب شده، تا میرنظامی، از کمبود کارشناس و متخصص علی رغم پیکره فربه شهرداری اراک، به عنوان یکی از موانع راهبردی پیشرفت شهرداری یاد کند.

پر واضح است که آینده پژوهی، کارآفرینی، هوشمند سازی، ایمنی و بهداشت محیط، توسعه فضای سبز، شهر سازی، حقوق شهروندی و خیلی چیزهای دیگر، از دغدغه‌های مهم شورای اسلامی است که باید بتوان ریل گذاری درست، در این مسیر را با ترمیم منابع انسانی موجود به انجام رساند.

این شورا همچنین باید بر خلاف برخی رویه‌های شورای دوره پنجم، ضمن هم افزایی و اتصال ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شهرداری اراک، با دیگر دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی، به ویژه بخش خصوصی کارآمد و پیمانکاران توانمند و خوش نام مانند قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، به وعده‌ها و کارهای زمین مانده جامع عمل به پوشاند.

متأسفانه نگاه حزبی و سیاسی کاری در جذب نیروهای کم تجربه و غیرمتخصص و تمرکز در عزل و نصب‌های جناحی و سلیقه‌ای یکی از آفت‌های بزرگ شورای پنجم شهر اراک بود که آثار آن موجب شده شورای منتخب ششم، برای تسریع در اتمام طرح‌های در دست اجرا و آغاز طرح‌های جدید، از الان با فرصت سوزی‌ها دست و پنجه نرم کند، بنابراین به نظر می‌رسد نیازسنجی در جذب نیروهای متخصص و کار آمد و تعیین تکلیف نیروهای غیرمتخصص و گم انگیزه، در شهرداری کلان شهر اراک، تنها با بهینه سازی عملکردها، افزایش اعتماد عمومی و گسترش رفاه و خدمات اجتماعی در شهر حاصل شود.

پرهیز از اشتباهات رایج در جذب نیروی انسانی غیرکارشناسی و کم انگیزه و توجه به حفظ و آموزش کارکنان و شفاف سازی، کارها و تصمیمات شورا سبب می‌شود تا از بحث ترافیک و آلودگی هوا گرفته تا معضلات ساختمانی، تفکیک زباله و پسماند و توسعه و حفظ و توسعه فضای سبز شهری، بیش از دوره گذشته، به خواسته‌های مردمی و مصلحت اندیشی بهتر برای شهروندان تمرکز شود.

متأسفانه برخی محافل شکل گرفته در هزار توی شهرداری‌ها، که منزلت اجتماعی و موقعیت مادی زندگیشان وابسته به آن هاست، در پی یارگیری از صاحبان نفوذ، با هدف تکیه زدن بر مسند قدرت است که شورای جدید شهر اراک، باید برای حیاط خلوت این افراد، چاره‌ای بیندیشد وگرنه، سرعت در انجام کارها، با موانع مواجه خواهد شد. بنابراین منابع انسانی سالم و با کیفیت، اساسی‌ترین نقش را در، اعتلای نام شهرداری اراک و دستیابی به اهداف برنامه‌های راهبردی دارد و غفلت در جذب آن موجب اتلاف وقت و تحمیل هزینه‌های بزرگ و ابرچالش برای پیش‌برد تعهدات مدیریت شهری محسوب می‌شود.

حق و انصاف این است که امروز اگر مجموعه شهر اراک را با چهار سال قبل مقایسه کنیم، باید تفاوت‌های زیادی را در بخش‌های مختلف توسعه شهری مشاهده کنیم، با این وجود قضاوت را به مردم عزیز واگذار می‌کنیم.

* کارشناس رسانه

کد خبر 5304607

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر اراک شهرداری اراک توسعه منابع انسانی اراک ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر واکسیناسیون کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان اردبیل اربعین حسینی شیوع کرونا زلزله واکسیناسیون خطبه های نماز جمعه ایلام منابع انسانی شهرداری اراک شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۸۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان عوارض آلایندگی در اراک پرداخت شد

به گزارش خبرنگار مهر، عباس خسروانی ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه از ایجاد و فعالیت مثلث حسابرسی در شهرداری به منظور جلوگیری از تخلفات داخلی خبر داد و گفت: در این راستا حسابرسی مستقیم و اصلاح حساب‌های ۱۰ ساله انجام می‌شود همچنین ۳۸۰۰ ملک شهرداری در اراک شناسایی شده در حالی که پیش از فعالیت شورای ششم، ۶۰۰ ملک شناسایی شده بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان ماشین آلات برای شهرداری خریداری شده در حالی که پیش از این ماشین آلات فرسوده بودند همچنین امسال ۱۲۲ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز ناوگان شهرداری اختصاص یافته است.

خسروانی با اشاره به برخی اقدامات شاخص در حوزه شهری افزود: اجرای طرح استخرهای بهداشتی در مرکز شهر اراک، خرید بیش از ۱۸۰۰ سطل زباله مکانیزه در اراک، آغاز طرح هدایت آب‌های سطحی شهر اراک، اتمام طرح مطالعاتی طرح جامع مدیریت پسماند، لایروبی قنوات، تخصیص اعتبار ۴۸ میلیارد تومانی برای کشتارگاه اراک، اجرای دیوار ساحلی در رودخانه خشکه اراک از دیگر اقدامات این دوره شورا بوده است.

خسروانی تاکید کرد: در اراک تمام صنایع آلاینده شناسایی نشده همچنین عوارض آلاینده نیز پرداخت نکرده‌اند و باید اذعان کرد که میزان پرداختی عوارض آلایندگی در سال گذشته ۱۲۲ میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان بوده است و منصفانه نیست حق مردم شهر اراک از محل عوارض آلایندگی به طور کامل پرداخت نمی‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک، هوشمندسازی سامانه حمل و نقل عمومی، اصلاح هندسی معابر اراک در ۳۵ نقطه با اعتبار ۳۵ میلیارد، نصب ۳ پل هوایی در سال گذشته، بازگشایی چند معبر ترافیکی و تجهیز شهر به دوربین‌های هوشمند؛ اجرای خط ویژه اتوبوسرانی و تفکیک زباله از مبدا را از اقدامات شاخص در حوزه ترافیک شهری عنوان کرد.

وی بیان کرد: پروژه بزرگ ممیزی املاک نیز راه اندازی شده که املاک شهرداری را شناسایی و در یک سامانه بارگذاری می‌کند.

کد خبر 6094361

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان عوارض آلایندگی در اراک پرداخت شد
  • امسال بودجه شهرداری اراک ۶ هزار میلیارد تومان است
  • اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل سپاهان؛ غافلگیری بزرگ
  • چالشی به نام بازار گردانی
  • داستان روز اول (6+4 نکته درباره جامعه پذیری کارکنان در سازمان)
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها