Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@15:57:47 GMT

درمان کم خونی با راهکار‌های خانگی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۹۹۵۳

درمان کم خونی با راهکار‌های خانگی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال نیوز تودی، هموگلوبین یکی از پروتئین‌های ضروری بدن است که در ساخت سلول‌های قرمز خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سلول‌ها وظیفه انتقال اکسیژن را در بدن برعهده دارند و بدیهی است کمبود هموگلوبین و اختلال در عملکرد گلبول‌های قرمز می‌تواند برای بدن مضر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراتر از انتقال اکسیژن، هموگلوبین وظیفه انتقال دی اکسید کربن به خارج از سلول‌ها و دفع آن از طریق ریه‌ها را برعهده دارد. دی اکسید کربن در فرآیند بازدم از بدن دفع می‌شود. با این حال، سطح پایین هموگلوبین می‌تواند عملکرد بدن در انتقال اکسیژن و دفع دی اکسید کربن را با مشکل مواجه سازد.

در این مطلب به ساده‌ترین راهکار‌هایی که می‌تواند باعث افزایش هموگلوبین بدن شود، می‌پردازیم:

۱- افزایش مصرف آهن: به طور معمول بیشتر افرادی که از کمبود هموگلوبین رنج می‌برند با مصرف مواد غذایی غنی از آهن می‌توانند مشکل خود را حل کنند. آهن باعث افزایش تولید هموگلوبین در بدن می‌شود و بالتبع به افزایش گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. از منابع غذایی غنی از آهن می‌توان به گوشت و ماهی، سویا، تخم مرغ، میوه‌های خشک شده مانند خرما و انجیر، بروکلی، سبزیجات با برگ‌های سبز، لوبیا سبز، آجیل و دانه ها، و کره بادام زمینی اشاره کرد.

۲- افزایش مصرف فولات: فولات یک نوع از ویتامین B است که نقشی مهم در تولید هموگلوبین دارد. این ماده در تولید بخش مهمی از ترکیب هموگلوبین مصرف می‌شود و به انتقال اکسیژن کمک می‌کند. کمبود فولات در بدن می‌تواند به کم خونی ناشی از فقر فولات و کاهش سطح هموگلوبین منجر می‌شود. بهترین منابع غذایی حاوی فولات شامل گوشت گوساله، اسفناج، برنج، بادام زمینی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، آواکادو، و کاهو اشاره کرد.

۳- کمک به افزایش جذب آهن: مصرف مواد غذایی حاوی آهن یا مکمل‌های غذایی حاوی آن به تنهایی نمی‌تواند نیاز‌های بدن برخی افراد را تامین کند. این افراد برای افزایش جذب آهن بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات استفاده کنند. همچنین ویتامین A و بتاکاروتن می‌تواند به جذب و مصرف بهتر آهن کمک کند. از منابع غنی از ویتامین A می‌توان به ماهی، جگر، کدو، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ اشاره کرد.

متخصصان می‌گویند کمبود هموگلوبین می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند که اصلی‌ترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- کم خونی ناشی از فقر آهن
۲- حاملگی
۳- بیماری‌های کبد یا کلیوی
۴- بیماری‌های مزمن

کمبود هموگلوبین خون خود را با علائمی همچون ضربان تند قلب یا نامنظم، رنگ پریده پوست و لثه ها، بی حالی، ضعف عضلات، کبودی مکرر یا بی دلیل، و سردرد‌های متداول خود را نشان می‌دهد.

منبع: الف

کلیدواژه: کمبود هموگلوبین انتقال اکسیژن غذایی حاوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۹۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان

 سهرابی بیدار در نشست کارگروه مدیریت مصرف برق استان گفت: این میزان از تولید ۴ هزارو ۲۸۷ میلیون کیلووات ساعت تولید یا تحویلی در سال است که ۹ و ۴ دهم این میزان تولید تلف می‌شود.

او به مصارف حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی ۵۰ درصد، در بخش خانگی ۳۲ درصد، در بخش صنعت ۱۱ درصد و در بخش عمومی و سایر مصارف ۷ درصد مصرف برق داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان در بحث توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به افزایش ۱۳۵ مگاوات نیروگاه در همدان اشاره و تصریح کرد: ۱۱ و ۴ دهم درصد تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی است که در استان تولید می‌شود و با افزایش نیروگاه جدید تولید برق به ۲۳ درصد خواهد رسید.

سهرابی بیدار از هوشمندسازی کنترل در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: ۹۴ درصد مشترکان کشاورزی کنترل پذیر است.

او گفت: در مصارف خانگی جزو کشور‌های بدمصرف هستیم که مدیریت و صرفه جویی در مصارف خانگی ضروری است.

استاندار همدان هم گفت: باید رویکرد ما شعار سال باشد و جهش تولید با سرعتی فراتر از شرایط عادی صورت پذیرد تا شعار سال محقق شود.

قاسمی فرزاد، همچنین راهکار تحقق شعار سال را بهره وری در تولید دانست و افزود: باید نطام بهره وری ایجاد شود و میزان تلفات که ۱۰ درصد از تولید برق را در استان شامل می‌شود شناسایی و هدفگذاری شده و سالانه ۲ تا ۳ درصد از این تلفات کاهش یابد.

او تأکید کرد: کنترل هوشمند نیاز همه مصارف است و هوشمندسازی در مصارف پر مصرف کمک شایانی خواهد کرد چرا که بخصوص در بخش کشاورزی باید از تولید محصولاتی که نیاز بازار نیست و زمینه صادرات آن وجود ندارد اجتناب کرد، زیرا که ناطراز بودن در مدیریت انرژی و مدیریت تولید را شاهد هستیم.

استاندار همدان تصریح کرد: به شدت در مدیریت مصرف در حوزه خانگی باید انضباط حاکم باشد و انضباط انرژی داشته باشیم، زیرا در مصرف انرژی یک مدیریت درست مصرفی نیاز است و نباید از نرم متعارف مصرف بالا رود و اگر از نرم متعارف بالا رود باید قطعی اتفاق افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده