Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امسال کار برداشت شالی در حدود ۹۵ درصد از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه انجام شد که نتیجه آن کاهش هزینه تولید برای کشاورزان بوده است.

خلیل حقیقی افزود : اگر چه سایه تنش و استرس کم آبی در شرق مازندران بر روی دو هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان گلوگاه در شرقی ترین نقطه استان سایه افکنده بود ولی گزارشی از رها شدن زمین شالیکاری در سال جاری نداشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی علت حفظ شدن شالیزارهای مازندران از تنش خشکسالی را هشدار بموقع شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی نسبت به کمبود آب بویژه در شرق استان اعلام کرد و گفت که این هشدارها سبب شد تا کشاورزان به جای برنج ، کشت جایگزین انام د هند.

حقیقی افزود که امسال در حدود ۳۰۰ هکتار از شالیزارهای شرق مازندران به جای برنج ، سویا ، پنبه و علوفه کشت شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران وضعیت تولید شلتوک کشت اول در استان را به لحاظ کیفی مطلوب توصیف کرد ولی توضیح داد : به دلیل شدت گرمای هوا در اواخر روزهای خوشه گیری ، میزان محصول تولیدی در برخی از مناطق استان دو تا سه درصد در هکتار نسبت به سال قبل کاهش داشت که در مجموع بسیار ناچیز بوده است.

وی با اعلام این که سطح زیر کشت اول برنج در استان نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی نداشت ، گفت : امسال کشت ارقام پرمحصول حدود ۱۸ هزار هکتار بیشتر از پارسال بود و از حدود ۴۶ هزار هکتار ارقام پرمحصول و میان رس سال گذشته ، به حدود ۶۵هزار هکتار در سال جاری افزایش یافت و افزایش سطح زیر کشت همین ارقام پرمحصول سبب شد تا کاهش دو تا سه درصدی میزان تولید ارقام محلی به خاطر تنش خشکسالی جبران شود.

افزایش سطح زیر کشت خشکه‌کاری

مدیر زراعت کشاورزی مازندران همچنین از استقبال شالیکاران استان به روش خشکه کاری برنج در سال جاری خبر داد و گفت که امسال در ۳۰ هکتار از اراضی بهشهر و گلوگاه در شرق استان به روش خشکه کاری برنج کشت شد.

وی با اعلام این که ۲۸ هکتار از خشکه کاری برنج مربوط به شهرستان بهشهر بود ، افزود که  در مجموع امسال هشت هکتار بیشتر از سال گذشته به روش خشکه کاری در مازندران برنج کشت شده است.

خشکه کاری شالی با روش بذرپاشی به جای کشت سنتی - غرقابی راهکاری برای مقابله باکم آبی است و در این روش کشت شالی به شیوه بذرپاشی مانند غلات انجام می شود .

شیوه کشت کنونی شالی در مناطق شمالی مازندران، گیلان و بخشی ازگلستان به روش سنتی - غرقابی است یعنی در هر هکتار به روش سنتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.
در روش سنتی ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از حدود یک ماه در زمین غرقابی نشاء می شود، اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می شود.

حقیقی کشت برنج به روش خشکه کاری را یکی از راه های غلبه بر کم آبی دانست و گفت : کاهش مصرف انرژی و حفظ سلامت کشاورزان، کاهش ۴۰ درصدی هزینه کارگری، مصرف بذر، آماده سازی زمین، حفظ خاک، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن یکنواخت محصول و امکان استفاده آسان تر از کمباین برای برداشت، جلوگیری از هدر رفتن کود و افزایش اکسیژن خاک از مزایای این روش کشت  شالی است.

وضعیت مناسب کشت دوم و دونوچ 

مدیر زراعت کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که کشت دوباره برنج امسال به دلیل محدودیت منابع آبی کمتر شده است ، گفت : شالیزارهایی که قبل از دهه اول مرداد کشت مجدد شالی را انجام داداه اند ، اکنون در مرحله خوشه گیری قرار گرفته است که با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی امیدواریم به تولید محصول خوبی برسیم.

وی سطح زیر کشت مجدد شالی در مازندران را امسال حدود ۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود : به دلیل مشکلات کم آبی کشت دوم برنج به روش دونوچ  یا پرورش ساقه شالی نیز امسال در حدود ۵۰ هزار انجام شد که در هر دو روش با کاهش سطح مواجه هستیم.

کشت دوم برنج به دو صورت « نشای مجدد » و « دونوچ » یا رتون انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است و در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود که نیاز به آب ان کمتر است.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و بنا بر آمارها سالانه در این استان بیش از یک میلیون تن برنج سفید تولید می شود که برابر ۴۲ درصد نیاز کشور به این محصول است.  

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران شالیزار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران شالیزار کشاورزی مازندران روش خشکه کاری جهاد کشاورزی سطح زیر کشت هزار هکتار مدیر زراعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان

علی موسی خانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان پنبه کشت شده بود که امسال پیش بینی می‌شود امسال این میزان به ۲۰ هزار هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان گلستانی می‌توانند برای بذر از ارقامی چون گلستان، لطیف، تابان و حکمت استفاده کنند، افزود: امسال ۳۰۰ تن بذر ضد عفونی شده توسط دو شرکت که در استان مستقر هستند برای کشاورزان گلستانی در نظر گرفته شد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه قیمت هر کیلو بذر پنبه ۶۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: از این میزان قیمت بذر مبلغ ۲۰ هزار تومان تحت عنوان یارانه توسط دولت و مابقی توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون ۹۰ تن بذر وارداتی به استان انتقال داده شده و در حال توزیع است.

موسی خانی با اشاره به اینکه کشت پنبه در استان بعد از برداشت نخود و باقالا آغاز شده است، اظهار کرد: کشاورزان گلستانی تا اواخر خرداد فرصت دارند نسبت به کشت پنبه اقدام کنند.

وی یادآور شد: در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت همایشی تحت عنوان توسعه کشت محصولات کم آب بر با محوریت پنبه در استان برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088425

دیگر خبرها

  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد