Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@21:34:47 GMT

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۵۴۵۷

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد

حسین مهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: اشعار شهریار چه در محور عمودی (وابستگی مفهومی ابیات به همدیگر) و چه در محور افقی (تلفیق و تالیف واژگان)، بی هیچ تردید، غزلی حافظانه و محصول دلباختگی معنوی بهجت تبریزی به حافظ شیرازی است.

وی افزود: نگرشی ژرف در ساختار ابیات و استخدام واژگان از سوی شهریار شاید بتواند درستی این مدعا را به اثبات رساند، واژگانی چون صلا، صبوح، ساز زهره، نگین جم، اسم اعظم و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. که همگی از پر بسامدترین واژگان سروده های رند شیراز هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عرفان شهریار از نوع عرفان سنایی و عطار و مولانا نیست و اصولا نمی توان شهریار را در شمار شاعران عارف قرار داد، تاکید کرد: اما همین شهریار عاشق و نه عارف، در برخی از سروده ها و ابیات خود، لحظه های ناب عرفانی ثبت کرده است که نشان از وابستگی او به عالم ملکوت دارد.

وی ادامه داد: نظام فکری شهریار چه از دید عمل و چه از بعد نظر، او را از شاعران عارف متمایز می کند، شهریار عارف خانقاهی نیست و روح بلند او در محدودیت های زمانی و مکانی نمی گنجد، اما عطر دلاویز عرفان از لابه لای سروده های او پیوسته جان مشتاقان را سرمست می کند.

مهرنگ اظهار داشت: یکی از شگفت انگیزترین بیان های شهریار توجه او به "آه"ی است که از سر حسرت از دل برمی آید ، او "آه" حسرت را حبل المتینی می داند که موجب برافرازی درفش عزت و کرامت معنوی انسان می شود.

وی افزود: در چشم توحیدی شهریار در عالم جز نغمه  ناب حق، نوای دیگری طنین انداز نیست، هرچند زیر و بم این نغمه متفاوت به گوش می رسد.

مهرنگ تاکید کرد: استاد هنرمند یک موسیقی دان تمام عیار است، او که خود دستی در ساز و آواز داشت و سال ها در حضور استاد ابوالحسن خان صبا، مشق سه تار کرده بود، در جای جای اشعارش، آگاه یا ناخودآگاه، ذوق و دانش موسیقیایی خود را به رخ می کشد و با آوردن واژگان و ترکیباتی چون ساز مرغ سحر، سرود بدرقه ی شب، درای قافله صبح، ساز زهره، آهنگ ترکناز، شور و نوا، سوز و ساز، نغمه ی زخمه، زیر و بم، پرده هوا، ره ، شور و شهناز ، خواننده خود را در سالن واژگان می نشاند و خود چوب رهبری در دست ارکستر به شکوه واژه ها و ترکیبات را به نوا در می آورد.

انتهای پیام/60034

منبع: فارس

کلیدواژه: شهریار دانشگاه حافظ تبریز استاد شهریار غزل عارف مقبره الشعرا فارس تبریز محمدحسین شهریار خانقاه ترک ادبیات ترک ارکستر ابوالحسن خان صبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: یکی از اعضای شورای اسلامی شهر باغستان به اتهام اعمال‌نفوذ برخلاف حق و قانون بازداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، مهدی محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت عضو شورای شهر باغستان شهریار، اظهار داشت: این عضو شورا به اتهام اعمال‌نفوذ برخلاف حق و قانون دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی در رابطه با پرونده عضو شورا ادامه دارد، افزود: برخورد با مظاهر فساد و سوءاستفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضایی بوده و با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

دستگیری سارق مامورنما با 8 فقره اخاذی در مشهد

دادستان شهرستان شهریار در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با هیچ مسئولی در رابطه با فساد و سوءاستفاده از موقعیت شغلی مماشات نخواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ
  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • بازداشت یک عضو شورای شهر از بخش‌های تابعه شهریار