Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:06:17 GMT

تامین واکسن اولویت اول دولت جدید

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۶۵۷۸

تامین واکسن اولویت اول دولت جدید

واکسن کرونا اکنون تنها راه مهار و کنترل همه گیری کرونا در دنیاست، کشورهایی که توانسته اند واکسن های معتبر کرونا را سریع و به موقع برای مردم خود تامین و تزریق کنند، در این مسیر جلو افتاده اند و حتی برخی کشورها توانسته اند به شرایط نسبتا عادی زندگی برگردند، مراکز تفریحی، ورزشی و آموزشی و اقتصادی به تدریج باز می شوند و با لحاظ اصول بهداشتی به زندگی عادی بر می گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین گزارش ها تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دز واکسن کرونا در دنیا تزریق شده که بیش از دو میلیارد آن فقط در چین بوده است. بعد از آن هند با ۷۴۰ میلیون واکسن تزریق شده در رتبه دوم و آمریکا با بیش از ۳۸۰ میلیون تزریق در رتبه سوم قرار دارند. از نظر تعداد واکسن تزریق شده، بزریل، ژاپن، اندونزی، آلمان و ترکیه، بریتانیا و مکزیک در رتبه های بعدی هستند اما کشورهای کم جمعیت و کوچکی هم هستند که به علت جمعیت کم، پوشش بالای واکسیناسیون کرونا را انجام داده اند، امارات متحده عربی، اروگوئه، شیلی، قطر، ایسلند، سنگاپور و پرتغال در این دسته هستند.

در ایران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۵۰ میلیون واکسن در کشور تامین شده و حدود ۳۹ میلیون واکسن کرونا تزریق شده است.

 حاشیه سازی ها و پرداختن به مسائل فرعی از جمله تحریم ها یا وعده های غیر عملی مانند اینکه ایران قطب تولید واکسن کرونا در دنیا می شوند، زمان طلایی را برای تامین واکسن و گسترش واکسیناسیون از دست داد. میزان واکسیناسیون تا قبل از دولت سیزدهم در بسیاری از روزها به حدود ۱۰۰هزار تزریق هم نمی رسید، اما اکنون رکورد تزریق واکسن از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تزریق هم فراتر رفته، برخی مراکز واکسیناسیون شبانه روزی نیز به سرعت در ساعات شب مشغول واکسیناسیون هستند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۲۶ میلیون نفر دُز اول واکسن کرونا و بیش از ۱۳ میلیون نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۳۴ دُز رسید. بنابراین با توجه به لزوم واکسیناسیون حداقل ۶۰ میلیون نفر در کشور اکنون بیش از ۲۰ درصد جامعه هدف واکسیناسیون هر دو دز واکسن را تزریق کرده و واکسینه شده اند و با تزریق دز دوم واکسن به حدود ۱۳ میلیون نفر دیگر تا یکماه آینده، جمعیت واکسینه شده ایران به بالای ۴۰ درصد می رسد.

این وضعیت نشان می دهد، ادعای تاثیر تحریم ها در کندی واردات واکسن، چندان با واقعیت سازگار نبوده است و تنها عزم جزم مسئولان جدید است که به تامین واکسیناسیون و گسترش آن در کشور کمک کرد.

برای بررسی  چرایی، علت سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور بعد از تغییر دولت و علت کندی آن در دولت قبل به سراغ، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو رفتیم. او در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا در پاسخ به این پرسش گفت: علت اصلی سرعت گرفتن واکسیناسیون و تامین واکسن در کشور تغییر اولویت دولت و رفع موانع و همکاری بین بخشی بهتر در دولت جدید است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: به دلیل توجه ویژه رئیس جمهوری و به تبع آن بسیج بخش های مختلف دولت، عزم جدی تری به منظور تامین واکسن به نسبت قبل شکل گرفته است.
وی گفت: همواره مذاکرات و پیگیری ها برای واردات واکسن با جدیت انجام می‌شد اما متاسفانه قبلا وزارت بهداشت تنها بود. یکی از اقدامات مناسبی که در دولت جدید شکل گرفت. تشکیل کمیته واکسن به دستور دکتر ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری و ماموریت اصلی معاون اول رئیس جمهوری برای پیگیری این امور در کمیته واکسن بود.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت تصریح کرد: از زمان تشکیل کمیته واکسن با حضور وزرای بهداشت و درمان، امور خارجه، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس جمعیت هلال احمر و سایر ارگانها و سازمانهای مرتبط، این‌ نهادها وزارت بهداشت را در تامین واکسن یاری می دهند و مشکلات پس از بررسی، همانجا حل و فصل می‌شود.

شانه ساز تاکید کرد: اکنون موضوع واکسن در دولت جدید به عنوان اولویت اول مطرح است. وزارت بهداشت به تلاش هایی که در دولت قبل انجام می‌داد، با جدیت بیشتری ادامه می‌دهد و خوشبختانه با همکاری و همراهی بخشهای دیگر روندها تسهیل و تسریع شده است.
تامین بیش از ۵۰ میلیون دُز واکسن تا ۲۰ شهریور
رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان واردات واکسن کرونا در دولت های دوازدهم و سیزدهم گفت: تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دًز واکسن وارد و هشت میلیون دز واکسن در داخل تولید شده است. حدود ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا در دولت دوازدهم وارد و ۴۰۰ هزار دُز واکسن داخلی نیز تا قبل از شروع دولت جدید تامین شده بود. فقط از حدود یکماه پیش که دولت سیزدهم شروع به کار کرده ۳۱ میلیون دز واکسن کرونا وارداتی و بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن تولید داخل در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و میزان تامین واکسن افزایش یافته است.
وی گفت: دلیل اصلی افزایش روند تامین واکسن تغییر اولویت دولت است و هم‌اکنون خوشبختانه سایر بخشها با وزارت بهداشت همراهی بیشتری نسبت به قبل دارند.

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی میلیون دز واکسن واکسن کرونا تاکنون بیش وزارت بهداشت اکنون بیش رئیس سازمان تامین واکسن دولت جدید تزریق شده میلیون د ز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۶۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدیلی میل، به زودی وصله هایی کوچک جایگزین تزریق واکسن برای کودکان می شود. پزشکان امیدوارند این گزینه های بدون درد جایگزین تزریق واکسن با سرنگ شوند تا به این ترتیب والدین بیشتری به واکسینه کردن فرزندانشان ترغیب و از شیوع بیماری های مذکور جلوگیری شود. نیازی نیست وصله های گفته شده توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده به بدن کودکان منتقل شوند.

آنها به نام وصله های میکروآرایه نیز معروف هستند به وسیله مجموعه ای از برجستگی های میکروسکوپی که به لایه رویی پوست نفوذ می کنند، دارو را به بدن می رسانند و دیگر نیاز به تزریق نیست.

از سوی دیگر واکسن های مایع حتما باید در یخچال نگهداری شوند و پرسنل آموزش دیده آنها را تزریق کنند و در کنار این موارد باید ایمنی و دور انداختن سرنگ ها نیز در نظر گرفته شود. اما وصله های جدید در مقابل حرارت مقاوم هستند، حمل ونقل آنها ساده تر است و انتقال آنها به بدل به آموزش کمی نیاز دارد. طبق نتایج تحقیق که در نشریه لنسنت منتشر شده، این امر سبب می شود انتقال واکسن به مناطق دور افتاده در انگلیس و همچنین سراسر جهان ساده تر باشد.

در آزمایش مذکور ۱۲۰ کودک ۹ تا ۱۰ ماهه، ۱۲۰ کودک نوپا ۱۵تا ۱۸ ماه و ۴۵ بزرگسال ۱۸تا ۴۵ ساله در گامبیا شرکت کردند. وصله ریز سوزن که روی بازوی آنها قرار گرفت واکنش ایمنی در بدنشان ایجاد کرد به اندازه واکنش ایمنی حاصل از تزریق واکسن های معمول قدرتمند بود.

آزمایش انتقال یک دوز از واکسن به وسیله وصله ریز سوزن نشان داد از هر ۱۰ کودک بیش از ۹ نفر در مقابل ابتلا به سرخک محافظت و تمام نوزادان پس از دریافت درمان در مقابل سرخجه نیز ایمن شدند.

کد خبر 6093759 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است