Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا و فراز و فرود متفاوت این همه گیری در نقاط مختلف کشور موجب شده تا مسوولان نظام آموزشی در آذربایجان غربی به تبع وزارت آموزش و پرورش شیوه های متفاوتی را برای آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در پیش بگیرند که امسال این شیوه ترکیبی بوده و آموزش حضوری را در کنار مجازی برای دانش آموزان ترسیم کرده که البته رویکرد اصلی، آموزش حضوری با تکیه بر نتایج امیدبخش واکسیناسیون عمومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بخشنامه "الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹"، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، که از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شده، مدیریت و راهبری بازگشت به آموزش های حضوری مدارس به‌صورت آرام و تدریجی و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد اقتضایی روش‌های ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) در فرآیند یاددهی و یادگیری خواهد بود.

بر اساس اظهارات معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش پرورش تفویض اختیار به مدیران کل استانها نقش مهمی در تصمیم گیری برای حضور یا عدم حضور در مدارس می تواند داشته باشد و مدیران برحسب شرایط مناطق خود در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد و آذربایجان غربی هم از این شیوه تبعیت می کند.

البته نباید فراموش کرد که تمام این تصمیم گیری ها در حالی محقق می شود که دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در مدارس کامل رعایت شود و از سویی همکاری والدین نیز در زمینه فرستادن دانش آموزان به مدارس وجود داشته باشد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی آموزش و پرورش، آذربایجان غربی امسال با ۶۴۶ هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم به استقبال مهرماه می رود.

پنج هزار و ۱۵۰ مدرسه در قالب بیش از ۱۷ هزار کلاس درس برای آموزش های حضوری، ترکیبی و زیرساختهایی برای آموزش آنلاین در بستر شبکه شاد تدارک دیده شده است.

۳۹ هزار نفر فرهنگی آذربایجان غربی نیز در اقصی نقاط استان برای آغاز سال تحصیلی با دریافت آموزش های ضمن خدمت در بخش های مختلف و نیز واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ منتظر شروعی تازه برای فصل تعلیم و تربیت هستند.

۶۰ درصد مدارس کل استان در سه هزار روستای آذربایجان غربی واقع شده و تاکنون ۹۵ درصد کتاب های مقطع ابتدایی، ۸۵ درصد کتاب های مقطع متوسطه اول، ۹۰ درصد کتاب های نظری و ۷۴ درصد کتاب های دوره کاردانش ثبت سفارش شده است.

طبق گفته مسوولان تعلیم و تربیت استان در سال تحصیلی پیش رو ۲۱ هزار دانش آموز بر تعداد محصلان و ۶۱۸ کلاس برتعداد کلاسهای استان افزوده می شود.

آموزش و پرورش برای تمام شرایط کرونایی برنامه هفتگی دارد

براساس اظهارات معاون آموزشی و دبیر پروژه مهر یا همان طرح بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش آذربایجان غربی، تمام مدارس برای وضعیت های مختلف رنگی زرد، نارنجی و قرمز برنامه هفتگی تهیه کرده اند.

طبق اظهارات "بابک حشمت" در صورت تشکیل کلاس های تلفیقی ۱۰۰ درصد مدارس آمادگی بازگشایی دارند و چهار هزار و ۶۴۱ محتوای درسی به صورت بارگذاری در شبکه شاد و درسنامه تهیه و تولید شده است.

به گفته وی تا روز پنجشنبه هفته گذشته ۵۷۶ هزار نفر دانش آموز ثبت نام شده اند که ۳۵۶ هزار نفر در مقطع ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه ثبت نام شدند.

آموزش در سال تحصیلی جدید ترکیبی است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ترکیب آموزش های حضوری و غیرحضوری برنامه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید و برای بازگشایی مدارس است.

حشمت افزود: بازگشایی مدارس موضوعی مهم است که همه خانواده ها به نوعی با آن درگیر هستند و از این رو دارای اهمیت خاصی است.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید ۱۱ پروژه مرتبط با این موضوع برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است که برمبنای آنها عمل خواهد شد.

وی براین عقیده است سلامت دانش آموزان و فرهنگیان اولویت اول این نهاد در بازگشایی مدارس است و اگر شرایط برای آموزش های حضوری مهیا باشد، از این فرصت نیز استفاده خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بیان کرد: پوشش ۹۸ درصدی دانش آموزان آذربایجان غربی همزمان با بازگشایی مدارس مد نظر است و آموزش و پرورش در این راستا اهتمام ویژه ای از طریق مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد دارد.

وی ادامه داد: این نهاد با رویکرد بازگشایی مدارس فعالیت می کند ولی در اصل با توجه به دستورات اعلامی از سوی ستاد کرونا فعالیت های خود را برنامه ریزی و در مسیر پروژه مهر حرکت خواهد کرد.

اطلس دسترسی دانش آموزان آماده سازی شده است

دبیر پروژه مهر آذربایجان غربی با بیان اینکه اطلس دسترسی دانش آموزان استان آذربایجان غربی فرد به فرد با هدف جمعبندی اطلاعات آموزشی آنان و میزان دسترسی به ابزارهای آموزشی تهیه شده، افزود: با این اقدام میزان دسترسی یا عدم دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های یادگیری ارزیابی می شود.

حشمت ادامه داد: ۱۰۰ درصد کلاس های استان در سال گذشته در شبکه شاد ثبت شد و ۸۳.۲۳ درصد دانش آموزان در این بستر آموزش های لازم را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۹ درصد دانش آموزان از مدرسه تلویزیونی بهره مند بودند، گفت: ۶ درصد در وضعیت های آبی و سفید به صورت حضوری درس خواندند.

براساس اظهارات وی ۱۲.۸۶ درصد دانش آموزان آذربایجان غربی از بسته های آموزشی و یادگیری استفاده کرده اند.

بکارگیری تمهیدات بهداشتی و عدالت محوری ۲ رویکرد مهم آموزشی در آذربایجان غربی است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در این زمینه معتقد است که ترکیب تمهیدات حفاظتی از جمله واکسیناسیون، ماسک زدن و بهداشت دست ها، رعایت موارد بهداشتی و ایمنی یادگیری حضوری را برای همه ایمن و ممکن می سازد.

"مهین منافی" مانند سایر صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت براین موضوع تاکید دارد که آموزش حضوری و در صورت ضرورت ترکیبی هیچ جایگزینی ندارد چرا که ارتباط متقابل معلم و شاگرد به یک یادگیری عمیق و تثبیت شده منجر می شود.

وی عدالت محوری در آموزش را مهمترین رویکرد این نهاد در آغاز شروع سال تحصیلی بیان کرد و افزود: دانش آموزان مناطق محروم، روستایی و عشایری استان هم باید از آموزشی با کیفیت برخوردار باشند و در این راستا این دانش آموزان زودتر از سایرین سال تحصیلی جدید را با مرور درسهای سال قبل شروع کرده اند.

منافی دایر کردن کلاسهای خلوت با کمتر از ۱۰ دانش آموز را یکی از رویکردهای آموزش حضوری در مناطق روستایی استان بیان کرد و گفت: درسنامه و محتواهای آموزشی نیز برای دانش آموزان مناطق روستایی آماده سازی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۶۰ درصد مدارس استان به تعداد سه هزار و ۲۴ مدرسه در مناطق روستایی قرار گرفته، افزود: شکل جغرافیایی و مرزی بودن از مهمترین علل محرومیت این استان در بخش آموزش و وضعیت نامطلوب فضای آموزشی است.

مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان آذربایجان غربی در مراحل پایانی است

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش اذربایجان غربی گفت: در راستای تامین سلامت فرهنگیان و آمادگی برای آموزش ترکیبی پوشش ۹۶درصدی مرحله اول واکسیناسیون فرهنگیان علیه ویروس کرونا و پوشش ۶۰ درصدی دُز دوم واکسن تا کنون در سطح استان انجام شده است.

رویا اسماعیل لو اظهار داشت: در قالب پروژه مهر امسال، خرید ملزومات بهداشتی مراقبان سلامت استان برای سال تحصیلی جدید  و تجهیز اتاق بهداشت در مدارس مناطق با اولویت مدارس شبانه  روزی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به جذب تعداد ۴۰ نفر مراقب سلامت جدید برای سال تحصیلی جدید ادامه داد: در مجموع آمار مراقبان سلامت استان به ۱۶۰ نفر خواهد رسید.

وی بیان کرد: به منظور افزایش سطح سواد سلامت در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، دوره کمک های اولیه برای فرهنگیان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دوره توانمندسازی فرهنگیان و مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان در فضای مجازی برگزار شده است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۶۲۵ هزار دانش آموز است که در پنج هزار و ۱۵۰ مدرسه تحصیل می کنند، این استان هم اکنون نیازمند پنج هزار کلاس درس است.

سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی ۴.۰۵ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که پایین تر از میانگین کشوری به شمار می رود که البته این رقم در شهرستانی نظیر پیرانشهر، ۱.۷ مترمربع است، البته برخی شهرستانها از جمله سلماس و تکاب نیز دارای سرانه فضای بالای پنج متر مربع هستند.

سال تحصیلی گذشته و همچنین نیمی از سال تحصیلی پیش از آن، به علت شیوع پاندمی کرونا نظیر بسیاری از کشورهای جهان، آموزش دانش آموزان در ایران و آذربایجان غربی غیرحضوری بود که همین امر، مشکلاتی را در حوزه تعلیم و تربیت محصلان و ارتقای علمی دانش آموزان ایجاد کرده که باید بخشی از توان علمی معلمان در سال تحصیلی جدید، البته در صورت حضوری بودن به پرکردن این جای خالی بزرگ معطوف شود.

برچسب‌ها کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا آذربایجان غربی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بازگشایی مدارس فرهنگیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا آذربایجان غربی کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا آذربایجان غربی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بازگشایی مدارس فرهنگیان کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی سال تحصیلی جدید آذربایجان غربی آموزش های حضوری بازگشایی مدارس سال تحصیلی درصد کتاب تعلیم و تربیت معاون آموزش دانش آموزان آموزش حضوری برای آموزش دانش آموز پروژه مهر شبکه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۸۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ارزیابی جهش تحصیلی ابتدایی از ۱۵ اردیبهشت ماه

به گزارش خبرگزاری مهر، طیبه محمدی گفت: باتوجه به اهمیت شناسایی و هدایت دانش آموزان دارای ظرفیت‌های ویژه یادگیری و همچنین کمک به رشد متعادل و همه جانبه شخصیت آنان متناسب با ساحت‌های شش گانه تربیتی و در راستای اجرای آئین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی، فرایند جهش تحصیلی دوره ابتدایی از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که تاریخ اعلام شده به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود، افزود: در این برنامه و به منظور ارتقای پایه، دانش آموزان می‌توانند در سطوح پایه‌های اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم ابتدایی در ارزیابی‌های تخصصی هوشی و روانی شرکت کنند.

محمدی اضافه کرد: جهت شرکت در این طرح، والدین متقاضی ابتدا باید درخواست کتبی خود را به مدیر مدرسه ارائه نمایند و سپس مدیر مدرسه پس از بررسی درخواست و شرایط دانش آموز، نسبت به ثبت درخواست در سامانه و دریافت مجوزهای لازم اقدام نماید.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد: پس از طی مراحل مذکور، والدین می‌بایست پس از دریافت راهنمایی‌های لازم از سوی مدیر مدرسه با مراجعه به سایت https://sso.my.gov.ir نسبت به نوبت گیری و شرکت در ارزیابی‌های تخصصی اقدام کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای اجرای کامل و صحیح برنامه جهش تحصیلی ابتدایی پیش بینی شده است و تمامی اطلاعات اعم از تاریخ، مکان، پرداخت هزینه و شرایط آزمون ارزیابی جهت راهنمایی دقیق والدین در سامانه مذکور برنامه ریزی شده است.

لازم به ذکر است؛ والدین جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به واحد سنجش و تشخیص اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۸۱۳۸۲۷۴۸۵۱ تماس حاصل کنند.

کد خبر 6089507

دیگر خبرها

  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • آغاز ارزیابی جهش تحصیلی ابتدایی از ۱۵ اردیبهشت ماه
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • آغاز ثبت‌نام ترمیم نمرات و ایجاد سابقه تحصیلی از هفته آینده