Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هنا و هانی دو عروسکی هستند که ۳ سال است در پی یک نذر فرهنگی، به همت گروه جهادی مهلا راهی پیاده‌روی عظیم اربعین می‌شوند تا به دست کودکان عراقی که از زوار اباعبدالله(ع) در اربعین پذیرایی می‌کنند، برسند و شادی را به دل‌های این کودکان هدیه کنند.

اعظم میرزایی، مسؤول گروه جهادی مهلا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: کار ما سال 98 با یک نذر شخصی شروع شد، من چون تاکنون در پیاده‌روی اربعین شرکت نکرده و حتی کربلا هم نرفته بودم، همیشه دلم می‌خواست بتوانم برای بچه‌هایی که در این مسیر خدمت می‌کنند، کاری کنم تا دلشان شاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع را با دوستانم در میان گذاشتم و طرحی را که در ذهنم بود توضیح دادم و گفتم خیلی دلم می‌خواهد برای بچه‌های عراقی که در مسیر پیاده‌روی اربعین پذیرایی و خدمت‌رسانی می‌کنند کاری انجام دهیم و به فراخور سن آن‌ها عروسک‌هایی درست کنیم و برایشان بفرستیم. دوستان و در رأس آنان خانم امیری، فعال رسانه‌ای و فرهنگی استان که در ماه‌های گذشته ایشان را از دست دادیم، از این طرح استقبال کردند و سپس جلساتی را برای نحوهٔ اجرایی کردن طرح برگزار کردیم. وی ادامه می‌دهد: چند طرح آماده شد و چند نمونه عروسک با همکاری یکی از دوستانی که در کار تولید عروسک بود، تولید شد و در نهایت به این طرح رسیدیم که عروسک ما سبک ایرانی اسلامی داشته باشد، یعنی دارای چادر و مقنعه باشد، از پارچه و الیاف تهیه شده باشد و به‌گونه‌ای باشد که بچه‌ها از نظر روان‌شناختی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در این کار تمام تلاش ما این بود که جزئیات را رعایت کنیم و نکات تربیتی نیز لحاظ شوند.

 

هنا و هانی، پیشکشی باران برای بچه‌های مشایه

میرزایی اظهار می‌کند: پس از ثبت گروه تحت‌عنوان گروه جهادی مهلا، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق فضای مجازی برای تولید عروسک‌هایی که نام آن‌ها را هنا و هانی گذاشته بودیم، کردیم و خوش‌بختانه با استقبال خوبی مواجه شدیم. در سال 98 موفق شدیم با همکاری 30 نفر از دوستانی که به یاری ما آمده بودند، 313 عروسک درست کنیم و آن‌ها را در اربعین به دست کودکان عراقی که در مسیر پیاده‌روی خدمت‌رسانی می‌کردند، برسانیم. وی ادامه می‌دهد: حس و حال بچه‌ها در زمان گرفتن عروسک‌ها توصیف‌شدنی نیست. با ذوق عروسک‌ها را می‌گرفتند، محکم بغل می‌کردند، می‌بوسیدند و دوان دوان می‌رفتند تا دوستان و خواهر یا برادر خود را نیز برای گرفتن عروسک بیاورند. لحظات بسیار شیرینی بود، البته بنده چون توفیق حضور نداشتم این لحظات را از نزدیک ندیدم، اما توصیف آن‌ها را از زبان دوستان حاضر شنیدم. در نهایت تصمیم گرفتیم نام طرح را پیشکشی باران برای بچه‌های مشایه بگذاریم.

 

تصمیم جهت ورود به حوزهٔ اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار

مسؤول گروه جهادی مهلا در رابطه با چگونگی ادامهٔ این نذر فرهنگی می‌گوید: در سال 99 با توجه به این‌که بحث کرونا پیش آمده بود و با توجه به محدودیت‌های حضور در پیاده‌روی اربعین، با ستاد اربعین استان هماهنگ کردیم و قرار شد که ما عروسک‌ها را تولید کنیم و عروسک‌ها توسط ستاد اربعین به‌دست موکب‌های عراقی رسانده شود و آن‌ها این عروسک را در میان کودکان عراقی توزیع کنند. همین اتفاق هم افتاد و عروسک‌ها در سال 99 توسط موکب‌های عراقی توزیع شدند.

وی در ادامه بیان می‌کند: در سال 99 ما تصمیم گرفتیم در کنار ادای این نذر فرهنگی، تلاش کنیم در حوزهٔ اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار نیز فعالیت داشته باشیم. برخی ایده‌ها و طرح‌ها نیز در این حوزه مطرح شد و قرار بر این شد که ما بستر فروش تولیدانی که خانم‌های خانه‌دار انجام می‌دهند، شویم و با استفاده از فضایی که در اختیار داریم بتوانیم به آنان در زمینهٔ فروش محصولات تولیدی‌شان کمک کنیم. اما اجرایی کردن آن نیاز به زمان داشت. ما شناسایی‌ها را انجام دادیم و با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم، تصمیم گرفتیم پس از تولید عروسک‌ها، در فضای مجازی اعلام آمادگی برای فروش این عروسک‌ها را کنیم، به این صورت که پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تولید عروسک‌ها و پس از آماده شدن عروسک‌ها، آن‌ها را با قیمتی که برای هر عروسک 35 هزار تومان تعیین کرده بودیم، به فروش برسانیم و هر کس به هر تعداد و با هر نیتی که قادر است از این عروسک‌ها خریداری کرده و ما به نیابت از آن‌ها این عروسک‌ها را به دست کودکان عراقی برسانیم.

 

آن سال 114 عروسک تولید شد و در نهایت با پولی که از فروش این عروسک‌ها جمع شده بود، به حوزهٔ اشتغالزایی بانوان سرپرست خانوار ورود کردیم. ما چون زمان کوتاهی داشتیم این مبالغ را در اختیار یکی از گروه‌های جهادی جنوب شهر که در حوزهٔ اشتغالزایی بانوان فعالیت می‌کرد، قرار دادیم، امسال نیز اگر نیروی کمکی و پای‌کار باشد، تصمیم داریم بستری برای فروش تولیدات بانوان سرپرست خانوار باشیم تا آن‌ها بتوانند با بازار فروشی که ما برای آنان ایجاد می‌کنیم، تولیدات خود را به فروش برسانند.

گروه جهادی مهلا، هیئت کوچکی که کارهای بزرگ می‌کند

میرزایی در ادامه عنوان می‌کند: کارگاه محل کار ما، دفتر یکی از رسانه‌های قزوین است. با آغاز محرم، ما قسمتی از دفتر را که در آن کار می‌کنیم، سیاهپوش کرده و پرچم نصب می‌کنیم و در کنار درست کردن عروسک‌ها، روضه و مداحی گوش می‌کنیم و کارگاه را تبدیل به هیئتی کوچک می‌کنیم. البته از سال گذشته که کرونا شیوع پیدا کرد، تلاش کردیم با تهیهٔ فیلم‌های آموزشی از نحوهٔ تولید عروسک‌ها، این فیلم‌ها را در اختیار اعضای گروه قرار دهیم تا پس از تحویل گرفتن مواد اولیه، در منزل به تولید عروسک‌ها مشغول باشند و در نهایت آن‌ها را به دست ما برسانند، اما باز هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش می‌کنیم هر روز 5،6 نفر دور هم جمع شویم و از فضای هیئت کوچکی که داریم بهره‌مند شویم.

 

وی اظهار می‌کند: هر سال زمان اعزام عروسک‌ها به عراق، یکی از مداحان را دعوت می‌کنیم تا این پیشکشی‌ها به کودکان عراقی، با مداحی و ذکر روضهٔ اهل‌بیت(ع) به این سفر معنوی رفته و به دست صاحبانشان برسند. برای اربعین امسال نیز در برش نخست، 114 عروسک آماده کرده‌ایم و اکنون تصمیم داریم برش دوم را آغاز کنیم و هر تعداد بتوانیم به این آمار اضافه کنیم.

هانی و هنا به دست کودکان کپرنشین بندرعباس و کودکان شیرخوارگاه حلیمه نیز رسیدند

مسؤول گروه جهادی مهلا بیان می‌کند: در سال‌های گذشته ۲ گروه جهادی از استان‌های دیگر به ما پیام دادند و درخواست داشتند برای آن‌ها عروسک درست کنیم. یکی از این گروه‌های جهادی در بندرعباس بودند که تصمیم داشتند برای کودکان کپرنشین بندرعباس هدیه ببرند و تمایل داشتند عروسک‌های ما نیز در میان هدایای آن‌ها باشد. ما با همکاری جهادگران گروه موفق شدیم به درخواست آنان لبیک بگوییم و هانی و هنا را به‌دست کودکان کپرنشین بندرعباس برسانیم. هم‌چنین یکی دیگر از گروه‌های جهادی نیز سال گذشته پیش از شب یلدا از ما درخواست کرد به‌عنوان هدیهٔ شب یلدا برای کودکان شیرخوارگاه حلیمه، عروسک درست کنیم. دعوت این گروه را نیز لبیک گفتیم و توانستیم در این مسیر نیز گام برداریم. وی ادامه می‌دهد: این مسئله را می‌توان به تمام طول سال و مناسبت‌های گوناگون از قبیل روز دختر، عید نوروز، تولد حضرت رقیه(س) و دیگر مناسبت‌ها بسط داد و از این طریق برای بانوان سرپرست خانوار اشتغالزایی کرد. اگر فردی بتواند مسؤولیت این کار را بر عهده بگیرد ما استقبال می‌کنیم تا این بستر و فضا را در اختیار او قرار دهیم، زیرا ما این امکان را در فضای مجازی داریم که بستری برای فروش تولیدات خانگی بانوان باشیم. اکنون نیز لباس‌های هانی و هنا توسط بانوان سرپرست خانوار بافته می‌شود و از این طریق منبع درآمدی نیز برای آنان ایجاد شده است.

 

هیئتی که حاجت می‌دهد

میرزایی عنوان می‌کند: به‌دلیل این‌که جهادگران ما با عشق و خلوص نیت کار می‌کنند، عموماً در این هیئت کوچک حاجت‌روا می‌شوند. سال گذشته یکی از بانوانی که صاحب فرزند نمی‌شد، با این نیت وارد گروه شد و با عشق و خالصانه عروسک تولید می‌کرد تا آن‌ها را به‌دست کودکان عراقی برساند. ما از نیت او باخبر بودیم و به حال او غبطه می‌خوردیم که چقدر با عشق کار می‌کند. همان‌جا به او گفتم ان‌شاءالله سال بعد این‌قدر سرت شلوغ شود که وقتی تماس بگیرم بگویم برای کمک در ساخت عروسک‌ها بیا، تو بگویی بچه‌ام شیطنت می‌کند و نمی‌گذارد بیایم. وی ادامه داد: شاید باورتان نشود، ولی دقیقاً چنین اتفاقی افتاد و امسال وقتی با این دوستم تماس گرفتم تا برای کمک در ساخت عروسک‌ها بیاید، گفت بچه‌ام شیطنت می‌کند و نمی‌گذارد بیایم. این برای ما بسیار لذت‌بخش بود. موارد دیگری نیز اتفاق افتاده که در این هیئت کوچک حاجت‌روا شده‌اند. حرف من این است که امام حسین(ع) خودش حواسش به نوکرانش هست و کسی را دست خالی رد نمی‌کند. در دستگاه اباعبدالله(ع) هیچ‌چیز بی حساب و کتاب نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امسال نیز 114 عروسک هانی و هنا توسط جهادگران گروه مهلا به سفر اربعین می‌روند تا به دستان کوچک کودکان عراقی که با عشق در مسیر پیاده‌روی اربعین خدمت می‌کنند، برسند. این عروسک‌ها پیشکشی باران برای بچه‌های مشایه هستند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین پیاده روی اربعین مشایه بانوان سرپرست خانوار دست کودکان عراقی پیاده روی اربعین تولید عروسک ها عروسک ها عروسک ها درست کنیم هیئت کوچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۶۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند