Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:15:16 GMT

چیلر چیست؟ عملکرد آن چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۶۵۷۳

چیلر چیست؟ عملکرد آن چگونه است؟

چیلر یک کلمه کلی برای سیستمی است که با به گردش درآوردن مایعات، دما را کنترل می کند مایعاتی مثل آب که به عنوان مایع خنک کننده عمل کرده و دمای آن را به وسیله این گردش خنک و چیلد می کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وندور لیست ایران، به علاوه برای تعدیل در دمای انواع وسایل و ابزارهای صنعتی، ابزارآلات آزمایشگاه ها و تجهیزات در یک سطح ثابت و همچنین برای تهویه هوای ساختمان ها و کارخانه ها نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چیلرهای صنعتی، کاربردهای گوناگونی دارند و در تجهیزات فرایندی که مایعات و آب سرد را به گردش درمی ‌آورد، استفاده می شود. چیلرهای آب معمولا برای خنک نگه‌ داشتن محصولات و ماشین‌آلات به کار می‌ رود و کاربردهای گوناگونی دارد از جمله در قالب‌ گیری تزریق، ابزار و برش قالبی، نگهداری موادغذایی و آشامیدنی‌ ها، نگهداری مواد شیمیایی، لیزرها، ابزارآلات ماشینی، وسایل نیمه رسانا و غیره.

فهرست مطالب این پست وندور لیست ایران

عملکرد چیلر چرا از چیلر استفاده کنیم؟  چیلر چگونه کار می‌ کند؟ انواع چیلرها چیلر تراکمی هوا خنک چیلر تراکمی آب خنک انتخاب چیلر و قیمت چیلر کاربرد چیلر در صنعت کلام پایانی

ارتباط با ما

تهران – یوسف آباد، خیابان بیستون، جنب ۲ / ۱ ، پلاک ۶۲ طبقه دوم واحد ۴
شماره مستقیم کارشناس : ۰۹۱۲۲۲۵۰۶۱۷
شماره تماس دفتر : ۰۲۱۸۶۱۲۶۵۰۱
ساعت پاسخ گویی : ۹ الی ۱۸
ایمیل سازمانی : info@vendorlistiran.com 


عملکرد چیلر

عملکرد یک چیلر صنعتی، انتقال گرما از یک مکان( معمولا دستگاه پردازش یا فراورده) به جای دیگر (معمولاَ به هوای بیرون از تجهیزات تولید) است. استفاده از محلول آب یا گلیکول برای انتقال گرما به چیلر یا بیرون از آن رواج زیادی دارد که برای داشتن یک سیستم مخزنی و پمپی، ممکن است نیاز به چیلر پردازنده داشته باشیم. صرف نظر از صنعت و روندکاری شما، اطمینان حاصل کنید که سرمایش کافی دارید چون این موضوع نقش مهمی در تولید و صرفه‌جویی دارد.

چرا از چیلر استفاده کنیم؟ 

هیچکدام از فرآیندها، دستگاه‌ها یا موتورهای صنعتی به خاطر ایجاد گرما در حین تولید، ۱۰۰% مفید نیستند و دلیل کاملاَ مفید نبودنشان هم همین است. و اگر این گرما حذف نشود، باعث کم شدن زمان تولید، توقف تجهیزات و حتی خرابی‌ های ناگهانی تجهیزات می‌شود. به خاطر همین لازم است سرمایش را در طراحی سیستم‌ های فرایندی صنعتی به کار بریم تا از این مسائل اجتناب شود. استفاده از چیلر به منظور تامین سرما، فواید زیادی دارد. مثلا چیلر دما و فشار سازگار و یکدستی برای  فرایند صنعتی شما فراهم می‌ کند، متغیرهای دما و فشار را حذف کرده و توسعه و بهینه ‌سازی پردازش را آسان می‌ کند و تولید محصولات با بالاترین کیفیت را تضمین می ‌کند.

چیلر چگونه کار می‌ کند؟

در بسیاری از دستگاه‌ های سرمایش فرایندی، یک سیستم پمپی، آب سرد یا محلول آب و گلیکون را از چیلر به فرایند به گردش درمی ‌آورد. مایع سرد، گرما را از فرایند حذف می‌ کند و مایع گرم به چیلرها  بر می‌ گردند یعنی به وسیله آب فرایند، گرما از فرایند به چیلر منتقل می ‌شود. چیلرها فرایندی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام ریفریگرانت(ماده سردکننده) است. انواع و کاربردهای مختلفی از ریفریگرانت‌ها وجود دارد و بسته به دماهای متفاوت، از آنها استفاده می ‌شود. ولی تمامی آنها براساس فشار و تغییر فاز ریفریگرانت از مایع به گاز و دوباره به مایع کار می کنند. به فرایند گرمایش و سرمایش ریفریگرانت وتبدیل آن از گاز به مایع و تبدیل دوباره آن به مایع، چرخه ریفریگرانت گفته می شود. چرخه ریفریگرانتی با ترکیبی از گاز و مایع کم فشاری که وارد اواپوریتور(تبخیرکننده) می شود، شروع  می شود. در اواپوریتور گرمای ناشی از آب فرایند یا محلول آب و گلیکول، ریفریگرانت را می‌جوشاند و آن را از مایع کم فشار به گاز کم فشار تبدیل می کند. این گاز کم فشار وارد کمپرسور شده و متراکم شده و تبدیل به گاز پرفشار می شود. گاز پرفشار وارد کاندنسر(چگالنده یا متراکم کننده) می شود جایی که  هوای فراگیر داخل آن  یا آب کاندنسر گرما را برطرف کرده و آن را تبدیل به مایع پرفشار سرد می کند. مایع پرفشار به شیر انبساط که میزان ورودی ریفریگرانت مایع به اواپوریتور را کنترل می کند، منتقل  می شود و بدین صورت چرخه ریفریگرانتی شروع می شود.

انواع چیلرها

چیلر، گرمای وسیله را گرفته و آن را خنک می کند. گرمای گرفته شده باید توسط خود چیلر، تماما از بین برود. یکی از روش های از بین بردن گرما همان استفاده از «کلوروفلوروکربن ها» به نام ریفریگرانت ها و روش هایی که شامل گرداننده های آبی هستند که آب را به گردش درآورده و گرما را از بین می برد. انواع مختلفی از روش های خنک کننده وجود دارد از جمله خنک کننده هوایی و خنک کننده آبی.

چیلر تراکمی هوا خنک

نوعی سیستم است که به مبدل گرما، جریان باد ارسال کرده و ریفریگرانت را با هوا خنک می کند. در کنار چیلر یک موتور فن جازساز شده است، نصب آن آسان است ولی چون گرمای تخلیه شونده در آن فضا ایجاد می شود، دستگاه تخلیه باید در یک فضای تنگ باشد. گاز با کمپرسور فشرده شده و به وسیله یک کاندنسر یا رادیاتور، سرد شده و تبدیل به مایع می شود. این نوع چیلر متشکل از چرخه گاز ریفریگرانت و آب گردشی است و گاز ریفریگرانت آن به عنوان یک رابط، گردش آب را خنک می کند.

مزایا:

محلول های قابل حمل و قابل دسترس برای تجهیزات دارای محدودیت فضا است. چیلرهای خنک کننده هوایی بسته به اندازه و ظرفیت چیلر، هم برای خنک کردن موارد کوچک مقیاس و هم موارد در مقیاس تجاری عرضه می شوند. گرمای برون داد شده از چیلرها را می توان برای گرم کردن تجهیزات در فصل سرما استفاده کرد تا درهزینه و زمان، بیشتر صرفه جویی کرد.

منابع : وبلاگ وندورلیست ایران

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چیلر سیستم خنک کننده خنک کننده کم فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳

قیمت روغن مایع در بازار روز برای تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد که بر اساس آن هر بسته روغن سرخ کردنی ۱۸۰۰ میلی لیتر ۳۱۹ هزار تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت روغن اصیل مایع ۱.۵ لیتر‌ی ۲۷۳ هزار تومان است.

قیمت روغن جامد ۴ کیلویی در بازار ۲۲۵ هزار تومان اعلام شده است و برای خرید روغن اصیل جامد باید ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان پرداخت کنید.

قیمت روغن سرخ کردنی نیز در بسته‌های ۱.۵ لیتری ۷۲ هزار تومان است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع روغن خوراکی در بازار تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • دستگاه پرکن مایعات چیست و چند نوع هستند
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • تاوان میلیاردی برای قاچاقچیان گاز مایع یارانه‌ای در قم
  • تاوان میلیاردی برای قاچاقچیان گاز مایع یارانه ای در قم
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • دیدنی های امروز؛ از موج گرما در شرق و جنوب آسیا تا وضعیت رفح
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳
  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی