Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@17:16:56 GMT

مسئولان فرهنگی اراک مطالبه‌گری ندارند

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۷۹۰۳

مسئولان فرهنگی اراک مطالبه‌گری ندارند

یوسف نیکفام صاحب نظر فرهنگی و نویسنده کتاب سینما دنیا اراک در گفت‌وگو با ایسکانیوز، ضمن بررسی سطح فرهنگی اراک در گذر زمان، اظهار کرد: اراک از دهه ۴۰ شروع به صنعتی شدن کرد و پیش از آن فقط فرشبافی کاملاً رونق داشت.

وی افزود: داشتن ویژگی‌های هنری و باغی و همچنین قدمت روستاهایی بالاتر از شهر اراک باعث شده که هنر و فرهنگ در گذشته بسیار بالاتر است باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۵۰ سال اخیر و صنعتی شدن اراک به خودی خود امتیاز مثبت و منفی ندارد.

نیکفام با بیان این که شکل شهر با ورود صنعت به لحاظ فیزیک، ساختار و فرهنگ دستخوش تغییر شد و زیست و زندگی مردم تحت تاثیر قرار گرفت، گفت:  فرهنگ شامل آداب و رسوم، هنرها و پوشش‌ها بخشی از شیوه زیستی مردم یک منطقه است.

نویسنده کتاب سینما دنیا اراک با اشاره به این که پیشینه اراک از لحاظ زیست بهتر از امروز است، یادآور شد: شاید دچار تغییرات مثبتی مانند کار، مهاجرت و  شهرنشینی شده باشد؛ اما از لحاظ سطوح دیگر مانند سطح فرهنگی هنری و امید زندگی مردم رو به افول است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شاخص صنعت دچار پیشرفت شهر نشده؛ اما شاید از لحاظ مالی مثبت‌تر شده باشد. به نظر می‌رسد نمای کلی همچنان از دهه ۴۰ به بعد شهر صنعتی به حساب بیاوریم که معضلاتی را به وجود آورد و حتی لهجه اراکی هم از بین رفته است.

نیکفام همچنین درخصوص ریشه مشکلات فرهنگی اراک افزود: شهر مانند انسان سیستم بدنی دارد که همه با هم منجر به حرکت می‌شود. به نظر می‌رسد که توازن شهر از دست‌رفته فاکتورهایی از قبیل دغدغه‌مندی جوان‌ها و مردم، از دست دادن تعصب مردم و حاکمیت، حاکمیت موجود در حفظ فرهنگ شهر در جهت حفظ پیشرفت حرکت نکرده است.

نویسنده کتاب سینما دنیا اراک با تصریح بر این که مدرنیسم شیوه زیستی جدیدی است که با خود شیوه جدیدی را به وجود آورده، گفت: تلویزیون فرهنگ خودش را می‌آورد که خط و مشی‌اش برنامه‌های ارزشمند مردم را دستخوش تغییر کرده، تلویزیون خود گاهی ابزاری در جهت تخریب گذشته و پیشینه بوده و این در همه شهرها تغییراتی را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر این که شهر نیاز به تناسب دارد، یادآور شد: طبق استانداردهای بین المللی ایکس مقدار جمعیت نیاز به کتابخانه، سینما، مدرسه، مکان فرهنگی و سالن دارد که طبق شواهد موجود و گفته خود مسئولین فاصله بین آنچه که باید باشد و آنچه که هست بسیار زیاد است.

نیکفام در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی بخش زیادی از مراکز فرهنگی برای پنجاه سال پیش است و دچار فرسودگی شدند. در نتیجه امکان استفاده و بهره‌مندی از آنها به صفر نزدیک شده بخشی از این مراکز دولت برای آن‌ها برنامه ندارند. تا جایی که می‌توان گفت سیستم دولتی دچار گیجی فرهنگی است حتی مانع بخش‌های غیردولتی و خصوصی برای امور فرهنگی می‌شود. فاصله های زیاد باعث شده که جوان‌ها برای دنبال کردن صدا و توانایی‌هایشان از شهر خارج شوند.

 نویسنده کتاب سینما دنیا اراک با بیان این که بسیاری از مسئولین که در امور فرهنگی دست دارند، مطالبه‌گری ندارند، افزود: وقتی مسئولان مطالبه‌گری نداشته باشند، یعنی دغدغه ندارند و وقتی دغدغه نداشته باشند، دانش و آگاهی ندارند چون سرمایه هر کاری تعهد و تخصص مدیرمسئول آن بخش است. 

وی همچنین پیشنهاد داد: جوان‌های امروزی مطالبه‌گری بیشتری دارند و باید با توجه به زمان، شرایط کنونی و وجود امنیت و آرامش نسبی این شرایط را توسعه دهیم.

نیکفام با اشاره به این که جوان‌های امروزی به راحتی و بدون منطق و استدلال حرف کسی را نمی‌پذیرند، گفت: بهترین مراکز برای پیشرفت بخش فرهنگی شهر انجمن‌های غیردولتی، سمن‌ها و NGOها در جهت مطالبه‌گری هستند البته به شرط شنوا بودن بخش دولتی و اجراگری آن‌ها.

 نویسنده کتاب سینما دنیا اراک افزود: انجمن‌ها، بخش‌های فرهنگی را با جدیت و انرژی بیشتری دنبال کنند. نبود زیرساخت‌های لازم حتی در نهاد و ادارات فرهنگی باعث شده ما از لحاظ فرهنگی خیلی از شهرهای دیگر عقب باشیم.

وی یادآور شد: نبود احترام در این ادارات و نبود دغدغه و اشتیاق و قطع ارتباط بین افراد فرهنگی جامع با ادارات باعث کاهش نشاط و انرژی فرهنگی جامعه شده است.

 نویسنده کتاب سینما دنیا اراک در پایان خاطرنشان کرد: مطالعه بالای جمعیت یک شهر صرفاً به معنی کتابخوانی نیست. ما از لحاظ فرهنگی سیاست مشخصی نداریم، چه در دولت و چه در مجلس. سیاست و اجتماع با هزینه‌های هنگفت اجرا می‌شود؛ اما نه تنها به فرهنگ کشور بها  نمی‌دهند، بلکه به چشم هزینه نگاه می‌کنند نه سرمایه. امید است که در مجلس، این طرح فرهنگی ارائه شود و در رابطه با آن تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111318 برچسب‌ها اخبار اراک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار اراک مطالبه گری جوان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۷۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود

فرزاد جهان بین در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک مدل با عنوان باغبانی فرهنگ داریم که در این مدل ایجاد، تثبیت و ارتقاء مؤلفه های کلیدی در شاکله اجتماعی از طریق اقطاب اثر گذار به صورت برنامه ریزی یکپارچه توزیع شده دنبال می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ۹ مؤلفه کلیدی وجود دارد که عقلانیت، اعتماد به نفس ملی، کرامت و امید از جمله این مؤلفه ها هستند، ما در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد هستیم که اگر در شاکله دانشگاه، این مؤلفه ها محقق و تثبیت شوند و ارتقاء پیدا کنند بسیاری از فضائل ایجاد می شوند و زمینه برای بسیاری از رذائل از بین می رود.

جهان بین با تاکید بر اینکه مؤلفه های کلیدی باید از طریق اقطابی که بیشترین تاثیر را در فرهنگ دارند دنبال شود، گفت: اقطابی همچون مدیریت، اساتید، خانواده، رسانه، محیط، صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی و نیز نهادهای دانشجویی بیشترین اثر را روی دانشجو دارند و برای تحقق مؤلفه ها به ما کمک بسیاری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مدل ما در دانشگاه آزاد اسلامی به همین صورت است و هیچ فعالیتی خارج از این مدل را انجام نمی دهیم، اما اینکه در واحدهای مختلف چگونه اجرا می شود متغیر است، اینکه ما چگونه بخواهیم امید را در سیستان و بلوچستان افزایش بدهیم و یا اینکه امید را در تبریز افزایش بدهیم در عین اشتراکات ،تفاوت هایی دارد و زیست بوم و مسائل منطقه ای در این زمینه تاثیر گذارند.

جهان بین ادامه داد: فعالیت هایی که ما در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم کاملا متمرکز بر این مؤلفه ها و اقطاب اثرگذار بود، چون اقطاب بیشترین و گسترده ترین تاثیر را دارند، ما در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه مان را هدایت، نظارت و حمایت می دانیم و همه فعالیت های ما با این هدف انجام می شود که بتوانیم شرایط را برای تقویت کنش اقطاب اثر گذار فراهم و موانع را رفع کنیم که مولفه های کلیدی از طریق آنها در دانشگاه، تحقق، تثبیت و ارتقا پیدا کند.

وی افزود: در میان این اقطاب اثرگذار که همه آن ها برای ما مهم است، اساتید مهم تر از همه هستند و الان مهم ترین پروژه ما که در حال پیگیری است، اساتید همیار فرهنگ است. به این دلیل که عمده فرهنگ دانشگاه در کلاس درس شکل می گیرد، اساتید همیار فرهنگ طیفی از اساتید مختلف هستند که از درون کار آموزشی اثر گذاری فرهنگی را پیگیری می کنند.

جهان بین ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی کمیته های تعامل دانشگاه و خانواده راه اندازی شد و با جدیت این کمیته ها پیگیری و دنبال می شوند. همچنین طرح هر دانشجو یک تخصص، یک مهارت را در چارچوب توجه به قطب اثرگذار صنایع خلاق، اجرا کرده ایم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون سه بار کارنامه فرهنگی صادر شده و فعالیت های فرهنگی واحدها با توجه به مدلی که گفته شد به طور دقیق ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: سامانه بافر (باغبانی فرهنگ) راه اندازی شد که همه سامانه های معاونت تعطیل و در این سامانه، هویت جدید یافتند، این سامانه بستری تعاملی بین دانشگاه و دانشجو فراهم می کند و از طریق هوش مصنوعی، داده های به دست آمده تحلیل خواهد شد.

جهان بین در پایان گفت: پروژه مهم سیمای زندگی برای سنجش ابعاد هفت گانه زیست دانشجویی در هفت خوشه، در حال نهایی شدن است و تصویری دقیق از فضای حاکم بر زیست دانشجویی به ما خواهد داد، اینکه چه کرده ایم و چه باید بکنیم را می توانیم بفهمیم.

کد خبر 6090169

دیگر خبرها

  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری