Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت دام و طیور دو تا از صنایع مهم داخل کشور محسوب می شوند که نقش بسیار پررنگی در تامین غذای مردم دارند و علاوه بر تامین بخش عمده ای از پروتئین مصرفی کشور در ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال روستایی نیز نقش مهمی را ایفا می کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از این رو توجه به رفع موانع تولید این دو صنعت حائز اهمیت می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو سال اخیر این دو صنعت با مشکلات جدی مواجه شده اند و بسیاری از فعالان در این صنعت عطای آن را به لقایش بخشیده اند و از این دو صنعت با ورشکستگی خارج شده اند.

از یک سو قیمت گذاری دستوری برای خرید محصولات نهایی این دو صنعت و از سوی دیگر عدم وجود نهاده های دامی و تامین به موقع آن باعث به فعالان آن فشار وارد می کند.

با توجه به آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 99-98 سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای حدود 138 هزار هکتار و سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای 220 هزار هکتار بوده است و هر دو محصول به‌صورت آبی کشت می‌شود. تولید ذرت علوفه‌ای به‌طور متوسط 11.5 میلیون تن برآورد می‏شود که برای مصرف دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مرغداری‌ها و دامداری‌ها سالانه حدود 8.5 میلیون تن ذرت دانه‌ای نیاز است که با توجه به تولید حدود 1.2 میلیون تنی ذرت دانه‌ای در کشور این حجم تولید پاسخگوی نیاز داخلی کشور نیست و  بایستی حدود 7 میلیون تن واردات صورت گیرد.

این وابستگی شدید به واردات نهاده های دامی از جمله ذرت مشکلات اساسی را در دوره تحریم ها به وجود آورد که در ادامه به این موارد اشاره می شود.

یک) تخصیص ارز 4200 تومانی در دوره تحریم ها و عدم وجود نهاده های دامی کافی

وابستگی بالای کشور به واردات نهاده های دامی موجب شد تا در دوره تحریم های آمریکا، این محصولات کشاورزی در فهرست کالاهایی قرار بگیرند که دریافت کننده ارز 4200 تومانی هستند. بر اساس همین که ارز 4200 تومانی به واردات نهاده های دامی تعلق گرفت، دولت خود را ملزم به قیمت گذاری دستوری در کالاهای نهایی دو صنعت دام و طیور دانست.

با گذشت زمان، نهاده های دامی وارد شده با ارز 4200 تومانی عملا به میزان کافی به فعالان هر دو صنعت نرسید و این مسئله موجب شد تا مرغداران جوجه های خود را زنده به گور کنند و دامداران دام های آبستن خود را به کشتارگاه ها سپردند.

در این میان اما عده ای با توزیع نهاده های وارد شده با ارز 4200 تومانی در بازار آزاد، جیب خود را از رانت حاصل از این مسئله پر کردند و نفع ارز 4200 تومانی نصیب آنان شد.

دو) رشد قیمت جهانی نهاده های دامی

به هر صورت هر آنچه بود با همه کم و کاستی نهاده های دامی به داخل کشور وارد شد هر چند که این نهاده ها به میزان کافی به دست فعالان دو صنعت طیور و دام نرسید.

اما حالا مشکل جدیدی به وجود آمده است و آن هم رشد قیمت جهانی نهاده های دامی است. بر اساس گزارش تازه ای که بلومبرگ منتشر کرده است قیمت انواع محصولات اساسی مانند گندم، خوراک دام و دانه های روغنی در بازارهای جهانی افزایش یافت به طوری که هر بوشل گندم با 5 دلار افزایش به قیمت 692 دلار معامله شد، قیمت ذرت هم با رشد 2 دلاری هر بوشل به قیمت 515.25 دلار به فروش رفت. قیمت انواع دانه های روغنی که از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می شود 4.75 دلار رشد قیمت داشت.

حالا این وابستگی تقریبا 70 درصدی به واردات نهاده های دامی گرانتر از گذشته تمام خواهد شد و حتی در صورت تامین به میزان کافی این محصولات از طریق واردات و تامین 100 درصدی آن، می تواند با این رشد قیمت موجی از گرانی را به همراه داشته باشد.

نهاده‌های دامی قابل تولید در داخل کشور است

روح‌الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی اظهار داشت: 70 درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز ما قابل تأمین در داخل کشور است؛ به شرطی که دولت الگوی کشت کشاورزی را در جهت تولید نهاده‌های دامی اصلاح کند.

گفتار پایانی

به هر صورت این مشکلات اساسی در تامین نهاده های دامی از خارج، به صورت سلسله وار موجب ایجاد مشکلاتی در صنایع وابسته از جمله صنایع دام و طیور شده است و در نهایت دود این وابستگی به چشم مصرف کنندگان کالاهای نهایی این دو صنعت خواهد رفت.

دولت قبل که هیچ گونه تلاشی برای کاهش وابستگی در این زمینه نداشت و دولت سیزدهم با توجه به اینکه در ابتدای راه است بهتر است که هر چه زودتر با سیاست های تشویقی گام در راه کاهش وابستگی به نهاده های دامی خارجی بگذارد. این کار علاوه بر اینکه می تواند از هدر رفت منابع ارزی جلوگیری کند، می تواند موجب رونق دو صنعت دام و طیور شود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی نهاده های دامی مرغداران دامداران اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی واردات نهاده های دامی ارز 4200 تومانی دو صنعت دام و طیور داخل کشور رشد قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در تولید خودروهای کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم، بلکه در تولید این خودروها نیازمند زمان و تامین هزینه‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی اظهار کرد: گاهی به بهانه تامین مالی و گاهی به بهانه زمان اینکه خودرو فوری مورد نیاز است واردات انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر یکی از بهانه‌ها این است که تامین کنندگان خارجی مایل به تامین مالی هستند، تصریح کرد: باید این بهانه را از بین ببریم و روش‌هایی را برای تامین مالی و مشارکت دادن مردم در این امر پیدا کنیم تا به این بهانه‌ها به سمت خارجی‌ها نرویم. یکی دیگر از عوامل واردات نیازهای فوری است، اما اگر از قبل این نیازها اعلام شود، تولیدکنندگان توان تامین آن را دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟