Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری تامین آب شرب سالم برای مردم در کشور باید یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان کلان در سطح کشور و استان‌ها باشد، چهارمحال و بختیاری در دوران ترسالی حدود ۱۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کرد، اما در حال حاضر به‌علت خشکسالی‌های پی در پی، کاهش چشمگیر بارش‌ها و ...، نیمی از جمعیت این استان با مشکل تامین آب شرب سالم مواجه هستند و بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود و در برخی روستا نیز آب جیره‌بندی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بحث تامین آب شرب سالم از طریق آب‌های سطحی در سال ۸۶ در دستور کار مسئولان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت، مطالعات پروژه آبرسانی بن- بروجن در این سال آغاز شد و مقرر شد این پروژه پس از بهره‌برداری آب شرب ۱۱ شهر و ۱۳ روستا را تامین کند، کلنگ این طرح در اواخر دولت دهم و در سال ۹۱ در استان بر زمین زده شد، این طرح مصوبه سه دولت را دارد.

از حدود ۱۰ سال گذشته مردم چهارمحال و بختیاری چشم‌انتظار بهره‌برداری از این پروژه هستند، به دلایل مختلف این پروژه تا سال ۹۶ شاهد پیشرفت فیزیکی چندانی باوجود وعده برای اتمام آن در این سال از سوی مسولان وقت نبود، پس از کش و قوس‌های فراوان این پروژه مجددا در سال‌های اخیر وارد فاز اجرایی و عملیاتی شد و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد برخوردار است، از مسیر لوله‌گذاری این طرح نیز تنها هشت کیلومتر باقی‌مانده است.

مسئولان ارشد چهارمحال و بختیاری این پروژه را ویترین پروژه‌های عمرانی در استان می‌نامند و در چندین مرحله وعده اتمام این پروژه اولویت‌دار را تا پایان دولت دوازدهم دادند، دولت سیزدهم به پایان رسید، اما حکایت اجرای پروژه آبرسانی بن- بروجن هم‌چنان باقی است.

دسترسی به آب شرب سالم خواسته غیرمنطقی و خارج از عرف به‌شمار نمی‌رود، بلکه حق طبیعی مردمان نجیب چهارمحال و بختیاری است که در برهه‌های مختلف حس نیت خود را در کمک‌رسانی به مردم کشور ثابت کرده‌اند، وزارت نیرو مسئول تامین آب شرب سالم برای مردم است، قطعا کوتاهی در این مسئولیت می‌تواند چالش‌های فراوانی را برای تامین آب شرب ایجاد کند.

یکی از مشکلات اصلی در اجرای پروژه آبرسانی بن- بروجن بحث تامین امنیت آبگیر این پروژه است، بارها و بارها مسئولان کشوری وعده این مهم را در دولت قبل داده‌اند، اما در عمل شاهد اقدام اصلی و اساسی نبوده‌ایم، قطعا نباید تامین آب شرب برای مردم مشمول بازی‌های سیاسی و لابی‌گری شود، اگر فردی یا افرادی در روند این پروژه اختلال ایجاد می‌کنند باید با این افراد به‌صورت جدی برخورد قضایی صورت بگیرد تا شاهد سنگ‌اندازی‌ها نباشیم.

در صورت تامین امنیت؛ ظرف چند ماه پروژه آبرسانی بن- بروجن تکمیل می‌شود

فردوس کریمی- مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه آبرسانی بن- بروجن، اظهار کرد: در اجرای این پروژه چند مشکل اساسی وجود دارد، اولین و مهم‌ترین مشکل بحث قرارگیری آبگیر در نقطه مشترکی بین استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است که تعداد زیادی معارض در این منطقه در روند اجرایی کار ایجاد اختلال می‌کند.

وی افزود: در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری خودروی آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری توسط این معارضان به آتش کشیده شد، همچنین یک جمعیت چند هزار نفری از این معارضان در این محل تجمع و مشکلاتی را برای پیمانکار ایجاد کردند، این مشکل هم‌چنان پابرجا است.

کریمی با بیان اینکه برای اجرای آبگیر پروژه آبرسانی بن- بروجن پیمانکار جذب و اعتبار موردنیاز نیز اختصاص شده است، گفت: تجهیزات موردنیاز نیز خریداری شده است، اما باتوجه به اینکه امنیت در این محل تامین نشده است و فضا برای نصب تجهیزات وجود ندارد، این تجهیزات در انباری در شهرکرد نگهداری می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شورای امنیت ملی طی نامه‌ای به استاندار اصفهان تاکید کرد که باید امنیت اجرای پروژه آبگیر پروژه آبرسانی بن- بروجن در خاک استان اصفهان فراهم شود، اما هر زمانی که قصد آغاز عملیات پروژه را در این محل داریم، معارضان برای عوامل ایجاد مزاحمت می‌کنند.

وی قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران را از دیگر مشکلات اجرای پروژه آبرسانی بن- بروجن عنوان کرد و توضیح داد: چند پیمانکار در این پروژه به‌علت تعلل در اجرای تعهد و پیمان خلعیت شدند و یک نفر از عوامل این پروژه نیز به‌علت سنگ‌اندازی در روند پروژه کنار گذاشته شد، این فرد از ۱۵ سال گذشته در این پروژه حضور داشته و مانعی برای اجرای آن بوده است.

کریمی با تاکید بر اینکه اگر اجرای پروژه‌ای بیش از پنج سال طول بکشد، مشمول تغییر نرخ پیمان به‌علت تورم می‌شود، یادآور شد: در حال جذب پیمانکار جدید برای بخش‌هایی از این پروژه هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی به دنبال پیگیری تامین امنیت محل آبگیر پروژه آبرسانی بن- بروجن از طریق وزارت نیرو و شورای امنیت ملی هستند، شرکت آب منطقه‌ای به‌عنوان مجری در این طرح فعالیت می‌کند، اگر امنیت پروژه در محل آبگیر تامین شود ظرف چند ماه عملیات اجرایی به اتمام می‌رسد، مابقی پروژه نیز ظرف شش ماه تکمیل و به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: پروژه پروژه آبرسانی بن- بروجن یک پروژه زخمی بود، وقفه‌هایی در روند اجرایی آن به دلایل مختلف ایجاد شده است و رفع هر کدام از مشکلات و گره‌ها از جمله قردادهای آن نیازمند پیگیری‌های بسیار است.

پروژه آبرسانی بن-بروجن قابلیت تعطیل شدن را ندارد

حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری- نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح آبرسانی بن- بروجن گفته بود: این طرح تمام مجوزات قانونی را داشته و ۹۹ درصد آن در استان قرار دارد و وضعیت ۲۰۰ متر آن که در استان همجوار قرار دارد، در حال تعیین تکلیف است.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی بن- بروجن در صورت بهره‌برداری آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تامین خواهد کرد، اظهار کرد: دولت دوازدهم در هر استان یک طرح را برای اولویت اجرا در نظر گرفته بود که طرح مصوب‌شده در چهارمحال و بختیاری، طرح آبرسانی بن- بروجن است.

این نمایند مجلس با بیان اینکه اخیرا یکی از قضات عضو کمیسیون آب‌های زیرزمینی از استان هم‌جوار نسبت به طرح آبرسانی بن-بروجن اعتراض کرده است، ادامه داد: شکایت این قاضی دارای چند اشکال است، زیرا که زاینده‌رود آب زیرزمینی نیست، دوما طرح آبرسانی بن-بروجن بارگذاری جدید محسوب نمی‌شود، زیرا طرحی مربوط به آب شرب است و سوم، این طرح مربوط به دهه ۸۰ بوده و طرحی مدت‌دار به‌حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه شکایت این قاضی به دیوان عدالت اداری ارسال شده و در حال بررسی است، گفت: طبق نظر سازمان محیط زیست، شورای عالی امنیت ملی و چند حوزه مربوطه، ۲۰۰ متر مربوطه از حوزه آبگیر طرح بن-بروجن باید به آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تحویل داده شده و پروژه با قید فوریت انجام شود.

جعفری با بیان اینکه پروژه آبرسانی بن-بروجن قابلیت تعطیل شدن را ندارد، تصریح کرد: این پروژه در استان از سه بخش فعال بوده و طبق صحبت مساعدت رئیس مجلس، قول اتمام این پروژه داده شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بنا باشد پروژه‌ای که قرار است آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تامین کند، تحت تاثیر لابی‌گری قرار بگیرد، باید بسیاری از پروژه‌های دیگر نیز متوقف شوند، هیچ شخصی اجازه مخدوش کردن امنیت این استان و به هم ریختن روح و روان افراد را ندارد.

وزارت نیرو، مکلف به تامین آب شرب مورد نیاز مردم است

همچنین احمد راستینه- نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و بروجن در مجلس شورای اسلامی اخیرا در اظهاراتی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی استانداران چهارمحال و بختیاری و اصفهان مکلف به تامین امنیت پروژه آبرسانی بن- بروجن هستند و حل مشکل آبگیر این پروژه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی محور بن- بروجن تقریبا مصوبه چهار دولت را دارد، افزود: در طی ۱۰ سال گذشته، این پروژه هر سال از محل اعتبار ملی بودجه دریافت کرده و سال ۹۹، جزو ۳۱ پروژه ملی و دارای اولویت اجرا در کشور شناخته شده است.

راستینه یادآور شد: باتوجه به اینکه آبگیر این پروژه از لحاظ جغرافیایی در محدوده استان اصفهان قرار دارد، یکی از قضات پرونده کمیسیون آب‌های زیرزمینی در استان اصفهان براساس شکایت کشاورزان شرق اصفهان دستور توقف این پروژه را صادر کرده است، آن‌گاه پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شده و افرادی در فضای مجازی حکم غیر قانونی بودن این پروژه را صادر کرده‌اند.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و بروجن خاطرنشان کرد: طرح موضوع و بررسی پروژه آبرسانی بن- بروجن از ابتدا در صلاحیت کمیسیون آب‌های زیرزمینی نبوده، بنابراین ورود قاضی به این مسئله از اساس اشتباه است، زیرا این پروژه خط انتقال آب شرب است و تامین این آب از محل آب‌های جاری بوده است و در حوزه آب‌های زیرزمینی نیست.

وی افزود: همچنین تامین آب شرب به‌معنای بارگذاری جدید نیست، بدین معنا که در هر نقطه‌ای از کشور، تامین آب شرب جزو ضروریات محسوب می‌شود و وزارت نیرو، مکلف به تامین آب شرب مورد نیاز مردم است.

راستینه با تاکید بر اینکه همه ظرفیت‌های قانونی از سوی نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس برای اجرای پروژه آبرسانی بن- بروجن به‌کار گرفته خواهد شد، بیان کرد: موضوع ادامه اجرای این پروژه در حضور ریاست مجلس، مطرح و خوشبختانه مجلس متعهدانه اعلام کرده است که این پروژه متوقف نمی‌شود، به‌علاوه مشکلات مربوط به آبگیر نیز مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری طرح بن بروجن تامین آب شرب بحران کم آبی فرونشست زمین خشكسالي آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری اجرای پروژه آبرسانی بن چهارمحال و بختیاری تامین آب شرب سالم آبرسانی بن بروجن آب های زیرزمینی طرح آبرسانی بن استان اصفهان بهره برداری تامین امنیت وزارت نیرو امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۸۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: نهضت ملی مسکن و تامین زمین برای جوانی جمعیت حداکثر تا یک ماه دیگر در شهرها و روستاهای شهرستان کیار تعیین تکلیف خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد غلامعلی حیدری امروز در شورای اداری بخش ناغان شهرستان کیار گفت: ما به منظور بررسی مشکلات، تغییر رویکرد دادیم و از شهرستان به بخش آمدیم و آنها را بررسی می‌کنیم تا مشکلات را شناسایی و راه حلی برای آنها پیدا کنیم تا بتوان به اجرای پروژه‌ها سرعت بخشید. 

وی مطرح کرد: نهضت ملی مسکن و تامین زمین برای جوانی جمعیت باید با سرعت، حداکثر یک ماه چه در شهر و چه در روستاهای کیار تعیین تکلیف شود. طرح هادی شهرستان کیار و ورودی شهر ناغان نیز باید ظرف یک ماه تعیین تکلیف شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: جاده شلمزار_ناغان و کارون 4، در اولویت برنامه‌های استان قرار گرفته و منابع آن تامین شده است و باید به سرعت انجام شود،  زیرا یکی از مطالبات دیرینه مردم است. 

وی بیان داشت: قیر مجانی برای طرح هادی اختصاص یافت، عوارض هم مستقیم به حساب دهیاری‌ها و شهرداران واریز می‌شود که این تغییرات بسیار ارزشمند است. بنیاد مسکن با هم‌افزایی دهیاری‌ها طرح هادی روستاها، بهسازی و آسفالت را سرعت دهند.

حیدری مطرح کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان چهارمحال بختیاری 50 میلیارد تومان اعتبار برای پمپاژ کشاورزی ناغان دیده شد که می‌تواند در قطب کشاورزی این منطقه تحول ایجاد کند، آب منطقه‌ای هم باید مابقی اعتبارات پمپاژ کشاورزی ناغان را پیگیری کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین با اعتبارات محرومیت زدایی خوبی که استان دارد و همکاری ارتش، روستاهایی که آب ندارند را باید آبرسانی کرد تا تامین آب پایدار برای روستاها صورت گیرد.

وی بیان داشت: جهاد کشاورزی باید دامداری، توسعه گلخانه‌ای و بخش کشاورزی را در ناغان تسریع کند و آبیاری نوین را در دستور کار قرار دهد. منابع طبیعی باید روی کاشت درختان در این منطقه مانور دهد و برای توسعه کشاورزی و دامداری به مجوزها سرعت ببخشد.

حیدری خاطرنشان کرد: باید روی نوسازی مدارس نیز توجه ویژه داشت و با اعتباراتی که به استان تخصیص پیدا می کند، نوسازی مدارس را انجام داد.

وی یادآور شد: راهداری باید در روکش جاده‌ها و ترمیم آنها و حل مسئله پل روبه‌روی بیمارستان بر سرعت خود بیفزاید.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر توسعه شهرک صنعتی، گفت: باید مشکلات توسعه شهرک صنعتی و معدن برطرف و تامین آب شهرک صنعتی انجام شود. تسهیلات لازم نیز باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا جهش خوبی در زمینه صنعت صورت گیرد و موجب اشتغال زایی شود.

وی مطرح کرد: ورزش برای ایجاد نشاط و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است و باید توسعه لازم ورزشی را در شهرستان کیار و در بخش ناغان جدی گرفت. با توجه به اینکه جمعیت عشایری در شهرستان کیار وجود دارد باید به ایل‌راه‌ها رسیدگی کرد. مجوزهای گردشگری و بوم گردی که در مسیر ترانزیتی این منطقه وجود دارد، صادر شود. 

حیدری در پایان با تاکید بر جهاد تبیین توسط مسئولان خاطرنشان کرد: تلاش دشمن ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم است که باید تمام مسئولان، در حوزه کاری خود و اقداماتی که انجام شده است، اطلاع رسانی لازم را داشته باشند که البته در این راه نشست با رسانه‌ها و فضای مجازی هم ارزشمند است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال