Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@22:39:50 GMT

اختصاص ده میلیارد ریال به منطقه هورامان

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۲۷۱۱

اختصاص ده میلیارد ریال به منطقه هورامان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،بهمن مرادنیا استاندار کردستان شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از تلاشگران و دست اندرکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو اظهار داشت: باید برای هورامان برنامه داشت و نباید این منطقه را به حال خود رها کرد که در این راستا آموزش جوامع محلی امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادنیا افزود: مردم ما باید آگاه شوند که هورامان چه سرمایه عظیمی است در اختیار آن‌ها قرار دارد که آثار این مسئله مهم در آینده خود را نشان خواهد داد.

استاندار کردستان ادامه داد: شورایی متشکل از افراد صاحب نظر و متخصص در مورد هورامان باید گرد هم آمده و با برنامه‌های خود نگذارند این منطقه به دست فراموشی سپرده شود.

او از صدا و سیمای مرکز کردستان نیز خواست که مستند‌هایی را از هورامان تهیه کرده و در رسانه ملی پخش کند تا همه مردم ایران با هورامان آشنا شوند.

مرادنیا یادآور شد: ما درصدد بودیم که به مناسبت ثبت جهانی هورامان یک جشن ملی را در کردستان برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل وجود ویروس کرونا این امر برای ما محقق نشد، اما امیدواریم که در آینده این مهم اجرایی شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان نیز که از اعضای شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان و دارای دکترای باستان شناسی است، در این مراسم اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان یکی از آرزو‌های دیرینه مردم کردستان بود که به تحقق پیوست و امیدواریم غار کرفتو نیز در آینده در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد.

محمد ابراهیم زارعی افزود: طی چند سال اخیر کار‌های بزرگی در کردستان صورت گرفته که در تاریخ ماندگار است و نمونه آن ثبت جهانی هورامان، افتتاح جاده سنندج - مریوان، پیاده راه فردوسی، راه آهن سنندج - همدان که فقط حدود هشت کیلومتر از آن باقی مانده تا تکمیل شود، برگزاری کنگره مشاهیر کُرد و نصب مجسمه ایثار و مقاومت در سنندج است.

او از هورامان به عنوان ثروت عظیمی برای کردستان و ایران نام برد و ادامه داد: کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران و هورامان ذخیره‌گاه فرهنگی کردستان است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، ویژگی خاص هورامان را تعامل مردم آن با طبیعت دانست و اضافه کرد: قدیمی‌ترین سند معامله باغ در جهان، در هورامان نوشته شده است که هم اکنون در موزه لندن نگهداری می‌شود.

او خواستار آموزش مردم این منطق ه و فراهم کردن امکانات لازم در آنجا شد و افزود: باید از این اثر جهانی به صورت جدی مواظبت کنیم و آن را به تمام مردم ایران و اقصی نقاط جهان 

فعال فرهنگی و عضو دیگر شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان نیز در این مراسم گفت: هورامان از گذشته تاکنون حفظ شده و اکنون در اختیار ما قرار گرفته است ما نیز باید از آن حفاظت کنیم.

قطب الدین صادقی افزود: ما باید از گذشته و تاریخ خود شناخت داشته باشیم و روشنفکران جامعه را با اهمیت مسئله ثبت جهانی هورامان آشنا کنیم.

او ادامه داد: ورود بی ضابطه گردشگر به منطقه هورامان آسیب جدی خواهد زد که باید برای این بخش و همچنین نحوه ساخت و ساز‌ها برنامه مدون داشته باشیم.

عضو شورای راهبردی ثبت جهانی هورامان نیز آموزش مردم محلی را امری دارای اهمیت دانست و یادآور شد: ما باید محتوا و برنامه‌های بروزی را برای هورامان تولید کنیم و در مورد جغرافیا، تاریخ و فرهنگ این منطقه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

پژوهشگر و یکی دیگر از اعضای شورای راهبردی ثبت جهانی هم در این مراسم اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان کار بسیار بزرگی بود و در کمترین زمان ممکن ۲ استان کردستان و کرمانشاه را با یکدیگر پیوند داد و پرونده آن تکمیل و برای یونسکو فرستاده شد.

محمدعلی سلطانی گفت: باید برای هورامان برنامه داشته باشیم و نگذاریم این منطقه به دست فراموشی سپرده شده و همچون سایر آثار جهانی کشور رها شود.

او خواستار ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم همچون جاده‌های استاندارد در این منطقه شد و افزود: باید برای هورامان سالن اجتماعات، پایانه حمل و نقل، رادیو، رسانه و نشریه چند زبانه داشته باشیم و همچنین برای فروش محصولات هنرمندان و صنعتگران آن بازارچه دایمی دایر شود.

این پژوهشگر و محقق اضافه کرد: کردستان در زمینه کار‌های فرهنگی بسیار اقدامات خوبی انجام داده است که نمونه آن برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، جشن‌های نوروز و راه اندازی پژوهشکده کردستان شناسی است.

در پایان این مراسم از فعالان و دست اندرکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو تجلیل به عمل آمد.

«منظرفرهنگی هورامان» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هورامان آثار تاریخی شورای راهبردی ثبت جهانی ثبت جهانی هورامان استاندار کردستان برای هورامان داشته باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی

رئیس اداره برق منطقه کاشان گفت: سال گذشته ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی تعلق گرفت.

شاپور حدادپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: در حالی که افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق در کاشان را شاهد بودیم، اما همچنان کم‌ مصرفان برق توانستند ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم مصرفی را به خود اختصاص دهند.

وی با اشاره به افزایش ۲۱۶ ترانس در دوسال گذشته افزود: نصب ۵۰ ترانس برق در کاشان در سال گذشته برای توسعه زیر ساخت انجامپذیرفت.

رئیس اداره برق منطقه کاشان با بیان اینکه امسال ۵۰ ترانس جدید برای پایداری و تقویت شبکه برق شهرستان کاشان پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: برای نصب این ترانس ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه میشود.

حدادی پور تصریح کرد: برای توسعه زیرساخت‌های برق شهرستان کاشان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و طی دو سالاخیر در شهرستان کاشان ۲۳ درصد افزایش مصرف برق داشته و این افزایش مصرف نسبت به افزایش مصرف کشوری بیش از دوبرابر است.

وی با بیان اینکه کاشان با در اختیار داشتن ۳۰۰ روز آفتابی، پایگاهی بی‌نظیر برای تولید انرژی خورشیدی در کشور به شمار می‌آید، گفت: اصفهان یکی از استان‌های پیشرو با سه هزار و ۱۵۰ مگاوات ظرفیت نصب شده سامانه‌های محدود به انشعاب برق در کشوراست و شهرستان کاشان رتبه نخست نیروگاه‌های خورشیدی در سطح استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره برق منطقه کاشان شمار مشترکان برق کاشان را ۲۱۲ هزار و ۹۱۹ مشترک اعلام کرد و افزود: این شهرستان پس از اصفهان، بزرگترین مدیریت برق رادر استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

حدادپور با اشاره به اینکه جذب یک چهارم بودجه استان در صنعت برق به کاشان تعلق گرفت، تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر ۵ هزار مشترک به شبکه برق کاشان اضافه شده است.

وی اظهار کرد: ۳۱۵ مگاوات پیک بار مصرف شهرستان کاشان است که ۲ درصد آن را نیروگاههای خورشیدی شهرستان تامین می‌کنند.

کد خبر 749339

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۲۲ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز ناوگان شهرداری
  • عمران منطقه آزاد اروند عنوان برتر را به خود اختصاص داد/ اجرای20  هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در آبادان و خرمشهر 
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه به کارگران ساختمانی استان کردستان
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • اختصاص ۳۰۰ نفر بیمه به کارگران ساختمانی در کردستان
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • ۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت
  • اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود