Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@13:34:52 GMT

استفاده سارقان از اسلحه چه حکمی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۸۸۷۶

استفاده از اسلحه گرم منوط به دریافت مجوز از سازمان‌هایی مانند محیط زیست و نیروی انتظامی است. ناطقان: اسلحه‌‎ سلاحی خطرناک است که  استفاده از آن بصورت آزاد و غیر مجاز موجبات سلب آرامش عمومی می‌شود.

استفاده از اسلحه گرم یا همان تفنگ‌های شکاری و نظامی در برخی کشور‌ها مانند ایالات متحده آمریکا برای عموم آزاد است و این موضوع در ایران ممنوع اعلام شده و شرایط استفاده از اسلحه گرم منوط به دریافت مجوز از سازمان‌هایی مانند محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معرفی نامه جهت اخذ مجوز حمل سلاح چگونه است؟

طبق آیین نامه قانون مربوط به حمل سلاح، برخی نهاد‌ها طبق تفاهم نامه‌ای که با پلیس و نیروی انتظامی دارند معرفی نامه‌ای جهت اخذ مجوز به پلیس ارائه می‌دهند و به این ترتیب شخص می‌تواند طبق ضوابط از سلاح سرد یا گرم استفاده کند.

استفاده از سلاح به صورت آزاد ضرر‌های اجتماعی زیادی را رقم می‌زند و بر اساس گزارشات منتشر شده استفاده از  سلاح گرم جز جریحه‌دار شدن و خشونت چیزی دیگری به همراه نداشته است.
تفکیک سلاح‌‎های گرم و سرد از نظر قانون

سلاح‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام در دسته‌بندی مخصوصی جای می‌گیرند؛ اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس است و انواع سلاح‌های گرم شکاری شامل تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن جانداران، تفنگ‌های شکاری برای حیوانات آبزی و تفنگ‌های ساچمه‌ای هستند.

مجازات مقرر برای خرید، نگهداری و استفاده از سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از ۱۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال است.
سلاح سرد شامل چه ادواتی می‌شود؟

طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، سلاح سرد شامل وسایل، آلات و ادواتی است که برخلاف اسلحه‌های گرم در اثر استفاده واکنش صدا، شعله و حرارت ایجاد نمی‌کند و اصابت آن‌ها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی یا فوت می‌شود.
حکم محارب در چه صورتی صادر می‌شود؟

یکی از مواردی که با وجود ممنوع بودن استفاده از سلاح، در اکثر نقاطع جهان پیش می‌آید، استفاده سارقان و راهزنان از سلاح برای امر ناپسند و مجرمانه است؛ بر اساس ماده ۲۸۱ قانون مجازات اسلامی، راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه‌ها شوند محارب هستند.

بر اساس ماده فوق، این موضوع شامل همه افرادی است که به صورت مشترک در باند‌های تبهکارانه، راهزنی، سرقت و قاچاق مسلحانه حضور و فعالیت دارند؛ منظور از سلاح در ماده ۲۸۱، سلاح واقعی است و سلاح تقلبی، جعلی و بدلی را شامل نمی‌شود، اما گرم، سرد، پُر و خالی بودن سلاح تفاوتی ندارد.

همچنین در ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی آمده است هر کس در راه‌ها و شوارع به نحوی از انحاء مرتکب راهزنی شود در صورتی که عنوان محارب بر او صادق نباشد به سه تا پانزده سال‌حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سارقان ، اسلحه ، حکم

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سارقان اسلحه حکم سلاح سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین گفت: با ثبت سه رویداد دیگر حوزه گردشگری قزوین شامل مراسم آیینی سوم امام( زنان طایفه بنی‌اسد)،سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و سمنوپزان تا کنون ۶ رویداد در تقویم رویدادهای ملی به‌ثبت رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نادر محمدی معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین با اعلام این خبر گفت: با توجه به نقش و تاثیر رویدادها در رونق گردشگری استان، یازده پرونده شامل آیین‌های سمنوپزان، پنجاه‌بدر، تعزیه‌خوانی، سوم امام، سوگواری زنانه حسینیه آقا سیدجمال، آیین تشت‌گذاری الوند، آیین مافی زیاران، جشن فندق، شور زرآباد، جشن سماق منطقه الموت و هفته خوشنویسی قزوین تهیه و اطلاعات آنها در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری قزوین افزود: پیش از این سه رویداد شامل جشن فندق، جشن سماق و مراسم شور زرآباد منطقه الموت در این تقویم به ثبت رسیده بود و سه پرونده دیگر شامل مراسم سوم امام( طایفه بنی‌اسد)، سوگواری زنانه در حسینیه آقا سیدجمال و آیین سمنوپزان قزوین موفق به دریافت گواهی ثبت رویداد شدند و باقی پرونده‌ها نیز دردست بررسی هستند.

محمدی ادامه داد: از دیگر رویدادهای شناسایی شده می‌توان به جشن انگور تاکستان، جشن زیتون و انار منطقه طارم‌سفلی، جشن پسته و گل محمدی بویین‌زهرا، جشن گیلاس و زغال‌اخته منطقه رودبار الموت اشاره کرد که با همکاری دستگاه‌های ذیربط قابل معرفی و ثبت هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبلیغ جامع، شامل ۴ رکن مهم است
  • اقامتگاه مدیرعامل کارخانه مشهور اسلحه‌سازی آلمان به آتش کشیده شد!
  • حسرت ۵۲ ساله اپه و فلوره ایران برای بازگشت به المپیک
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • قمه‌کشی به لندن رسید/ چند نفر بازداشت شدند
  • مافیای اسلحه‌سازی؛ پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی
  • انتصابات جدید در گیلان
  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد