Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،  فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران از میزان صادرات زعفران در ۴ ماه گذشته خبر داد و گفت: صادرات زعفران در ۴ ماه گذشته ۲۱ و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

منوچهری ادامه داد: ۷۰ کشور دنیا خریدار زعفران از ایران هستند و سال ۹۹ صادرات این محصول بیشتر از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و بیش از ۳۲۵ تن، صادرات زعفران از ایران انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه زعفران در مناطق محروم و کم آب کشور کشت و  یک محصول استراتژیک محسوب می شود عنوان کرد: اگر اجازه دهند ارز حاصل از صادرات زعفران به قیمت روز در بازار بفروش برسد یا دولت این محصول را به نرخ روز بازار خریداری کند در این صورت انگیزه برای قاچاق این محصول از بین می‌رود و بازار زعفران در کشور به دست صادرکننده می‌افتد.

وی با بیان اینکه صادرات زعفران بستگی به عوامل متعددی دارد بیان کرد: کشور ما بزرگترین صادرکننده زعفران در جهان است، تحریم‌ها و انتقال ارز، صادرات را تحت تاثیر قرار می دهند. کشورهای مختلف دنیا زعفران را از ایران خریداری و بسته بندی می‌کنند و در بازار جهانی عرضه می‌شود. اگر زیر ساخت‌ها حل و مشکلات پیش رو رفع شود صادرات این محصول آینده بسیار روشنی پیش رو دارد.

منوچهری ادامه داد: مدیریت صادرات زعفران به نظارت نیاز دارد و از وزارت جهاد کشاورزی در خواست داشته‌ایم که چنانچه در بخش دولتی محدودیتی برای مدیریت بر صادرات زعفران وجود دارد به عنوان یک تشکل ملی آمادگی داریم مسئولیت این کار را بر عهده بگیریم۰

دبیر شورای ملی زعفران با بیان اینکه مدیریت در صادرات زعفران به کمک دولت نیازمند است گفت: شورای ملی زعفران برای اینکه بتواند برند و نشان ملی این محصول را به ثبت جهانی برساند همچنین به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی کمک کند که برداشت ۳/۵ هکتار زعفران به دو برابر برسد در این صورت هزینه تولید این محصول ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

منوچهری ادامه داد: ارز حاصل از صادرات زعفران به خاطر کمک و از بین بردن یک قشر به نام قاچاقچی به وجود آمده که به نظر بنده به علت اشتباهاتی بوده که بانک مرکزی مرتکب شد. اگر ارز به نرخ روز خریداری شود قشر قاچاقچی هم از بین می رود چون ریسک است و برای قاچاقچی توجیهی نخواهد داشت.

وی درباره مطالعات دارویی و بسته بندی زعفران گفت: ما حتی با پیشنهاد اینکه اگر بتوانیم روی زعفران ایران که در دنیا بهترین کیفیت را دارد مطالعات دارویی انجام دهیم؛ اعلام داشتیم با اختصاص دادن نیم درصد از صادرات زعفران به بخش خصوصی برای اینکه بتواند برای این محصول استراتژیک بازاریابی کند و از بسته بندی که  به صورت مستقیم در سبد کالای مصرف کننده خارجی قرار می‌گیرد حمایت کند.

منوچهری افزود: ما در شرایط فعلی بیشتر از ۱۵ درصد ارزش افزوده حاصل از صادرات زعفران را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم چون زعفران در بسته بندی‌های بزرگ به فروش می‌رسد در حالی که اگر این محصول به بسته بندی‌هایی که قابل عرضه در سبد کالای مصرف کننده تبدیل شود حداقل به ۲ تا ۳ برابر ارزش افزوده اضافه می‌شود و به این معنی است که سود حاصل از آن به کشور بازگشته است.

دبیر شورای ملی زعفران در پایان گفت: قطعا دولت برای رفع مشکلات زیرساختی زعفران، یکسری راهکارها را انجام خواهد داد، ما هم به عنوان شورایی که بازوی مشورتی است قطعا مسائل و مشکلات را به دولت، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر سمت منعکس خواهیم کرد و امیدواریم هر چه سریعتر در جهت حل مشکلات زیرساختی زعفران اقدام شود که حجم صادرات و قیمت این محصول در بازار جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

پربیننده ترین قیمت جدید گوشت گوسفندی در بازار (شهریور۱۴۰۰) قیمت انواع نوشابه در بازار +جدول دلایل رسوب ۷۰هزار تن برنج در گمرک قارچ های سمی سیمانی در مراتع مازندران + عکس بررسی دلایل افزایش قیمت برنج در فصل برداشت / تشدید گرانی با هجوم مردم به استان های تولید کننده

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زعفران صادرات زعفران صادرات زعفران شورای ملی زعفران بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد