Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@04:02:55 GMT

کرونا وحشی‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۵۷۹۶

کرونا وحشی‌تر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این پیک، پنجمین پیک سهمگین کرونا در کشور بوده است؛ پیکی سهمگین و جانفرسا که از هند سر درآورد و خودش را به ایران رساند و تا جایی که توانست جان گرفت و بیماری ایجاد کرد، آمارهای ابتلا و میزان مرگ‌ومیر از زمان شروع کرونا در کشور را جابه‌جا و در برخی از روزها آمار فوتی بالای ٧٠٠ نفر را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیک‌هایی که در ایران رخ داد

نخستین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۸ بود که خبر ورود کرونا به کشور به طور رسمی اعلام شد. موج اول را در هجمه اول ویروس به ایران از زمان تأیید بیماری تا اواخر اسفند ماه ۹۸ شاهد بودیم. در آن زمان بحث رعایت پروتکل‌ها بسیار اهمیت داشت و مردم هم بیشتر رعایت می‌کردند و در واقع این پیک یک ماه به اوج خودش رسید و خیلی زود نیز فروکش کرد و تا اواخر اردیبهشت سال ١٣٩٩ این روند ادامه داشت اما این روند کاهشی کافی بود که مردم گمان کنند کرونا برای همیشه رخت بربسته و تا حدودی محدودیت‌ها نیز برداشته شد.

پیک سوم سهمگین آمد

اواخر تابستان و اوایل پاییز ۱۳۹۹ دوباره موج سوم خودش را نشان می‌داد و این در حالی بود که بحث همه نگرانی تداخل کرونا با آنفلوآنزا بود. پیک سوم شدیدتر از دو پیک دیگر ظاهر شد و میزان فوتی‌ها را ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر در روز رساند. با آن که شرایط سخت بود اما رعایت پروتکل‌ها و همراهی مردم سبب شد این موج نیز تا حدود زیادی فروکش کند و از اواسط دی ماه آمارهای فوتی‌ها از سه رقمی به دو رقمی برسد. اما باز هم این پایان ماجرا نبود و خطر بزرگ‌تری بیخ گوش‌مان به صدا درآمد و آن هم ورود نوع انگلیسی ویروس کرونا بود که وزیر بهداشت وقت خبر از آن داد؛ ویروسی با قدرت سرایت و انتشار چند برابری نسبت به کرونای ووهان. بنابراین کرونا طغیان چهارمش را در کشور رقم زد. از اعلام رسمی ورود کرونای انگلیسی چند روزی نگذشته بود که همه استان‌ها قرمز شد و بیمارستان‌ها هم پر شد از بیمارانی که کرونا راه تنفس‌شان را می‌بست.

پیک چهارم نفس کادر درمان را گرفت

پیک چهارم نیز سهمگین ظاهر شد و چند هفته بد برای کادر درمان رقم زد. تازه این روند رو به رشد از اوج خود برمی‌گشت و آمارها پایین می‌آمد که نشانه‌های ورود کرونای هندی به ایران ظاهر شد و کاهش توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان بازوی آن عمل کرد و پیک پنجم مهمان شوم دیگری برای ایران شد؛ پیکی که هم از نظر قدرت سرایت و هم از لحاظ شدت بیماری بسیار سریع و شدید بود، بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها و قبرستان‌ها را مملو از انسان‌های بی‌جان کرد و هنوز هم با وجود نزولی‌شدن روند بیماری در کشور، قدرتش را با مرگ‌های ۴۰۰ و ۵۰۰تایی نشان می‌دهد. با این وجود سوالی که مطرح است این که آیا دوباره این روند ادامه پیدا می‌کند و دوباره شاهد پیک جدید خواهیم بود.

برنامه‌ریزی برای کنترل کرونا وجود ندارد

در عین حال قدرت سرایت ویروس کرونا در این پیک به حدی بالا بود که بی‌سابقه خوانده شد و حتی هنوز با رسیدن به قله خود فاصله زیادی داشت که رکورد ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها را شکست؛ به طوری که مسئولان بهداشت و درمان کشور چندین بار اعلام کردند که حتی در قله پیک‌های قبلی چنین حجم بالایی از ابتلا و بستری سابقه نداشته است. بنابراین میزان ابتلا و بستری در ابتدای پیک پنجم حتی از قله پیک‌های قبلی هم بیشتر بود. در نتیجه زمان بیشتری نیاز است که این پیک وحشی آرام بگیرد. دکتر کوروش هلاکویی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر این باور است که هیچ برنامه مشخص و مدونی برای پیک پنجم رخ نداده است و حتی تعطیلی‌های چندباره‌ای که در پایتخت و کشور اعمال شد، بیشتر تعطیلی اسمی و گویا تفریحی بود و اراده‌ای برای نظارت و جدیت بیشتر در اعمال تعطیلی‌های جدی و منع رفت‌وآمد، مسافرت و … وجود نداشت. بازارها و پاساژها باز و بساط دورهمی و سفر هم به راه بود. در کنار این موضوع کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۳۰درصد، کاهش استفاده عمومی از ماسک و… نیز مزید بر علت شد و به عنوان بازوی کرونای دلتا، سونامی مرگی بی‌سابقه را در کشور رقم زد.

واکسیناسیون درست انجام نمی‌شود

عضو انجمن اپیدمیولوژی ایران توضیح می‌دهد واکسیناسیونی که در حال حاضر در کشور در حال انجام است نیز زیاد موثر نیست زیرا باید برای واکسیناسیون برنامه داشته باشیم و واکسیناسیون فله‌ای افراد نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند.

او تأکید می‌کند از زمانی که شاخه نزولی در سیستان‌وبلوچستان اتفاق افتاد و بر اساس ماهیت پیش‌رونده ویروس کرونای جدید در این محدوده کاهش یافت، بارها این موضوع را گوشزد کردم که هنر این است که ما کاری کنیم که از قله پیک در استان‌ها چهار تا پنج ماه فاصله بیفتد. زیرا ما تاکنون اجازه نداده‌ایم که پیک‌ها آرام بگیرد.

هلاکویی بر این باور است که همه استان‌ها در شاخه نزولی قرار گرفته‌اند، همه استان‌ها خودبه‌خود بدون مداخله به قله‌ای رسیدند و در حال حاضر در شاخه نزولی قرار گرفته‌اند و اگر مداخلات لازم را انجام ندهیم، چهار ماه تا پنج ماه بعد قله دوباره تکرار می‌شود و در واقع ما اجازه نداده‌ایم که قله آرام بگیرد. همه دنیا مدتی است که سرعت اپیدمی را کند کرده‌اند و اگر ما در آینده تجمعی داشته باشیم، در واقع دوباره شرایطی فراهم شده که دوباره زودتر به اوج قله برسیم.

چه باید کرد

او اعتقاد دارد زمانی می‌توانیم ادعا کنیم مداخلات‌مان موثر است که کاری کنیم پیک بعدی رخ ندهد. تاکنون چندین پیک داشته‌ایم اما مداخلات موفقی نداشته‌ایم. واکسیناسیون زمانی می‌تواند موفق واقع شود که ٧٠درصد افراد جامعه واکسن زده و ایمنی پیدا کرده باشند. در حال حاضر این اتفاق هنوز رخ نداده و واکسیناسیون فله‌ای در حال انجام است.

او به نقل از رئیس شبکه ویروس‌شناسی کشور تأکید می‌کند که هیچ نمونه‌ای از ویروس‌های دلتا و لامبدا که هست، سندیت ندارد. بسیاری از مدیران برای آن که ضعف مدیریت خود را پنهان کنند، ورود سویه‌های مختلف را دستاویز قرار می‌دهند.

با همه این اوصاف، حالا وزیر بهداشت دولت سیزدهم قول سرعت‌گرفتن واکسیناسیون و واکسینه‌کردن تمام گروه‌های هدف تا ۲۲ بهمن ماه را داده است؛ قولی که البته با توجه به افزایش واردات واکسن و ورود محموله‌های پنج میلیونی به نظر می‌رسد زودتر از موعد مقرر محقق شود. در عین حال به گفته وزیر بهداشت با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی برداشتن گام‌به‌گام محدودیت‌ها را انتظار داشت؛ هرچند که حدی از پروتکل‌های بهداشتی همچنان بعد از واکسیناسیون هم باید تداوم یابد.»

منبع: شهروند

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید ۱۹ رعایت پروتکل ها استان ها پیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۵۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲ نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع

برابر مفاد بخشنامه شماره ۱۴۰۲۳۳۰۹۶/۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موضوع نامه شماره ۱۴۰۳۱۱۵۸/۶۴ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۰ دفتر امور مراتع سازمان مذکور ضوابط صادرات محصولات فرآورده ها فرعی جنگل و مرتع به شرح ذیل است؛

۱- اقلام غیرمجاز جنگلی و مرتعی برای صادرات (صادرات ممنوع): شقاقل، پرسیاوشان زیره سیاه اشنیان شقار، کرفس وحشی و کوهی، کلوس خزه مرزه خوزستانی، گل بنفشه، کشمش کولی، سنبل الطیب مهر، خوش چله داغی سورنجان، قرهقات، بیا تر سرخدار، شمشاد شقایق، ایرانی انواع لالمها، سوسن چهل چراغ، سنبل خوزستانی انواع قارچ خوراکی برداشت از جنگل مان دنبلان سیاه، سیر کوهی (والک) گز، عافی، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی، ریزوم، ثعلب ریشه، کوکب ریشه می ریشه کاسنی ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، خاس ریشه زنبق، وحشی ریشه کوکب، وحشی ریشه شیرین بیان، مرتعی ریشه، سریش برگ مورد، بن سرخ، پیاز و گل لاله سرنگون گل اروانه پیاز گل، نرگس بذر جاشیر، خوراکی اجزای کامل درختچه های گز مان، شوکه گز روغنی خاک خاکبرگ جنگلی، زغال و و هیزم.

۲- اهم اقلام مجاز مشروط صادراتی جنگلی و مرتعی: گلپر اسپند خارشتر (ترنجبین، شیرخشت، فرنجمشک مریم، نخودی، چماز گز، شهداد، بیدخت، انچوچک، گل نمدار، درمنه، افسنطین، برنجاسب علف گاو، زبان گل نرگس گز خوانسار گز انگبین آویشن شیرازی کاکوتی، آنغوزه تلخ، آنغوزه شیرین، همیشک انواع سرخس بال، عقابی، عشقه کوله، خاس ترانه، ارغوان باریجه کثیرا، وشاء شکر تیغال انزروت، کاپاریس (لگجی)، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، قدومه شیرازی، بارهنگ بابونه شاتره، موسر (برداشت از مراتع)، کنگر، انواع قارچ خوراکی دنبلان)، سفید قهوه ای و قرمز برداشت شده از توراتع، مستکی سرشاخه آویشن بنایی، سرشاخه آویشن برگ باریک سرشاخه آویشن، کرمانی اندام هوایی، ریواس صمغ طبیعی الله (سقز)، صمغ طبیعی درختان بادام و گیلاس جنگلی (زدو) برگ کنار برگ اکالیپتوس میوه محلب میوه روناس میوه ناخنک کلیل الملک میوه بادام جنگلی کوهی)، میوه زرشک وحشی (جنگلی) میوه نسترن وحشی میوه بنه و بلوط مازوج گال) (بلوط پسته، جنگلی، سماق گردو، جنگلی فندق جنگلی، تخم مرو، مصطکی، زالزالک، اسفناج وحشی، گلابی وحشی، سیب وحشی، جفت، بذر باریجه، بذر آنغوزه، چاشور، میوه خارخاسک و سایر محصولات مرتعی و جنگلی.

برای مشاهده جزییات به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 6092790 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • حمله حیوانات وحشی به گوسفندان در کاشان
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز
  • حمله ناگهانی دو پاندا به مربی باغ وحشی در چین + ویدیو
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • حمله خرس به مرد ۶۰ ساله در مناطق عشایری دزفول
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد