Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@23:25:25 GMT

کردستان، ذخیره‌گاه فرهنگی ایران است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۶۶۹۱

کردستان، ذخیره‌گاه فرهنگی ایران است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، تاکید کرد: کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران و هورامان ذخیره گاه فرهنگی کردستان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ محمدابراهیم زارعی در مراسم تجلیل از تلاشگران و دست اندکاران پروژه ثبت جهانی هورامان در یونسکو، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در دولت آقای روحانی در کردستان رخ داد، علاوه بر بر پروژه های بزرگی مانند راه آهن، جاده مریوان، پیاده راه فردوسی و … ثبت جهانی هورامان بود چرا که منظر فرهنگی هورامان، ثروت بزرگی هم برای منطقه و هم برای کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: کردستان ذخیره گاه فرهنگی ایران و هورامان ذخیره گاه فرهنگی کردستان است. 

زارعی با اشاره به اینکه هورامان به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نمونه ای ارزشمند است، اذعان داشت: با نگاه به باغ های هورامان متوجه می شویم، در هیج جای دنیا تا این حد مهربانانه با طبیعت برخورد نشده که نه تنها طبیعت کم نشده بلکه به آن اضافه هم شده است. 

معاون استاندار، تاکید کرد: برای حفظ دستاورد مهم ثبت جهانی هورامان با ید ۲ کار اساسی انجام شود، یکی آموزش مداوم مردم و دوم فراهم کردن امکانات رفاهی برای ساکنین تا علاوه بر حفاظت از منطقه، مردم در آسایش زندگی کنند. 

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی موجب شناساندن هورامان به جهان می شود، یادآور شد: شناساندن هورامان به اقصی نقاط ایران، وظیفه همه ماست. 

زارعی ضمن قدردانی از فرماندار، بخشداران و مدیران ذیربط، رسانه های محلی و فعالان مدنی که در تحقق آرزوی دیرینه ثبت جهانی هورامان تلاش کرده اند و همچنین از حمایت های آقای استاندار تقدیر و تشکر کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کردستان ثبت جهانی هورامان ذخیره گاه فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج