Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»  فاطمه محمد بیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست مجمع ملی مطالبه گران بهداشت و درمان که صبح امروز ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: اگر عدالت در مبحث بیماری و سلامت قرار گیرد بیشتر نمود پیدا می کند، هرگونه تبعیض در حوزه سلامت بیشتر از جای دیگر آزرده خاطر می‌کند و به همین نسبت مصادیق تعارض منافع در حوزه سلامت باشد بیشتر از هر حوزه دیگر آزار دهنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افرود: تعارض منافع در رشته های مختلف وجود دارد که یکی از آنها در حوزه سلامت است. اگر بخواهیم با آنها مقابله کنیم باید به ریشه ها بپردازیم. تعارض گروهی شخص با منفعت عموم جامعه از مدل های تعارض منافع است.

محمد بیگی در ادامه به تعارض منافع در شرکت ها اشاره کرد و گفت: بستر وقوع جرم‌ تعارض منافع ایجاد می‌کند، رانت اطلاعاتی در برخی شرکت های دارویی و یا عرضه دارو در بازار سیاه باعث این امر می شود که شفافیت در معاونت ها و شرکت های خدمات درمانی از این موضوع جلوگیری می ‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به حوزه زیر ساخت ها و عمرانی وزارت بهداشت در تعارض منافع گفت: حضور افرادی که در هیئت مدیره ها حضور دارند به این دلیل که خودشان بودجه تصویب می‌کنند، تقسیم می‌کنند و ارزیابی دارند باعث شده پروژه های عمرانی با هزینه های بالا به کندی پیش برود و یا نیمه کاره رها شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه سلامت وجود دارد سیستمی بودن آن است که خواه یا ناخواه این دستگاه دچار مشکل می شود، بهترین راه برای رفع آن شناسایی درگاه های تعارض منافع در حوزه سلامت جداسازی سیاست گذار، مجری، ناظر است.

محمد بیگی با تمجید از کادر درمان، بیش از ۹۵٪ جامعه پزشکی را دلسوز خواند و اظهار کرد: آن درصد از افرادی که در حوزه سلامت هستند با دچار شدن به رانت و فساد، زحمات و شکوه ایثار نیروهای خدوم بخش سلامت را تضعیف کردند که کرونا هم در مسیر بی تاثیر نبود.

وی در ادامه افزود: در جلسه ای که با دکتر عین اللهی وزیر بهداشت داشتیم مقرر شد با ایجاد قوانینی در بحث بکارگیری مسئولان، در دولت سیزدهم شاهد کاهش تعارض منافع باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در مجلس، کمیسیون رای به تشکیل کمیته سلامت الکترونیک داد که هم اکنون به دنبال جمع اطلاعات هستیم تا بتوانیم در حوزه سلامت الکترونیک اتفاقات‌ویژه ای را شاهد باشیم. پزشک از سوابق بیمار مطلع شود. حذف کاغذ صورت گیرد و تاثیر خوبی بر بحث نظام پایه ای خانواده دارد.

وی تصریح کرد: منافع عمومی مردم در اولویت است، اگر بتوانیم رابطه مالی بین پزشک و بیمار را قطع کنیم، دقیقا همان کاری که در کشورهای پیشرفته انجام شده یکی از قدم های نظام‌ ارجاع را برداشتیم. اگر بتوانیم رابطه ی بیمه ها را تقویت کنیم، پزشک بدون دریافت هزینه از مردم هزینه هایش تامین شود و همچنین هزینه های دیگر از جمله دندان پزشکی تحت بیمه قرار گیرد تعارض منافع به حداقل می رسد.

فاطمه محمد بیگی با اشاره به اینکه تعارض منافع به عوامل مختلفی ارتباط دارد گفت: رضایت عمومی زمانی محقق می شود که فرایند خدمات بهداشتی، سلامت محور و حتی خدمات فوت و تدفین به صورت تعریف شده در بیاوریم که موجب ارتقاء مدیریت نظام سلامت خواهد بود.

منبع: نماینده

کلیدواژه: تعارض منافع عضو کمیسیون بهداشت و درمان فاطمه محمدبيگي بهداشت و درمان تعارض منافع حوزه سلامت محمد بیگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۰۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری سه شنبه شب در دیدار رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات را دانشگاه علوم پزشکی ارائه می دهد و با تلاش هایی که در استان شده شرایط به سمت پیشرفت است اما با افق شایسته هنوز فاصله وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: نگاهمان به مراکز استراتژیک در استان همچون آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی و بهداشت درمان که دستگاه هایی هستند که زیربنای تمدن را تولید می کنند باید تغییر کند.

وی بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) امنیت و سلامت را زیر ساخت تمدن عنوان کردند، به همین خاطر باید به حوزه سلامت فوق العاده توجه کرد و به لحاظ اعتبارات در حوزه تامین تجهیزات، زیرساخت و نیروی انسانی نیاز است این عرصه دیده شود و نیز مدیریت اقتصاد سلامت بر مساله پیشگیری متمرکز باشد، لذا باید روی خیرین پیشگیری در عرصه درمان کار و طراحی کنیم.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: اگر خیریه ها و وقف های پیشگیری از بیماری داشته باشیم هم هزینه آن کمتر است و هم اثر آن بیشتر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: یکی از کارهایی که باید انجام داد استفاده از طب دریا برای سلامت است، در حالیکه می توان با آماده سازی عمق و کف دریا به راحتی پیاده روی دریایی داشته باشیم که در نشاط و شادابی و سلامت مفاصل بسیار موثر است.

آیت الله صفایی بوشهری بیان کرد: استان بوشهر به خاطر شرایط خاصی که دارد و به ویژه در جنوب استان، باید بیش از جمعیت به لحاظ نیازهای درمانی توانمند باشد و جغرافیایی در عرصه سلامت موفق است که بیش از نیازهای استاندارد جمعیت بیمار، دارای توانمندی باشد.

وی با بیان اینکه به حوزه بهداشت و درمان مثل عرصه امنیتی باید کمک کرد گفت: پیشگیری، درمان، هم زیر ساخت و هم حوزه نرم افزار گران است، لذا کار سخت اما شدنی است و می طلبد مسئولان اعتبارات لازم را برای زیرساخت تامین کنند و به مساله درمان همانند مسائل استراتژیک نگاه داشته باشند.

وی با اشاره تصمیماتی در خصوص ساخت بیمارستان صنعت نفت در استانی دیگر گفت: نباید طوری باشد که صنعت و انرژی در این استان به همراه آلاینده ها باشد و بیمارستان نفت در استان دیگری احداث شود.

آیت الله صفایی بوشهری همچنین خواستار تجهیز بیمارستان های شهرستان های دیگر شد و گفت: نباید تمرکز درمان روی مرکز استان باشد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به مراجعه برخی از مردم به دیگر استان ها جهت درمان گفت: برخی از مردم برای درمان به خارج از استان مراجعه می کنند، در استان نباید کمبودی باشد که منجر به این شود بیمار به خاطر این کمبود امکانات به استان دیگری برود؛ اگر بیمار به خارج از استان مراجعه می کند به صورت اختیاری باشد.

آیت الله صفایی بوشهری افزود: بایستی طراحی استاندارد صورت گیرد که در یک بازه زمانی این کمبودها تمام شود.

کد خبر 6093649

دیگر خبرها

  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت به زودی پرداخت می‌شود
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز