Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:04:03 GMT

گردوبُن سروقامت

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۲۹۴۵

گردوبُن سروقامت

درخت گردو ظاهرا در متن کوشیده خلاف نگاه ایدئولوژیک کارهای قبلی سازنده باشد ولی در فرم همان نظارت بیرونی دوربین بر وقایع را داریم. درخت گردو یک تراژدی است از بمباران شیمیایی روستایی حوالی سردشت. تراژدی مهدویان به شدت غلیظ شده و در نقاطی تنه میزند به سانتی مانتالیسم و همین مساله است که فیلم را دلفریب میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلفریب برای مخاطبی که از آن ماجرای شیمیایی هزاران حرف و سخن شنیده و حالا با نوعی مستندنمایی احساسات گرایانه از آن ماجرا روبرو است.

تلخی درخت گردو لحظه به لحظه بیشتر می‌شود و آن قدر ماجراهایی که بر سر قادر مولان پور آوار میشود تکان دهنده است که انگاری کارگردان خواسته در فیلم پکیجی از درد و مصیبت حاکم بر مردمان مرزی را ارائه کند. پکیجی که با مرگ شروع میشود و با مرگ تمام میشود و دقایقی از امید فقط در جایی تزریق می‌شود که باز نومیدی درباره سرنوشت غریب کاراکتر محوری را بیشتر کند.

امید راوی فیلم فقط آنجاست که میگوید خوش به حال دختر گمشده قادر چون احتمالا دیگر مجبور به تحمل درد و مصیبت‌های مردمان دورافتاده نبوده! دخترک اگر کنار قادر می‌ماند باز مجبور بود همان سیکل مصیبتی را بپیماید که قادر پیمود و حالا که گم شده شاید اوضاع برایش فرق کند.

چنین مفهومی در کنار حرف‌های ابتدایی راوی درباره مامور و معذور بودن خلبانی که بمبی اضافی بر روستای قادر انداخت به دستاویزی برای پاره ای نقد دلواپس علیه درخت گردو حین رونمایی در جشنواره منجر شد ولی حالا که فیلم اکران شده و در سالن‌های کرونازده فروشی قابل تحمل داشته باید این ظن را داشت که حرف فیلم می‌تواند درددل مردم هم باشد.

در کمبود و محرومیتی که مناطق دورافتاده از آن غوطه ورند همین بس که بعد از کلی شعار و وعده و وعید همچنان بخش عمده مهاجران کلانشهر را مردمان محروم مرزی تشکیل می‌دهند. این محرومیت چرا توسعه می یابد و چرا بنا نیست کمکی شود به رفع مشکل؟

یک دلیل میتواند سیاست زدگی باشد که مانع تحول است ولی دلیل دیگر هم فقدان تولید فیلم و سریال‌های واقع‌گرا و فراگیر از متن محرومیت است. دیگر دوره سیاه نمایی های آماتورمابانه ای مثلا هنری که با بزرگ نمایی درد به تکدی گری جوایز میپرداختند گذشته است. الان آثار حرفه ای داستانگو هستند که باید برای تحلیل مشکلات تولید شوند. آثاری که به جای رفتن در محافل جشنواره ای گمنام در ایران اکران شده و دیده شوند.

درخت گردو کوششی است برای تولید یک اثر حرفه ای در شرح مصائب محرومیت. درخت گردو لحن سفارشی و شعارزده آثار ارگانی این سال‌ها را ندارد و مهدویان تلاش کرده یک بار هم که شده قید گفتمان مطلوب ساختارهای موجود را زده و فقط و فقط حرف مردمی را بزند که از محرومیت در هر شکلش نالان اند.

همین حرف دل مردم را زدن میتواند افتراقی باشد میان این فیلم و فیلم‌های قبلی او. ایرادی هم ندارد که درخت گردو منطبق با اسلوبی که کارگردانش از مستندنمایی آموخته و در آن به مهارت رسیده تصویر سازی شود. اینجا همچنان دوربین را به عنوان ناظر بیرونی می بینیم ولی لرزش های کارهای قبل کمتر شده و بیش از قبل برای بازنمایی صحنه ها چنان که مشابه دهه شصت شود وقت گذاشته شده است.

درخت گردو ذاتش مستندنمایی است و قرار دادن راوی برای اثر و تاکید بر واقعی بودن داستان و پایان بندی با تصویری واقعی از قادر و خانواده درکنار سبک تصویرسازی مهدویان دوز مستندنمایی را بیشتر کرده ولی همان داستان واقعی و انتخاب درست سه بازیگر اصلی برای بازنمایی داستان به شدت کمک کرده به گذر فیلم از مستند به درام.

پیمان معادی در کنار مینا ساداتی - که هم بازی می‌کند و هم روایت - زوج متعادلی در بازیهای روبرو نشان داده اند. مینو شریفی بازیگر جوان فیلم هم خیلی درست انتخاب شده ولی بیش از همه لحن ایفای نقش معادی است که جاذبه دارد.

تجربه مهدویان در مستندنمایی باعث شده پیمان معادی را آن طور که خود می‌خواهد و نه آن طور که هست به قادر مولان پور بدل کند. قرار دادن پروتز در دهان و تمرکز بر اکسان های گویش کردی و استفاده درست از فیزیک برای بازگو کردن حس و حال صحنه همه و همه در خدمت قادر مولان پور هستند.

درخت گردو در کارنامه سینمای جنگ ایران اثریست که می‌شود در آرامش آن را دید و هم بر بانیان جنگ لعن و نفرین فرستاد و هم بر بانیان تبعیض.

برچسب‌ها فیلم درخت گردو سینمای ایران محمد حسین مهدویان نقد فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیلم درخت گردو سینمای ایران محمد حسین مهدویان فیلم درخت گردو سینمای ایران محمد حسین مهدویان نقد فیلم درخت گردو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر

به گزارش خبرآنلاین،طبق اعلام روابط عمومی منطقه ۷، اخیرا فیلمی در فضای مجازی به نمایش در آمده است که نشان می دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است. روابط عمومی منطقه ۷ تهران طی اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: «ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

ایسنا در خبری نوشت: در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می زند.

در پایان اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899835

دیگر خبرها

  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد
  • سرشاخه کاری درختان گردو در نهاوند
  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟