Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق امنیتی مشترک استرالیا با امریکا و انگلیس برای ساخت زیردریایی‌های سوخت اتمی که قرارداد این کشور با فرانسه را لغو کرده، در حالی پاریس و پکن را به خشم آورده که تحلیلگران معتقدند طرف‌های درگیر در این فرایند به بهانه تهدید چین، تحرکات خود را در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش خواهند داد.

به گزارش «فرانس 24»، قرارداد دفاعی سه کشور موسوم به «اوکاس»، نه تنها توان بازدارندگی استرالیا را افزایش می‌دهد بلکه موقعیت انگلیس را نیز در منطقه بهتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرالیا در حالی از این قرارداد پرده برداشت که اتحادیه اروپا به دنبال استراتژی است تا با تقویت روابط تجاری با استرالیا و تایوان و روابط نزدیکتر دریایی با استرالیا، اندونزی و ژاپن، راه‌های دریایی را برای خود باز نگه دارد.
در این بین فرانسه قرارداد 36.5 میلیارد دلاری سال 2016 خود با استرالیا برای ساخت 12 زیردریایی دیزلی را به‌خاطر سیاست فریبکارانه امریکا از دست رفته می بیند. در همین ارتباط «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی کشورش گفت: «این اقدام به معنای واقعی خنجری از پشت بود. ما روابط با استرالیا را بر پایه اعتماد آغاز کردیم اما حالا به این اعتماد خیانت شده است. امروز من بسیار خشمگین هستم چراکه این رفتاری نیست که دو متحد نسبت به هم داشته باشند. استرالیا باید چرایی خروج از این توافق را توضیح دهد. اما تصمیم یکسویه، ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی امریکا و «جو بایدن» نیز یادآور دوران ترامپ بود که هرگز در تصمیم‌گیری‌های خود شرکای اروپایی‌اش را در نظر نمی‌گرفت و ما این اقدام را غیرقابل پذیرش می‌دانیم.»
در پی این اظهارات «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که استرالیا پیش‌تر نسبت به لغو احتمالی قرارداد ساخت زیردریایی به فرانسه گوشزد کرده بود: «ما از تبعات لغو این روابط آگاهیم اما در ضیافت شام ماه ژوئن در پاریس درباره نگرانی‌ها از تهدیدات منطقه‌ای صحبت شده و احتمال لغو یا تجدیدنظر در این همکاری با فرانسه را به «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور اعلام کردیم.»
اما به باور تحلیلگران به نظر نمی‌رسد این دلایل برای فرانسه‌ای که در آستانه ریاست بر اتحادیه اروپا، اهمیت زیادی بر استراتژی روابط در منطقه هند و اقیانوس آرام قائل است، قانع کننده باشد.
«آنتونی بلینکن» نیز مانند استرالیا پس از افشای قرارداد، فرانسه را به عنوان شریک مهم ایالات متحده در مسائل مختلف خواند. به نوشته «الجزیره» وزیر خارجه امریکا در این باره گفت: «ایالات متحده بشدت از حضور کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نقش مهم آنها در منطقه هند و اقیانوس آرام خرسند خواهد بود و به همین خاطر درصدد روابط نزدیک با هم پیمانان خود در ناتو، اتحادیه اروپا و دیگر بخش‌های جهان است. اما در این میان فرانسه در بسیاری از حوزه‌ها جایگاه خاصی برای ما دارد.»
در این میان «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد بروکسل در خصوص توافق واشنگتن و کانبرا بر سر تأمین ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا و لغو قرارداد این کشور با فرانسه طرف مشورت قرار نگرفته است.
موضع شدید پکن نسبت به توافق سه‌جانبه امریکا
توافق امنیتی «اوکاس» گرچه برای کشورهایی مانند تایوان و هند که به دنبال توازن قدرت میان استرالیا، چین و هند هستند خوشایند است اما مقامات چینی نسبت به آن بسیار ناخشنود هستند. در عین حال به نوشته «ای‌بی‌سی»، آنچه خشم چین را بیشتر کرده است اتهامات علیه چین پس از عقد این توافق سه‌جانبه امنیتی است. سخنگوی وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه پیمان مشترک دفاعی اخیر، صلح منطقه‌ای را به مخاطره خواهد انداخت، نسبت به تشدید رقابت تسلیحاتی به طرف‌های این قرارداد هشدار داد.
این هشدار در حالی است که تحلیلگران یکی از اهداف مهم این پیمان امنیتی را در راستای راهبردهای تازه دولت امریکا برای مقابله با نفوذ چین در اقیانوس آرام و مهار اقدامات این کشور در منطقه مناقشه خیز دریای جنوبی چین می‌دانند.
به نوشته الجزیره، این راهبرد امریکا علاوه بر توافق امنیتی شامل اعزام 2200 نیروی دریایی و همین طور توافقات همکاری موشکی با استرالیا نیز خواهد بود./ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپا اقیانوس آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس

 به گزارش تابناک، سید مهدی حسینی متین در پیامی در شبکه مجازی ایکس نوشت که بریتانیا با آغاز حملات هوایی غیرقانونی به خاک یمن از ژانویه گذشته، خود را به هدف قانونی برای اقدامات دفاعی یمنی‌ها تبدیل کرده است. اگر انگلیس و آمریکا فکر می‌کنند که تجاوزشان امنیت را برای آنها و متحدان (رژیم اسرائیل) به ارمغان می‌آورد، کاملاً نادان هستند.

وزیر دفاع انگلیس اخیرا در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شده بود که «ایران مسؤول بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای از طریق شبکه غیرقانونی نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و انصارالله، گروه‌های مقاومت مرتبط با ایران و حملات مستقیم آنها است».

همچنین وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام کرد در اقدامی متقابل هشت فرد و پنج نهاد انگلیسی را به دلیل اقدامات عامدانه در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تحت تحریم قرار می‌دهد.

نام گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

شاپس در واکنش به این تحریم، ایران و نیروهای مقاومت منطقه را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم کرد و مدعی شد: «اگر ایران فکر می‌کند این تحریم‌ها کسی را می‌ترساند، کاملا در اشتباه است».

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • محاصره کارخانه اسلحه‌سازی حامی رژیم صهیونیستی در انگلیس
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • پیشنهاد‌هایی از انگلیس، اسپانیا و ایتالیا برای سردار آزمون
  • غرامت سنگین بایرن برای همکاری با جانشین توخل