Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@01:07:02 GMT

منشا برخی دردهای گردن مشکلات قلب و عروق است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۸۷۴۲

منشا برخی دردهای گردن مشکلات قلب و عروق است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، علیرضا زالی، افزود: گردن وزن ۶ کیلویی سر را تحمل می‌کند و به دلیل حرکات متنوع در معرض دردهای مختلفی قرار دارد.

وی با اشاره به ساختار و آناتومی مهره‌های گردنی، اعصاب و عضلات گردن، ادامه داد: گردن دارای ۷ مهره اصلی است که در مرکز این کانال استخوانی نخاع قرار گرفته و مقدار زیادی عضلات و رباط‌ها و لیگامان ها در پیرامون آن قرار گرفته که در صورتی که هر یک از این بخش‌ها دچار مشکل شوند ایجاد درد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این جراح مغز و اعصاب، گاهی منشأ دردهای گردنی در جای دیگری قرار دارد و فرد ممکن است دارای مشکلات قلبی عروقی و یا مغزی باشد اما در ناحیه گردن احساس درد می‌کند. گاهی نیز مشکلات گردنی باعث بروز درد در نواحی دورتری می‌شوند که شایع‌ترین آنها درد کتف‌ها، دردسر، درد اندام فوقانی و کمربند شانه‌ای است.

زالی با اشاره به ساختار دیسک‌های بین مهره‌ای، افزود: بین دو مهره یک بخش بالشتکی به نام دیسک وجود دارد که نرم و مملو از آب است و در حرکات گردن نقش مهمی را ایفا می‌کند. با افزایش سن افراد آب دیسک کاهش می‌یابد و منجر به بروز مشکلات و درد می‌شود.همچنین در صورت فرسایش مفاصل مهره‌ای اعصاب تحت فشار قرار گرفته و ایجاد درد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش سن و بروز آرتروز، مفاصل مهره‌های گردنی دچار فرسایش شده و به عامل درد مبدل می‌شوند که یکی از دلایل عمده دردهای گردن در افراد مسن و کسانی است که فعالیت‌های سنگین داشتند.

زالی بهترین، مناسب‌ترین و استانداردترین روش تشخیصی در خصوص دردهای گردنی را تجویز MRI توسط پزشک متخصص عنوان کرد زیرا با این روش تشخیصی بافت نرم گردن، نخاع، رشته‌های عصبی و دیسک و عضلات به خوبی نشان داده می‌شود و همچنین رابطه کل این عناصر نیز مشاهده می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص شایع‌ترین علل درد گردن، افزود: درد گردن دومین درد شایع ستون فقرات پس از کمردرد در ایران است که ممکن است به دلیل ضعف عضلات، کشیدگی رباط‌ها و فشار بیش از حد مجموعه رباط‌ها و لیگامان ها رخ دهد.

به گفته وی، با افزایش سن افراد به ویژه اگر دچار ضعف عضلات باشند بروز دردهای مزمن بیشتر رخ می‌دهد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب عدم رعایت اصول ارگونومی کار، استفاده از بالش نامناسب هنگام خواب، عدم رعایت بهداشت ستون فقرات را باعث کشیدگی رباط‌های گردنی و درد گردن برشمرد که در اکثر موارد با درمان‌های طبی و دارو رفع می‌شود و در موارد ضعف عضلات با کمک ورزش‌های مناسب توسط فیزیوتراپیست ها قابل درمان است.

وی افزود: در صورت عدم درمان دردهای گردنی در برخی بیماران ممکن است به تدریج شاهد بروز بی حسی دست‌ها، از دست رفتن قدرت عضلانی، و در مراحل پیشرفته اختلال در راه رفتن یا حتی اختلالات ادراری باشیم اما خوشبختانه اکثر دردهای گردنی با اقدامات بسیار ساده و رعایت برخی نکات رفع می‌شود.

زالی تاکید کرد: افراد در صورت داشتن دردهای گردنی که بیش از ۲ هفته طول کشیده و شدت آن مرتب افزایش می‌یابد و یا همراه با علائم عمومی نظیر تب بالا، کاهش وزن، کاهش اشتها، بدن درد و لرزش باشد باید برای بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه کنند.

وی برخی دردهای گردن را مکانیکی نامید که با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می‌یابد نظیر آرتروز یا تنگی کانال گردنی اما برخی دردها را هم از نوع التهابی برشمرد مانند بیماری‌های روماتیسمی که با استراحت بدتر می‌شوند.

زالی یادآور شد: دردهای گردنی که به دست‌ها انتشار می‌یابد، همراه با ضعف و لاغری اندام‌های فوقانی است، یا همراه با عدم تعادل و زمین خوردن و علائم پیشرونده عصبی هستند حتماً باید مورد بررسی قرار گیرند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد دردهای گردنی ناشی از اسپاسم و رگ به رگ شدن و عدم رعایت استانداردهای ارگونومیک است که با ورزش و نرمش و درمان‌های ساده بهبود می‌یابد.

پربیننده ترین سه علت قطعی که افراد را مبتلا به کرونا کرده است ارسال ۳۰۰ هزار دز واکسن اسپوتنیک وی به تهران چه عواملی باعث دفع مدفوع سنگ‌ریزه‌ای می‌شود؟ شرکت فایزر: اثربخشی واکسن کرونا به مرور زمان از بین می رود هر آنچه از واکسن آسترازنکا باید بدانید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گردن درد دردهای گردنی دردهای گردن رباط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۸۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت گوشت بوقلمون از سوی این سازمان به شرح زیر است:
هر کیلوگرم بازو ۸۹ هزار تومان

هرکیلوگرم بال (بدون نوک بال) ۶۵ هزار تومان

هربسته پای بوقلمون پاک شده بدون ناخن ۸۰۰ گرم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هربسته جگر تازه پاک شده ۴۰۰ گرمی ۵۶ هزار تومان

هر کیلوگرم گوشت چرخکرده ۱۸۹ هزار تومان

هر بسته دل پاک شده ۴۰۰ گرمی ۵۶ هزار تومان

هر کیلوگرم ران با پوست و استخوان (با استخوان کمر) ۱۴۸ هزار تومان

هر کیلوگرم ساق با پوست ۱۲۵ هزار توماهربسته سنگدان پاک شده ۴۰۰ گرمی ۵۹ هزار تومان

هرکیلوگرم سینه بدون گردن با بال پوست و استخوان ۱۴۳ هزار تومان

هرکیلوگرم سینه با بال، گردن، پوست و استخوان ۱۳۰ هزار تومان

هرکیلوگرم فیله ۲۱۰ هزار تومان

هرکیلوگرم گردن بدون پوست ۹۲ هزار تومان

هرکیلوگرم لاشه کامل یا شقه (برش عمودی لاشه) لاشه بالای ۱۵ کیلوگرم ۱۰۶ هزار تومان

هرکیلوگرم مغز ران بی پوست و استخوان ۲۱۰ هزار تومان

هرکیلوگرم نیم شقه ران، ران با ساق، ران، کعب ران، استخوان پشت و دمبالچه (فله) ۱۰۹ هزار تومان

هرکیلوگرم نیم شقه سینه، سینه با بال، با گردن، با پوست و استخوان (فله) ۱۰۶ هزار و ۴۰۰ تومان

کد خبر 6089694 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها | عکس
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • عکس‌| ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها
  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی
  • عکس/چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن!
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی