Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@10:58:50 GMT

سرطانی که با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۳۹۳۷

سرطانی که با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لنفوم سرطان لنفوسیت هاست، لنفوسیت‌ها نوع خاصی از گلبول‌های سفید هستند که از یک یا چند غده لنفاوی منشا می‌گیرند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۱۵ سپتامبر روز جهانی آگاهی از لنفوم نامیده می‌شود و شعار امسال برای این مناسبت «ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم» در نظر گرفه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سلول‌ها به کمک جریان خون و سیستم لنفاوی، در سراسر بدن در گردش‌اند. سیستم لنفاوی از غدد و عروق لنفاوی تشکیل شده است که با دریافت مایعات از بافت‌ها، آن را به عنوان لنف در سرتاسر بدن حمل می‌کند و به جریان خون برمی‌گرداند. غدد لنفاوی به صورت مجزا و در یک زنجیره، در امتداد عروق لنفاوی در نواحی مختلف بدن مانند گردن، زیربغل، شکم و کشاله ران قرارگرفته‌اند. غدد لنفاوی، اندام‌های بافت لنفوئیدی کوچکی هستند که با عبور مایع لنفاوی از آنها، باعث فیلتره شدن آن می‌شوند.

علل سرطان غدد لنفاوی

هنوز پزشکان علت اصلی بروز بیماری لنفوم را نیافته اند، ولی مسلم است که این وضعیت وقتی رخ می‌دهد که یکی از گلبول‌های مبارز سفید خون که با نام لنفوسیت تشخیص داده شود، دچار جهش ژنتیکی شود. در واقع جهش به سلول دستور تکثیر سریع می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود بسیاری از لنفوسیت‌های بیمار به تکثیر خود ادامه دهند.

این جهش همچنین به سلول‌ها این امکان را می‌دهد تا هنگام مرگ سلول‌های طبیعی دیگر زنده بمانند. این فرایند موجب می‌شود تعداد زیادی لنفوسیت بیمار و بی‌اثر در غدد لنفاوی شما تجمع یافته و موجب تورم غدد لنفاوی، طحال و کبد شود و شرایط بدنی را مختل کند.

لنفوم انواع متفاوتی دارد که شامل لوسمی لنفوسیتی مزمن، لنفوم پوستی سلول B (B-cell)، لنفوم پوستی سلول T (T-cell)، لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)، لنفوم غیر هوچکین و ماکروگلوبولینمی والدنشتروم است.

لنفوم یکی از این بیماری‌هاست که به دلیل دارا بودن علائمی نظیر سرماخوردگی اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد و تا زمانی که شدید و جدی نشده، فرد از ابتلای به این بیماری بی خبر است.

سرطان غدد لنفاوی با علائمی نظیر غدد لنفاوی بزرگ، تب، کاهش وزن ناگهانی، خستگی شدید، درد شکمی، احساس پری معده پس از مصرف مقدار کمی مواد غذایی، درد قفسه سینه یا فشار در این ناحیه، تنگی نفس یا سرفه، عفونت شدید یا مکرر و دچار شدن به کبودی یا خونریزی بروز پیدا می‌کند.

درمان سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان در گره‌های لنفاوی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل تومور و اینکه آیا سرطان، به سایر نقاط بدن متاستاز داده یا خیر وابسته است.

ممکن است برای برخی از انواع سرطان متاستاتیک که به گره‌های لنفاوی گسترش یافته اند، جراحی صورت گیرد. سایر گزینه‌های درمان سرطان گره‌های لنفاوی ممکن است شامل شیمی درمانی، پیوند سلول‌های بنیادی و سایر درمان‌های معمول سرطانی باشد.

در بیمارستان‌های مجهز، برنامه‌های درمان شخصی با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته برای هدف قرار دادن سرطان‌های پیشرفته و پیچیده و همراه با خدمات انکولوژی انتگرال برای بهبود کیفیت زندگی انجام می‌پذیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سرطان لنفوم لنفوسیت ها غدد لنفاوی سرطان غدد لنفاوی اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی غدد لنفاوی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حجاج توصیه کرد تا به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند.

به گزارش میزان، شهنام عرشی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود؛ شیوع این بیماری از اوایل مهر ماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم که آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرونشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم و به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند.

عرشی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند، درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست