Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:58:27 GMT

کاهش شیب شمال و جنوب نیازمند هم‌افزایی دولت و شهرداری

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۱۳۷۸

کاهش شیب شمال و جنوب نیازمند هم‌افزایی دولت و شهرداری

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ اختلاف جغرافیایی شمال و جنوب تهران از همان سال‌های اولیه معرفی اش به عنوان دارالخلافه، در زمان آقا محمد خان قاجار بنای یک تبعیض نانوشته در برخورداری از خدمات و امکانات را به همراه داشت، و آب و هوای ییلاقی شمیرانات که از نزدیکی‌اش به کوهستان البرز ناشی می‌شد، به مذاق ثروتمندان و صاحب منصبان پایتخت نشین خوش‌تر از آب و هوای نزدیک به کویر مرکزی در مناطق جنوبی آمد و رفته رفته سر و کله عمارت‌های اعیانی در مناطق شمالی آن پیدا شد و راه برای تبدیل این تفاوت جغرافیایی به یک تبعیض تاریخی هموار و هموارتر شد تا اینکه در زمان محمدرضا پهلوی، به صورت مشخص واژه جنوب شهری و شمال شهری در فرهنگ عامه جا باز کرد و این تفاوت فرهنگی و اقتصادی را حتی شهروندان می‌توانستند از زباله‌هایی که از جوی‌های سرازیر شده از شمال تهران به سمت جنوب شهر سرریز می‌شد، به خوبی درک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلاف جغرافیایی شمال و جنوب تهران به مرور زمان، طی ۲۰۰ سال گذشته به یک شکاف اجتماعی تبدیل شد، شکافی که هر روز عمیق‌تر می‌شود

شاید اهالی قریه کوچک تهران در سال ۱۲۰۰ هجری قمری فکرش را نمی‌کردند که کوچه باغ‌هایشان روزی محل تلاقی فقیر و غنی در عصرهای بعدی شود و جمعیت ۱۰ میلیونی پایتخت، دو قرن بعد، در کشاکش رسیدن به حقوق اجتماعی شأن از شمال نشین ها باشند.

از شروع شکاف طبقاتی در تهران به عنوان پایتخت که موجب یک فرهنگ طبقاتی در دیگر شهرهای تهران شده است تا سال ۱۴۰۰ شمسی، بارها راه‌های مختلفی برای کاهش این شکاف امتحان شده است تا اینکه مدیریت شهری ششم شهر تهران یکی از مهمترین برنامه‌هایش را کاهش این فاصله تاریخی مطرح کرده است. اکنون علیرضا زاکانی شهردار تهران، اعلام کرده است که می‌خواهد پایتخت را به عنوان الگوی جهان اسلام معرفی کند و مسیری که این شهر ۲۱ کیلومتری زمان آقا محمد خان قاجار با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را با رشد ناموزون و بلای حاشیه نشینی رفته رفته به شهری با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع تبدیل کرده است، دور بزند.

هرچند پس از انقلاب اسلامی با روحیه مقابله با اشرافی گری سعی شد این شیب تند شمال و جنوب تهران با گسترش خدمات حمل و نقلی و اختصاص سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی کندتر شود اما قدرت سرمایه‌ها و سرمایه داران پایتخت بر توزیع امکانات چربید و همچنان این فاصله قابل احساس است.

عدالت شهری در دسترسی به امکانات باید مورد توجه قرار گیرد

اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که سابقه عضویت در شورای شهر تهران را دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره رفع این چالش همیشگی گفت: فاصله شمال و جنوب تهران هم در کالبدی و روح شهر وجود دارد، نوع معماری و شهرسازی متفاوت یکی از مهمترین دلایل ایجاد این تفاوت است.

وی افزود: جنوب و شرق تهران در معرض مخاطرات زلزله است و دسترسی‌های ارتباطی کمی نسبت به مناطق شمالی تهران دارند، هرچند در شمال تهران هم می‌توان لکه‌هایی شبیه به معضلات جنوبی را دید اما تفاوت اصلی در عدالت شهری در دسترسی به سرانه‌ها است.

ایجاد توازن در توسعه سرانه‌های ورزشی، فرهنگی، درمانی، اجتماعی و همچنین توسعه امکانات آموزشی و ورزشی می‌تواند خلأ شمال و جنوب موجود در تهران را رفع کند

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید به سمت ایجاد برابری و عدالت در دسترسی به امکانات شهری گام بردارد، گفت: ایجاد توازن در توسعه سرانه‌های ورزشی، فرهنگی، درمانی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین امکانات آموزشی و ورزشی می‌تواند خلأ موجود را رفع کند.

توجه توأمان به کالبد و روح شهر از تأکیدات شهردار جدید تهران نیز هست، زاکانی معتقد است در سال‌های گذشته در رابطه با کالبد شهر اقداماتی انجام شده ولی در دوره‌هایی شیوه توسعه برخلاف موازین انقلاب اسلامی هم بر پایتخت حاکم بوده و به مسائل نرم افزاری پر کننده خلأ عدالت در شمال و جنوب تهران توجه نشده است بنابراین باید گام به گام مسیر تحقق اهداف را تسهیل کنیم.

محلات جنوبی تهران برخلاف تصور رایج امکان رشد و توسعه بیشتری دارند

مهدی اقراریان عضو شورای شهر ششم تهران در گفت و گو با مهر یکی از مهمترین علل ایجاد این شکاف اجتماعی را عدم توجه جدی طرح تفصیلی تهران به فاصله شمال و جنوب دانست و گفت: به دلیل اینکه در شمال تهران امکانات متنوعی وجود دارد ناخودآگاه ثروت به سمت شمال حرکت کرده است و آن چیزی که می‌تواند فاصله شمال و جنوب تهران را تغییر بدهد برعکس کردن این هرم است.

تغییر هرم ثروت در تهران از مناطق شمالی و برخوردار به مناطق جنوبی نیاز به حمایت‌های دولت است

وی با اشاره به اینکه برخلاف تصور حاکم بیشترین میزان زمین مناسب برای توسعه و ساخت و ساز در جنوب تهران و در محدوده مناطق ۱۸ و ۲۰ واقع شده است، اظهار داشت: می‌توان با الگو گرفتن از سایر کشورها تلاش کنیم به این محلات که آسیب‌های مختلفی همچون بافت فرسوده، سرانه‌های پایین خدماتی و درمانی و طبقات متوسط پایین جامعه هستند کمک کنیم.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: برای حل این معضل یک اهتمام ملی لازم است و دولت رئیسی باید توجه ویژه ای به مساله پایتخت و کاهش شمال و جنوب پایتخت داشته باشد.

کم شدن فاصله شمال و جنوب شهر مهمترین مطالبه و دغدغه شهروندان

مدیریت شهری پنجم با افزایش عوارض ساخت و فریز کردن مبحث نوسازی بافت‌های فرسوده به این شکاف قوت بیشتری بخشید و به جای حل بزرگترین معضل حوزه شهری به راه اندازی کارناوال‌های شادی برگزاری کنسرت در مناطق جنوبی تهران و رنگ آمیزی ساختمان‌های فرسوده در حریم شهر و مناطق فقیر و جنوبی نشین روی آورد بر اساس یافته‌های پژوهش «سنجش عدالت در شهر» بیشترین درصد خط فقر در تهران مربوط به مناطق ۱۹، ۱۵، ۱۸ و ۱۶ و کمترین درصد فقر مربوط به مناطق ۳، ۱ و ۲ است. در نظرسنجی تابستان ۹۶ بعد از آلودگی هوا و ترافیک، کم شدن فاصله شمال و جنوب شهر مهمترین مطالبه و دغدغه مردم بوده است. برای پر کردن این فاصله در دوره‌های مختلف مدیریت شهری برنامه‌های متفاوتی اجرا شده، اما شاید یکی از ضعیف‌ترین دوره‌ها را بتوان دوره مدیریت شهری پنجم عنوان کرد که نتوانست هم گام با رشد سرسام‌آور تورم و افزایش قیمت مسکن فاصله ایجاد شده را مدیریت کند و این شکاف روز به روز عمیق‌تر شد.

مدیریت شهری پنجم با طرح شعاری تحت عنوان «شهر نفروشی»، با افزایش عوارض ساخت و فریز کردن مبحث نوسازی بافت‌های فرسوده به این شکاف قوت بیشتری بخشید و به جای حل بزرگترین معضل حوزه شهری به راه اندازی کارناوال‌های شادی برگزاری کنسرت در مناطق جنوبی تهران و رنگ آمیزی ساختمان‌های فرسوده در حریم شهر و مناطق فقیر و جنوبی نشین روی آورد و به نوعی صورت مساله را پاک کرد.

اکنون مدیریت شهری ششم تهران از اولین روزهای فعالیتش دوباره این موضوع پرچالش را پیش کشیده و در شهرداری تهران از فرصت اولین مصوبات شورای شهر برای نوسازی بافت فرسوده محله نفرآباد در منطقه ۲۰ تهران در حریم حرم مطهر حضرت عبدالعظیم کمک گرفته است، و مشوق کاهش عوارض پرداخت را برای روشن شدن دوباره موتور ساخت و ساز را در نظر گرفته است، هرچند مسیر احیای چنین محلاتی خالی از مشکل نیست و شاید در مدت ۴ ساله پیش رو نتوان در انتظار معجزه بود.

کد خبر 5305610 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا زاکانی شهردار تهران محمدرضا پهلوی انقلاب اسلامی ایران شهرداری تهران نفر آباد شورای شهر تهران نوسازی بافت فرسوده عدالت اجتماعی شهرداری تهران قوه قضاییه شورای شهر تهران اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش پیش بینی وضعیت هوا کیفیت هوای تهران سازمان تامین اجتماعی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز سال تحصیلی ستاد مرکزی اربعین فاصله شمال و جنوب شمال و جنوب تهران مناطق جنوبی مدیریت شهری شورای شهر سرانه ها جنوب شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تداوم بارش در ۲۴ استان / از سفر به این مناطق خودداری کنید

آفتاب‌‌نیوز :

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی و آب و هوای امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و روز‌های آتی را توضیح داد و گفت: امروز در مناطقی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و همین‌طور جنوب آذربایجان‌های شرقی و غربی، زنجان، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، فارس، اصفهان، کرمان و یزد بارندگی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای فردا نیز علاوه بر این مناطق در خراسان‌های رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز بارش‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین بارش‌ها عمدتاً به شکل رگبار و رعدوبرق، همراه با وزش باد شدید موقتی خواهد بود و همچنین برخی نقاط نیز با پدیده گردوخاک مواجه خواهند بود.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: هشدار نارنجی در خصوص شدت بارش‌ها صادر شده که امروز تا جمعه مناطقی از کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، غرب استان همدان، جنوب استان مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان فارس و بوشهر شامل این هشدار نارنجی خواهند بود.

رفیعی ادامه داد: ازاین‌رو باتوجه‌به اینکه در روز‌های پایانی هفته و احتمال مسافرت‌های جاده‌ای قرار داریم، مسافران باید دقت لازم را داشته باشند؛ چرا که در پی این شرایط جوی امکان سیلابی شدن مسیرها، طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ در مناطق کوهستانی وجود خواهد داشت. علاوه بر این احتمال ایجاد خسارت برای محصولات باغی نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در ادامه تصریح کرد: در دو روز آینده در جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز بارندگی‌ها رخ خواهد داد و دریا هم در این مناطق مواج خواهد بود.

این کارشناس هواشناسی در خصوص وضعیت جوی تهران نیز گفت: تهران امروز وزش باد و در برخی ساعات باد شدید را خواهد داشت و آسمان نیز تا قسمتی ابری خواهد بود. علاوه بر این بیشینه دمای تهران نیز امروز به ۲۸ و کمینه دما به ۱۹ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

دیگر خبرها

  • سختی کار نفتی‌ها
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • برگزاری تورنمنت برای استعدادیابی در فوتبال پایه
  • ارتقای شاخص‌های عمران شهری بجنورد نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
  • هواشناسی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تداوم بارش در ۲۴ استان / از سفر به این مناطق خودداری کنید
  • حادثه دریایی جدید در اطراف یمن
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان/ تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها