Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، امروز جمعه و در دومین روز از سفر به تاجیکستان، در دیدار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان،گفت: برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی می تواند محرک موثری برای گسترش مناسبات ایران و ترکمنستان باشد.

وی اظهار داشت: تبادل انرژی و افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا بین دو کشور از جمله زمینه های مستعد برای تقویت همکاری های ایران و ترکمنستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور روابط دوستانه و برادرانه ایران و ترکمنستان را فراتر از روابط دو همسایه خواند و گفت: تهران و عشق آباد ظرفیت‌های خوبی برای تقویت تعاملات و تعمیق روابط دوجانبه دارند.

در این دیدار دو رئیس جمهور درباره حل مساله گاز با یکدیگر توافق کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه کشورش با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بنا داریم برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به شکل منظم دنبال شود.

قربانقلی بردی محمداف، خاطرنشان کرد: فعال تر کردن ظرفیت های ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان نقش قابل توجهی در ارتقای سطح تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهد داشت.

کد خبر 5306893 سید مهدی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: سیدابراهیم رئیسی اجلاس شانگهای 2021 ترکمنستان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان سیدابراهیم رئیسی اجلاس شانگهای 2021 وزارت امور خارجه افغانستان جمهوری اسلامی ایران مصطفی الکاظمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ایران محمد مخبر سازمان همکاری شانگهای محمد باقر قالیباف ایران و ترکمنستان رئیس جمهور روابط دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم

سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایران از جمله حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابعاد سیاسی،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است.

۱.ایجاد اراده سیاسی برای همکاری های دوجانبه اولویت اول است و اراده سیاسی در سایه اعتماد متقابل حاصل می شود.سفر بارزانی به تهران نشان از اراده جدی طرفین برای گسترش روابط دوستانه است؛ روابطی که به واسطه مداخله عوامل ثالث بخصوص رژیم صهیونیستی با نوعی بی اعتمادی مواجه شده بود. حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران می تواند این اطمینان را در طرف ایرانی ایجاد کند که این اقلیم در آینده در زمین دشمنان ایران بازی نخواهد کرد و با هرگونه تهدیدی از خاک خود علیه ایران مقابله می کند. استقبال گرم تهران از بارزانی نیز حاکی از اراده تهران برای ایجاد روابط باثبات با اقلیم کردستان و گسترش همکاری‌های فیمابین در مسیر تامین منافع متقابل است.

 ۲.در بُعد امنیتی، طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق و بخصوص اخراج گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و اهتمام برای خلع سلاح کردن آن ها تاکید داشتند.حمایت از گروه های تروریستی و ضد انقلاب اسلامی ایران،از ترفندهای رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای تخریب روابط ایران با عراق بطور عام و اقلیم کردستان بطور خاص است.امروز پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این واقعیت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود هم اراده و هم توانایی کافی دارد و هرگونه فعالیت خصمانه با این نظام با پاسخ قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.رئیس اقلیم کردستان عراق با درک این وضعیت،از مسئولین ایرانی شنید که دولت و ملت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان را به مثابه امنیت خود می دانند و همانگونه که در زمان غائله داعش، سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافت،در آینده نیز حامی امنیت اقلیم خواهند بود.

۳.در بُعد فرهنگی،با توجه  به اشتراکات دینی، تاریخی و تمدنی و پیوندهای عمیق میان دو طرف،این سفر فرصت های مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی،علمی، دانشگاهی و رسانه ای  ایجاد کرد که باید با برنامه ریزی و پیگیری به نتیجه برسد. آداب و رسوم مشترک  و زبان از مهمترین شاخصه های هویت کُردی در دو سوی مرز ایران و عراق است که پشتوانه مناسبات سیاسی بوده و موجب تقویت اعتماد طرفین است. بر این اساس، ظرفیت سازی و توانمند کردن نهاد های فرهنگی ، رسانه ای و آموزش عالی کشور برای جذب نخبگان فرهنگی کردستان عراق و استفاده از گرایش مثبت کُردهای عراقی، باید مدنظر مسئولان کشور باشد.

۴.مهمترین بُعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در آینده را  باید در فرصت‌هایی کم نظیر برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی،انرژی و فناوری دانست.ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد و در چارچوب سیاست همسایگی می تواند سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که همزمان دارای دو کنسولگری در اقلیم است و روزانه بین دو تا سه هزار ویزا از این کنسولگری ها برای مسافرین کُرد عراقی صادر می شود. این حجم تردد و مبادلات می تواند به افزایش پروازهای هوایی منجر شود و ارتباطات بخش های خصوصی طرفین را تسهیل نماید.این که در مقاطعی حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان ، به حدود دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده نیز موید ظرفیت های کم نظیر اقتصادی است. به‌صرفه‌بودن قیمت اجناس، سهل‌الوصول بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری،وجود معادن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر گوگرد در جنوب‌غرب اربیل که در تولید کودهای شیمیایی و آفت‌زدایی مزارع کاربرد دارد از ظرفیت هایی است که می‌تواند در مناسبات دوطرفه مورد بحث قرار گیرد. انتظار است توسعه همکاری های اقتصادی ایران با اقلیم کردستان موجب قطع شریان های اقتصادی این اقلیم با رژیم صهیونیستی شود. در صد بالایی از واردات نفتی اسرائیل، ازکردستان عراق است که این امر زیبنده کردهای آزاده نمی تواند باشد.

در مجموع حضور بارزانی در ایران و اذعان صادقانه وی به دوستی ایران با کُردها، نقطه عطفی در مناسبات فیمابین است و در صورت پیگیری مسئولین ذیربط،می تواند طلیعه تقویت اعتماد و اراده سیاسی برای همکاری بوده و در ابعاد امنیتی،اقتصادی و فرهنگی، بیش از پیش گسترش یابد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904188

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • سنگال دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • توسعه روابط خارجی خراسان جنوبی در دستور کار است
  • فصل جدید تجارت با همسایه غربی
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم