Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:49:36 GMT

کلسترول منجر به تشکیل پلاک های آلزایمر می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۳۵۰۶

کلسترول منجر به تشکیل پلاک های آلزایمر می شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید محققان دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد که کلسترول تولید شده در مغز نقش کلیدی در بروز بیماری آلزایمر دارد.

محققان دریافتند که کلسترول تولید شده توسط سلول‌هایی به نام آستروسیت برای کنترل تولید بتا آمیلوئید، پروتئینی چسبنده که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تجمع می‌یابد، لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروتئین در پلاک‌های نامحلول تجمع یافته که نشانه بارز بیماری است. در اقدامات زیادی این پلاک‌ها به امید حذف یا جلوگیری از آنها در جهت درمان یا پیشگیری از آلزایمر مورد هدف قرار گرفته اند.

«هیدر فریس» سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: این مطالعه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چرا ژن‌های مرتبط با کلسترول در ابتلاء به بیماری آلزایمر بسیار مهم هستند. داده‌های ما به اهمیت تمرکز بر تولید کلسترول در آستروسیت ها و انتقال به سلول‌های عصبی به عنوان راهی برای کاهش بتا آمیلوئید و جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها اشاره می‌کند.

در حالی که کلسترول اغلب با گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی مرتبط است، اما نقش مهمی در بدن سالم ایفا می‌کند. بدن به طور طبیعی کلسترول تولید می‌کند بنابراین می‌تواند هورمون تولید کرده و سایر عملکردهای مهم را انجام دهد. اکتشاف جدید تیم تحقیق، وظیفه جدیدی را به لیست مسئولیت‌های کلسترول اضافه می‌کند.

دانشمندان دریافتند که آستروسیت ها با تولید و توزیع کلسترول در سلول‌های مغزی به نام نورون، به پیشرفت آلزایمر کمک می‌کنند. این تجمع کلسترول تولید بتا آمیلوئید را افزایش داده و به نوبه خود باعث تجمع پلاک می‌شود.

به طور معمول، کلسترول در نورون‌ها بسیار پایین نگه داشته می‌شود تا تجمع بتا آمیلوئید را محدود کند. اما در بیماری آلزایمر، نورون‌ها توانایی خود را برای تنظیم بتا آمیلوئید از دست می‌دهند و در نتیجه پلاک ایجاد می‌شود.

محققان در یک مقاله علمی جدید گزارش دادند که توقف تولید کلسترول توسط آستروسیت ها به شدت تولید بتا آمیلوئید را در موش‌های آزمایشگاهی کاهش می‌دهد. هنوز زود است که بگوییم آیا می‌توان این امر را در انسان برای جلوگیری از تشکیل پلاک تقلید کرد، اما محققان معتقدند که تحقیقات بیشتر احتمالاً بینش‌های مهمی را به همراه خواهد داشت که به مقابله علیه آلزایمر کمک می‌کند.

کد خبر 5305916

منبع: مهر

کلیدواژه: کلسترول آلزایمر مغز واکسن کرونا واکسیناسیون ویروس کرونا آمار کرونا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کووید 19 واکسن بهرام عین اللهی علیرضا رئیسی شیوع کرونا سازمان بیمه سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران علیرضا زالی کلسترول تولید بتا آمیلوئید پلاک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۳۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی با هدف اینکه نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تأمین کند ایجاد شد. این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمامی دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تأمین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید عنوان کرد و گفت: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و مؤسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمامی مراحل کمک به تولید و تأمین نیازهای تجهیزاتی داخل در کنار واردات نیازها است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد ۴ کشتی با ظرفیت‌های سه هزار و ۵۰۰ تنی و ۵ هزار تنی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که دو فروند به صورت «روروشیپ» و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر که فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است.

علیپور خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد ساخت ۵ فروند کشتی کشور با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰ هزار تن را با یک هلدینگ امضا شد و این ۵ کشتی در سبک‌های نفتکش، فله بر و کانتینر بر است.

وی در ادامه گفت: ما قانونی داریم که حداکثر استفاده از توان داخل است بر همین اساس مجاز نیستیم که تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود را از خارج تأمین کنیم؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

علیپور گفت: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه موسساتی تشکیل شده که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها، لایروب‌ها و خدمات لایروبی انجام می‌دهند که البته صدرا بخش کشتی سازی و فراساحلی را انجام می‌دهد.

کد خبر 6091409 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • وزیرخارجه مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند