Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@01:59:42 GMT

جای خالی یک «بیمه»/ کرونا با هنرمندان صنایع دستی چه کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۴۸۳۵

جای خالی یک «بیمه»/ کرونا با هنرمندان صنایع دستی چه کرد؟

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، بسیاری از هنرمندان گلایه از این دارند که هنرهای اصیل و قدیمی ایرانی، رو به فراموشی است و صنایع دستی همچون گذشته اعتباری ندارند و هرکسی روی هنر دستی خود عنوان صنایع دستی را می‌گذارد.

در این میان بی توجهی مسئولان ذی ربط به وضعیت هنرمندان صنایع دستی به ویژه در شرایط کرونا این نارضایتی ها را دو چندان کرده، این در حالی است که در حال حاضر ایران یکی از سه قطب عمده تولید صنایع دستی در جهان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این گلایه ها که مهم ترین و عمده ترین گلایه هنرمندان صنایع دستی محسوب می شود، موضوع بیمه صنایع دستی است.

مسأله ای که در دوران کرونا و تعطیلی های صورت گرفته بیش از پیش مهم جلوه کرد و شاید اگر توجه ویژه ای به این امر می شد، امروز هنرمندان صنایع دستی وضعیت بهتری داشتند، البته چند ماه قبل پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از آغاز فرآیند بیمه دوهزار و ۳۳۲ صنعتگر و هنرمند جدید از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داد اما شاید این آمار پاسخگوی مطالبه تعداد کمی از این هنرمندان باشد.

رضوان حاجیان یکی از همین هنرمندان است که به گفته خودش 4 سال می شود که در مسیر بیمه صنایع دستی در رفت و آمد است، 29 سال دارد و از 14 سالگی در اصفهان آموزش قلم زنی دیده و با هدف کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرده است.

طرح های او برای بهبود وضعیت صنایع دستی در جشنواره های زیادی برنده شده اما به دلیل عدم حمایت های مورد نیاز، توان عملیاتی کردن هیچ کدام را پیدا نکرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص روند فعالیت های خود چنین می گوید: «از سال 94 که فارغ التحصیل شدم با کمک یکی از دوستانم و از طریق ویدیوهایی موجود در فضای مجازی ساخت زیورآلات نقره را یاد گرفتم.

در همین ایام هم یک شرکت زیر مجموعه کمیته امداد با دیدن کارهای من یک سری سفارشات بشقاب قلم زنی و زیورآلات را ثبت کرد، با توجه به حجم کارها تصمیم گرفتم کارگاهی را اجاره کرده و تعدادی هنرجو را برای آموزش و فعالیت در کارگاه استخدام کنم.

اما این شرایط دوام چندانی نداشت چون دو ماه پس از اجاره کارگاه در خانه صفوی اصفهان اعلام کردند که کرونا به ایران رسیده و باید همه جا تعطیل شود.

با توجه به اینکه ما در یک مجموعه فرهنگی هنری کار می کردیم و در آنجا هم کافه،‌رستوران و موزه فعال بود، با هر بار اعلام تعطیلی کار ما هم تعطیل می شد، به هر زحمتی بود با پیک اول و دوم کنار آمدیم اما بعد از آن بازه زمانی تعطیلات زیادتر شد و همین موضوع مشکلات زیادی را برای ما رقم زد.

در این شرایط اگر بیمه صنایع دستی برای ما فعال بود اوضاع خیلی فرق می کرد، اما متأسفانه هنوز بعد از گذشت 4 سال هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

من در همین ایام مجدد تماس گرفتم تا موضوع را دوباره پیگیری کنم اما معاونت صنایع دستی اصفهان به من اعلام کردند که باید کارت فنی و حرفه ای را تمدید کنم، زمانی که برای تمدید کارت اقدام کردم گفتند به دلیل شرایط کرونا کارت ها به صورت خودکار یکسال تمدید می شود، مجدد تماس گرفتم تا موضوع را مطرح کنم اما دیگر هیچ کس پاسخگوی من نبود.

تمام این پاس کاری های اداری و بی توجهی ها باعث شده تا بسیاری از هنرمندان صنایع دستی در شرایط کرونا زمین بخورند.»

این در حالی است که مجدالدین تاج، نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان هم می گوید: «متاسفانه از سال ۹۳ تاکنون به دلیل کمبود بودجه، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده و هنرمندانی که قبلاً بیمه نبودند یا اخیراً وارد عرصه فعالیت شده اند مشمول بیمه هنرمندان صنایع دستی قرار نگرفته اند.

تعداد افراد بیمه شده در کارگاه ها ۹۰ هزارنفر است، البته این تعداد افرادی است که دارای شناسنامه کار هستند و شناسایی شده اند اما به طور غیرمستقیم و بدون کسب مجوز فعالیت، در خانه ها نیز افرادی فعالیت می کنند که به مراتب چندین برابر این تعداد است که فاقد بیمه هستند که به طور غیرمستقیم در صنعت صنایع دستی اصفهان امرار معاش می کنند.»

تمام این موارد در کنار افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا هنرمندان صنایع دستی روز به روز نسبت به وضعیت کاری خود نا امیدتر شوند، برای مثال پیش از شیوع ویروس کرونا هر کیلو مس بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بود، اما پس از آن به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. 

با توجه به رکود گردشگری و در نتیجه کاهش گردش مالی به ویژه در بخش صنایع دستی شهرهای مختلف بهتر است مسئولان مربوطه به ویژه معانت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نگاه ویژه ای به هنرمندان این بخش داشته باشند تا شاهد این نباشیم که بیمه هنرمندان به نوش دارویی بعد از مرگ سهراب تبدیل شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی بیمه هنرمندان هنرمندان صنایع دستی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه ای شهدای هفتم تیر شاهرود در گالری سیب مجتمع فرهنگی و هنری مهر ارشاد اسلامی با حضور مسئولان شهرستانی گشایش یافت.

مسئول نمایشگاه صبح سه شنبه و در جمع خبرنگاران همزمان با صبح سه شنبه در گالری سیب ارشاد اسلامی شاهرود بیان کرد: تابلو فرش، گواش، نقاشی، بافت گلیم و جاجیم و دست بافت ها در زمره آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایش است.

معصومه بزرگمهر بیان کرد: این نمایشگاه از آثار ۵۵ دانش آموز هنرستان فنی و حرفه ای هفتم تیر شاهرود تشکیل شده که در پایه های دهم یازدهم و دوازدهم گرایش فرش تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ اثر در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شده است، ابراز کرد: این نمایشگاه از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ به روی علاقمندان به صنایع دستی به خصوص دست بافت ها و تابلو فرش باز است.

نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه‌ای شهدای هفتم تیر شاهرود تلاش دارد که صنایع دستی را با هنرها و سلیقه های نسل امروز تلفیق و تاثیرگذاری بیشتری را در بین مخاطبان داشته باشد.

کد خبر 6092804

دیگر خبرها

  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس