Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@17:10:17 GMT

روسیه خواستار پرهیز از سیاسی‌کاری درپرونده ایران شد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۳۴۸۶

روسیه خواستار پرهیز از سیاسی‌کاری درپرونده ایران شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ریانووستی، «میخاییل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جریان نشست شورای حاکم آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار پرهیز از سیاسی کردن همکاری با ایران شد.

به گفته اولیانوف، مسائل باقی مانده در مورد ایران درباره کشف آثار مواد هسته‌ای ناچیز است و باتوجه به «ماهیت قدیمی و عدم وجود خطر از نظر انتشار سلاح هسته‌ای» در حال حاضر ارزش توجه و دقت زیاد از سوی شورای حکام ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولیانوف این را نیز افزود که سیاسی کردن موضوع هسته‌ای ایران، فقط مانع ادامه کار مناسب در این زمینه خواهد شد و ما باید توجه خود را بر امور جاری و اهداف موجود تمرکز کنیم.

نماینده روسیه همچنین از دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو این آژانس خواست تا از تنش‌ها پیرامون این موضوع کاسته و از سیاسی شدن موضوع‌ها جلوگیری کنند و به همکاری‌های فنی توأم با آرامش با طرف ایرانی ادامه دهند، چون هر گونه سودجویی سیاسی و فشار از خارج فقط منجر به بن بست کشیده شدن مساله خواهد شد که از نظر مسکو غیرسازنده خواهد بود.

پیش از این نیز، «میخائیل اولیانوف» در حساب کاربری خود در توئیتر گفته بود که بسیاری از اعضای آژانس از ایران و آمریکا می‌خواهند تا به پایبندی کامل به برجام برگردند و آنها همچنین بر لزوم ازسرگیری نشست وین تأکید کردند.

تعلل طرفین اروپایی برجام در برآورده کردن مزایای اقتصادی برجام و همراهی آنها با واشنگتن، موجب شد تا ایران در اقدامی اعتراضی، از تعهدات برجامی خود بکاهد و بازگشت به آنها را به رفع کامل تحریم‌ها مشروط کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی روسیه ایران آژانس انرژی اتمی پرونده هسته ای اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی

آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران پس از تنش‌های منطقه‌ای اخیر و حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سوژه گمانه‌زنی بعضی رسانه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری چینی شینهوا نوشته است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی (منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را اعلام کرد. شینهوا همچنین به دیدار گروسی با وزیر خارجه کشور اشاره کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش مستقلی در برنامه هسته‌ای تهران ایفا کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این برای شرکت در این کنفرانس و همچنین دیدار با مقامات ایرانی وارد ایران شد. محمد اسلامی ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تأثیر «نفوذ و فشارهای سیاسی» خارجی علیه برنامه هسته‌ای ایران قرار نگیرد.

او افزود: «همان‌طور که گزارش‌های آژانس گواهی می‌دهد، بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در سال گذشته ۲۲ درصد از بازرسی‌های جهانی آژانس را به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت نصب شده این کشور ۳ درصد ظرفیت جهانی بوده است که در تاریخ بی‌سابقه بوده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از کارزار تبلیغاتی رسانه‌ای و جنگ روانی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد و دسترسی جهانی به تأسیسات آن همان‌طور که در اساسنامه آن تصریح شده فراهم است که به همه کشورها اجازه استفاده از علم و فناوری هسته‌ای به شیوه‌ای عادلانه داده است.

اسلامی با بیان اینکه ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، فناوری هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد، گفت که سازمان انرژی اتمی برای تولید انرژی پاک و پایدار تلاش‌های سریعی برای برای این منظور انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد که سازمانش تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۴۱ را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که انتظار می‌رود گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فناوری هسته‌ای ایران سخنرانی کند. گروسی آخرین بار در مارس ۲۰۲۳ به کشور سفر کرد و با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

به گفته این وبگاه خبری، تنش‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان شکست توافق برجام بارها شعله‌ور شده است و تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا تاکنون برای بازگرداندن واشنگتن به توافق و هم برای وادار کردن تهران به پایبندی مجدد به مفاد توافق شکست خورده است. سال گذشته، ایران طی مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد، که به عنوان یک اقدام نمایش حسن نیت تلقی شد. بازدید گروسی فرصتی برای تبادل نگرانی‌های دو طرف فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران نوشته است که بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایه تنش‌های شدید ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه رخ می‌دهد.

گروسی در ماه‌های گذشته چندین بار اظهارات غیرمسئولانه‌ای در خصوص برنامه‌ی هسته ایران کرده است، به‌خصوص اینکه آژانس نمی‌تواند تضمین کند ترکیب سانتریفیوژها در آبشار غنی‌سازی تغییری کرده‌اند یا نه و ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌سازی داده که چندین بمب هسته‌ای بسازد.

گروسی در شبکه اجتماعی ایکس درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان نوشت که وی «یک سری اقدامات عملی» برای احیای بیانیه مشترک سال گذشته، اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد داد. گروسی پس از سفر به اصفهان به وین بازمی‌گردد، جایی که قصد دارد اخبار جدیدی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

در نخستین روز کنفرانس اصفهان، محمد اسلامی تاکید کرد که همکاری با آژانس و پایبندی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «در رأس سیاست‌ها و راهبرد جمهوری اسلامی است.»

آسوشیتدپرس در پایان با اشاره به عملیات وعده صادق و تلاش رژیم صهیونیستی برای پاسخ به آن در اصفهان نوشته است که برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل که به‌طور گسترده توسط کارشناسان شناخته شده است، مانع حمله ایران نشد. اکنون کارشناسان به‌طور فزاینده‌ای پیشنهاد می‌کنند که ایران ممکن است پس از یک حمله بزرگ به خاکش به دنبال ساخت بمب برود.

کد خبر 751295

دیگر خبرها

  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • بازتعریف تعاملات آتی ایران و آژانس در اصفهان
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • تلاش می‌کنیم هرگونه شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم