Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرهنگ رضا اکبری صبح امروز در مراسم تقدیر از جنگل‌بانان نمونه استان سمنان اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها باید طلایه‌دار، پرچم‌دار و پیشرو مدیریت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی باشد و مسؤولیت مسؤول‌سازی، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و راهبری کلان این موضوع را داشته باشد.

وی به موضوع منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه‌ها اشاره و اظهار کرد: منابع طبیعی سرمایه ملی، راهبردی و میراث گران‌بهایی است که ارزش استراتژیک دارد و مربوط به نسل حاضر و نسل‌های آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تأکید کرد: سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی باید یک نگاه ملی و حاکمیتی به این عرصه‌ها داشته و باید یک تفکر بر مدیریت راهبردی آن داشته باشد.

اکبری به فرصت راهبردی مردمی‌سازی و مردمی کردن حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که هر یک نفر از جمعیت کشور به یک همیار طبیعت و دیده‌بان منابع طبیعی تبدیل شود.

وی تأکید کرد:‌ اولویت اول برای مدیریت حفاظت از منابع طبیعی استفاده درست از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها و سپس مردم محور باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در مناطق غیرمسکونی که انسان‌ها حضور ندارند، دست‌اندازی‌ها بیشتر می‌شود، اضافه کرد: باید از تمام ظرفیت‌های استان به ویژه از ظرفیت عظیم نیروی انتظامی به خصوص در استان‌ها در این موضوع استفاده کنیم.

او با اشاره به  کاهش آتش‌سوزی‌ها در اراضی ملی استان سمنان افزود: دلیل این موفقیت تلاش هوشمندانه اداره کل منابع طبیعی و آ بخیزداری استان سمنان در شورای تأمین و یک مصوبه است که فرمانداران مسؤولیت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را برعهده داشته باشند.

اکبری یکی از چالش‌های کنونی در دنیا را خشم طبیعت و آتش‌سوزی‌ها دانست و اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی برای حفاظت از منابع طبیعی میانداری و هدایت این موضوع است.

وی نقش شماره یک در حفاظت از منابع طبیعی را برای مردم دانست و گفت: ‌اگر مدیران منابع طبیعی این دیدگاه را نداشته باشند به مشکل می‌خورند؛ ضمن اینکه نباید از ظرفیت رسانه و مراجع دینی نباید غافل شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به موضوع فرهنگ‌سازی به عنوان حلقه مفقوده در حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۳ شهید و ۵۰۰ جانباز داشته، افزود: باید از جانفشانی این افراد که تا پای جان از عرصه‌های ملی کشور دفاع می‌کنند، آثاری ماندگار برای آیندگان تهیه شود.

اکبری بیان کرد: طبیعت قابلیت بازسازی و احیای خودش را دارد ولی این نابودی منابع طبیعی و تخریب‌ها به دلیل دست‌اندازی انسان‌هاست که بهترین تصمیم‌گیری برای منابع طبیعی این است که تصمیمی برای آنها گرفته نشود. 

به گزارش فارس، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به منظور تجلیل از جنگل‌بانان نمونه استان و افتتاح پایگاه اطفای حریق مردمی به استان سمنان سفر کرده بود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی سازمان جنگل ها مراتع فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها جنگل بانان زمین خواری جنگل خواری تخریب جنگل ها فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها حفاظت از منابع طبیعی مراتع و آبخیزداری استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه حقابۀ لرستان فدای بازی‌های سیاسی شده‌ است، گفت: رودخانۀ کشکان با آب‌آورد ۶ میلیارد مترمکعب ظرفیت ساخت سد را دارد، اما جوانان با وجود اراضی کشاورزی به حاشیۀ شهرها کوچ کرده‌اند. - اخبار استانها -

کامران ساروقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به خسارت سیل 1398 در لرستان اظهار داشت: این سیل خسارت بسیار بالایی به ابنیه، راه‌ها، اراضی کشاورزی و باغات این استان به‌ویژه در خرم‌آباد، کوهدشت، نورآباد، چگنی و پلدختر وارد کرد و اگر سد گاوشمار(معشوره) در لرستان ساخته می‌شد شاهد حجم ویرانگر سیل نبودیم، بنابراین اگر نمایندگان از احداث این سد دفاع می‌کردند خسارت 10 هزار میلیارد تومانی به پلدختر در سیل 1398 تحمیل نمی‌شد.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه 160میلی‌متر بارندگی در فروردین سال 1398 در دلفان داشتیم ‌و تمام بستر رودخانه، باغات و اراضی حاشیۀ رودخانه را از بین برد، افزود: ‌مسئولان بعد از وقوع حوادث تازه به فکر چاره‌جویی می‌افتند و برنامه‌ای بلندمدت برای جلوگیری از حوادثی مانند سیل وجود ندارد.

‌وی با بیان اینکه 12میلیارد مترمکعب آب در لرستان سالانه تولید می‌شود که این حجم عظیم از آب به‌صورت روان‌آب از این استان خارج می‌شود، ابراز کرد: عدم اجرای درست روش‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری سبب بروز سیل در لرستان می‌شود.

ساروقی با اشاره به قطع بی‌رویۀ درختان در لرستان‌ یادآور شد: ساخت جاده‌های بدون مطالعه، تجاوز در حریم رودخانه‌ها، تغییرات در محیط‌زیست و بودجۀ ناچیز منابع طبیعی بر تکرار سیل در این استان افزوده‌ است.

او با گریزی به قانون توزیع عادلانۀ آب در 52 ماده، خاطرنشان کرد: ما در لرستان با وجود این قانون از حجم عظیم استفاده از تولید آب غافل مانده‌ایم و کشاورزان لرستان به‌دلیل عدم حق برداشت آب‌های تولیدی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

ساروقی با تذکّر اینکه حقابۀ لرستان فدای بازی‌های سیاسی شده‌ است، بیان کرد: رودخانۀ کشکان با آب‌آورد 6 میلیارد مترمکعب ظرفیت ساخت سد را دارد، اما جوانان با وجود اراضی کشاورزی به حاشیۀ شهرها کوچ کرده‌اند.

او بیان کرد: قانون توزیع عادلانۀ آب در  لرستان اجرا نمی‌شود و از نمایندگان جدید درخواست می‌کنم از حقابۀ این استان در مجلس دفاع کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با طرح این پرسش که چرا باید برنج در جنوب کشور با آب این استان کشت شود، اما کشاورزان خودمان از آب محروم باشند، اعتراض کرد که کشاورزان لرستان چرا حق کاشت یونجه و ذرت علوفه‌ای را ندارند؟!

ساروقی با اعلام اینکه مدیریت منابع آب لرستان با عملکرد ضعیف خود جفایی عظیم را در حق کشاورزان روا داشته‌است، توضیح داد: حدود 40سال است که حقابۀ این استان به‌دلیل عدم مدیریت و کوتاهی نمایندگان ضایع شده‌است.

او با طرح این سئوال که چرا ساخت سد گاوشمار با دستور مستقیم رئیس‌جمهور هنوز اجرایی نشده‌ است، از مسئولان خواست که درصد پیشرفت فیزیکی این سد را از زمان صدور این دستور اعلام کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: خلأ روش‌های علمی و نوین در مدیریت رواناب‌ها، عدم اقدام به‌موقع و اقدامات پیشگیرانه سبب می‌شود که شاهد خسارت هرسالۀ بارندگی در این استان باشیم.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل