خاطره محسن علیاکبری از تئاتری که با نظر رهبر انقلاب ضبط و پخش تلویزیونی شد
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۹۵۱۳
یک اجرا نزد رهبری بردیم که ایشان نظرشان این بود تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم و در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشستهای تاریخ شفاهی،گفتوگوی «محسن علیاکبری » تهیهکننده سینمای ایران را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محسن علی اکبری با بیان اینکه دوم بهمن ماه سال 1339 در تهران متولد شده است، گفت: ما خانواده بسیار سنتی بودیم و هیچ علاقهای به سینما نداشتم، در هفت سالگی قرآن را به دقت میخواندم و در همان سالهای کودکی به مسجد جوادالائمه میرفتم و فعالیتهای فرهنگی انجام میدادم.
وی با بیان اینکه زندهیاد فرجالله سلحشور و پسر عمویش هادی علیاکبری در مسجد فعالیتهای فرهنگی از جمله تئاتر اجرا میکردند، خاطرنشان کرد: در سال 1350 که من 12 ساله بودم آنها در مسجد تئاتر «حُر» را اجرا کردند. زمانی که انقلاب شد دیپلم گرفته بودم و یک مغازه کتابفروشی داشتم و با یک آپارات 16 میلیمتری در مسجد برای بچهها فیلم نمایش میدادیم.
علی اکبری ادامه داد: یادم میآید یک روز هیأت امنای مسجد آمدند و دیگر اجازه نمایش فیلمها را به ما ندادند. در آن زمان اولین چیزی که به ذهنم رسید تأسیس یک کتابخانه بود. روبروی مسجد یک زمین خالی بود که با دوستان دیگر کتابخانه و یک سالن نمایش ساختیم.
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای خود در ابتدای انقلاب نیز گفت: در سال 1357 مسئول کمیته گوهر دشت و مقطعی نیز در کمیته مهرشهر کرج بودم. با توجه به اینکه دورههای تکاوری دیده بودیم آن را در کمیته و حزب جمهوری اسلامی به دیگران هم آموزش میدادیم. زمانی که اتفاقات کردستان پیش آمد که امام (ره) فتوا داده بودند که تا 24 ساعت ارتش به آنجا برسد، من در جنگ کردستان پیش شهید چمران بودم. از 15 مهر 1359 به عنوان ستاد جنگهای نامنظم در پشت انبارهای عمومی خرمشهر در خدمت شهید چمران بودیم.
علی اکبری با بیان اینکه در سال 1360 وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده است، افزود: با فاصله چند ماه به من مسئولیت واحد ویدئوی بخش سمعی بصری سازمان تبلیغات اسلامی را در خیابان سمیه دادند. در اردیبهشت ماه 1361 وارد حوزه هنری شدم و اولین فیلمی که در مقام مدیرتولیدی کار کردم فیلم «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. او در گروهی که میخواستیم فیلمسازی را شروع کنیم تنها فردی بود که بیشتر از ما میدانست. او کارمند مخابرات ارتش بود و برای آموزش مخابرات نیروی دریایی به انگلیس رفته بود و همانجا در هنرستان سینمایی آموزش دیده بود.
وی در ادامه بیان داشت: یادم میآید برای انتخاب عوامل فیلم با محمدرضا هنرمند صحبت کردیم برای فیلمبرداری ابتدا از جمشید الوندی دعوت کردیم که نپذیرفت و بعد همایون پایور را آوردیم. در مورد کار منشی صحنه از او سوال کردم و در پاسخ گفت منشی صحنه فردی است که باید روی صحنه احاطه داشته باشد و همه موارد یادش بماند. در بین همکارانی که حضور داشتند علی شاهحاتمی را برای فیلمهای بلمی به سوی ساحل و گورکن انتخاب کردیم.
علی اکبری همچنین گفت: در آن زمان سینما را نمیشناختیم و شاید صحبت امام(ره) در بهشت زهرا درباره سینما برای ما خیلی مهم بود که ایشان گفته بودند «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالف هستیم». یکی دیگر از فعالیتهایم، اجرای تئاتر ایوب پیامبر در مولوی بود که آن تئاتر را یک اجرا نزد رهبری بردیم که ایشان نظرشان این بود تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم و در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم. در استودیو مهرگان دکور زدیم و تله تئاتر ایوب پیامبر را در آنجا ساختیم و در واقع ورود من به تلویزیون به این شکل بود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کدامیک از فیلمهایی که ساخته را بیشتر دوست دارد؟ پاسخ داد: فیلمهای «پاداش سکوت» و «پرواز در شب» را خیلی دوست دارم.
علی اکبری درباره شرایط فعلی سینما نیز گفت: سینما به خاطر کرونا از بین رفت و اگر بخواهد به شرایط قبل برگردد زمان زیادی میبرد. امروز با وجود شبکه نمایش، آوردن مخاطب به سمت سالنهای سینما کار سختی است اما اگر فیلم استاندارد سینما ساخته شود و فیلمی باشد که مخاطب احساس کنند باید آن را بر پرده عریض سینما ببینند میتوانیم دوباره خانوادهها را به سمت سینماها بکشانیم .
وی ادامه داد: فیلم استرداد یک مدیوم سینما بود و همان استانداردی که از پرده عریض سینما توقع میرود در فیلم وجود داشت. متأسفانه اکثر فیلمهای ما امروز لوباجت شده است و به خاطر دستمزد بالای بازیگرها، نابازیگرها در اکثر فیلمها حضور دارند و اکثر متنها ضعیف است زیرا برای این بخش کمتر هزینه میکنند. حداقل تا سه سال آینده نگاه مثبتی به سینما ندارم مگر اینکه 10 فیلم استاندارد سینما ساخته شود.
محسن علیاکبری تهیهکنندگی فیلمهایی همچون: گورکن، بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، آخرین پرواز، به خاطر هانیه، مریم مقدس، شهرآشوب، پاداش سکوت، همیشه پای یک زن در میان است، تلفن همراه رئیس جمهور، استرداد و ... را در کارنامه هنری خود دارد و برای فیلم «استرداد» در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم و در سال 1386 برای فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سینما سینمای ایران سینما سینمای ایران محسن علی اکبری برای فیلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۹۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محسن رضایی از جلسات با گروههای سیاسی دنبال چه هدفی است؟
محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با آقایان داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استانهای شانا و دبیران جریانات سياسی دیگر بر وحدت گروه های انقلابی تاکید کرد.
رضایی در دیدار با آقایان نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، آقایان رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و آقای احمد نادري و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده محوری به جای شخص محوری است.
وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و وعده صادق خاطرنشان کرد: موقعیت ایران درغرب آسیا بیش از گذشته تعیین کننده شده است، فلذا فرصتها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنين شرايطي وحدت نيروهاي انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره برداری از فرصت هاست و هر نوع تکروی و سهم خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروزه بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس علیرغم شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد و آنها نشان دادند که تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردمسالاری است. حضور سلیقه های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی تر و بیشتر می کند.
رضایی در پایان گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات و شفافیت باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش های جدید مهیا باشد. تحمل سليقه های سياسی علامت بلوغ عقلانیت گروه های سیاسی است.
گفتنیست طی این نشستهای جداگانه آقایان نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی پور و سعید محمد از صبح ایران، ضمن تشریح روند شکل گیری جریانها و جبهه های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله مندی ها پرداختند و همچنین آمادگی خود برای گفتگو با سایر گروههای جبهه انقلاب را اعلام کردند.
همچنین محسن رضایی در جلسه با آقایان داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استانهای شانا، بر وحدت همه گروههای جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحولخواهان وسایر گروهها تأکید کرد و اعضای شانا نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.