Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@22:01:07 GMT

بارش پاییز و زمستان نرمال است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۶۹۲۲

بارش پاییز و زمستان نرمال است

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سال آبی جاری با کم بارشی روبه پایان است، اظهار کرد: سال زراعی جاری یکی از کم بارش ترین سال های رکورد شده در کشور است که چند روز آینده به پایان می رسد.

وی افزود: در زمان باقی مانده تا پایان سال زراعی تنها در سواحل شمالی کشور از جمله استان های گیلان، مازندران، گلستان و مناطق غربی اردبیل بارش خواهیم داشت که در مناطق جلگه ای گیلان و مازندران بارش شدت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه با اشاره به اینکه سال زراعی با ۳۸ درصد کم بارشی نسبت به دوره نرمال به پایان می رسد، بیان کرد: بنابر آمار بیشترین آنامولی یا بی هنجاری بارش در سال زراعی جاری مربوط به استان های غرب و جنوب غرب همچون شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، لرستان و کرمانشاه است. به عنوان مثال استان کرمانشاه از ۴۸۰ میلی متر بارش سالیانه ۵۰ درصد کمتر از نرمال و استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد حدود ۴۰ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: کم بارشی استان های غرب و جنوب غرب اثر سو در رودخانه های جنوب غرب به عنوان تولید انرژی برق آبی داشته است و در شرایطی به پایان سال آبی نزدیک می شویم که اغلب سطح آب سدها ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر است و همواره به علت خشکسالی حجم آب پشت سدها کاهش یافته است.

وی از کاهش دما در فصل پاییز خبر داد و گفت: با آمدن فصل پاییز و کاهش نسبی دما، دیگر نیاز آبی همانند فصل تابستان نیست، اما برآوردها حاکی از آن است که از لحاظ دمایی حدود یک درجه بالاتر از نرمال باشد که با این وجود به طور نسبی پاییز گرمتر و خشک تر از نرمتل را خواهیم داشت. هر چند شرایط از تابستان به دلیا کاهش نیاز آبی و تعدیل مصرف انرژی برق سخت تر نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پاییز و شروع سال زراعی جدید فصل کشاورزی و کشت و کار است، بیان کرد: در برخی محصولات همچون گندم نیاز به بارش موثر دارد تا در لایه های بالایی خاک ایجاد رطوبت کند که شخم زدن امکان پذیر باشد.

وی با اشاره به اینکه بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود، گفت: مدل ها نشان می دهد که طی ماه های مهر و آبان و اوایل آذر کم بارشی ادامه دارد و از اواخر آذر و اوایل دی مقادیر بارش نرمال است که با این وجود احتمال سال نرمال برای دوره اول زمستان و اواخر پاییز قوی تر از کم بارشی و پربارشی است.

رئیس مرکز خشکسالی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به کم بارشی در ۲ ماهه ابتدایی پاییز، مسئولان کشاورزی تمهیدات زمان کاشت و سطح کشت را لحاظ کنند چرا که حداکثر کشت مقرون به صرفه نیست، گرچه در ادامه زمستان ممکن است شرایط نرمالی پیش رو باشد، اما از الان نمی توان‌پیش بینی دقیقی داشت.

وظیفه ادامه داد: بنابر پیش بینی های پاییز که گرایش به کم بارشی بیشتر از ترسالی است، از این رو تمهیدات لازم در بخش کشاورزی از نظر نوع کشت و زمان کاشت باید در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه از نظر هیدرولوژی نیمه اول پاییز فصل پربارشی نیست، تصریح کرد: براین اساس انتظار افزایش دبی رودخانه یا تغییر در حجم سطح آب رودها را نداریم، بنابراین محدودیت های انرژی برق آبی در پاییز تداوم‌ خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بارش باران دمای هوا محصولات کشاورزی سال زراعی کم بارشی کم بارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی جدید امشب وارد خوزستان می‌شود

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: سامانه بارشی جدید از اواخر وقت امشب (یکشنبه) وارد استان شده و با رگبار و رعد و برق همراه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، به نقل از اداره کل هواشناسی خوزستان محمد سبزه زاری بیان کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، نشان دهنده تاثیر سامانه بارشی از اواخر وقت امشب تا اواخر روز سه شنبه در استان است که سبب رگبار و رعد و برق در بیشتر نقاط استان خواهد شد.

وی افزود: بیشترین حجم بارش‌ها در بخش‌های شرقی، شمالی، شمال شرقی، جنوبی و ارتفاعات خواهد بود و با توجه به ماهیت سامانه‌های بهاری و رطوبت حاصل از بارش‌های اخیر، احتمال شدت گرفتن بارش در دیگر مناطق استان نیز وجود دارد، ریزش تگرگ نیز در مناطق مستعد دور از انتظار نیست.

سبزه زاری ادامه داد: همچنین در این مدت وزش باد ( به ویژه روز دوشنبه) به صورت متوسط تا شدید خواهد بود و شمال خلیج فارس از اواخر وقت امشب تا اواخر سه شنبه مواج و گاهی همراه با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در شبانه روز گذشته بستان با 34.3 و ایذه با 11.3 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان و حداکثر دمای اهواز 33.9 و حداقل 20.9 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

به گزارش تسنیم، بر اساس این گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه تا سه شنبه هفته جاری هشدار سطح زرد صادر کرده است.

بیشترنی میزان بارشی سامانه اخیر بارشی از چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته در بیدروبه اندیمشک 176، حسینیه 141.4 و سالند دزفول 127.2 میلیمتر ثبت شده است.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی جدید امشب وارد خوزستان می‌شود
  • سامانه بارشی جدید در راه کردستان است
  • تداوم پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان
  • پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان با وجود بارندگی‌های اخیر
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • ورود سامانه بارشی از دوشنبه به استان کردستان
  • ورود موج بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه
  • پیش بینی بارش‌های پراکنده در لرستان
  • آبگرفتگی معابر ایلام در پی بارش باران + فیلم
  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»