Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: تصویری جالب از دیدار دوستانه امیر قطر، ولیعهد عربستان و یک مقام اماراتی، عبور دومین تانکر حامل سوخت ارسالی ایران از مرز سوریه، کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال عراق، درخواست عمران‌خان برای تفاهم میان تهران و ریاض و سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویری جالب از دیدار دوستانه امیر قطر، ولیعهد عربستان و یک مقام اماراتی

ولیعهد عربستان، امیر قطر و مشاور امنیت ملی امارات دیدار "دوستانه‌ای " برگزار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، بدر العساکر ، مدیر دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شامگاه جمعه از ملاقات "دوستانه و برادرانه" بن سلمان با تمیم بن حمد، امیر قطر و طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات پرده برداشت.

العساکر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: "یک دیدار دوستانه و برادرانه در دریای سرخ (محل دقیق آن مشخص نشده است) بین محمد بن سلمان، تمیم بن حمد آل ثانی و طحنون بن زاید آل نهیان. "

عساکر همچنین تصویری را منتشر کرد که محمد بن سلمان را بین امیر قطر و مشاور امنیت ملی امارات با لبخندی بر چهره آن‌ها نشان می‌دهد.

العساکر جزئیاتی در مورد این ملاقات ، زمان و مکان دقیق آن و موضوعات مورد بحث ارائه نکرد.

در سال ۲۰۱۷، بحران سیاسی شدیدی رخ داد که طی آن عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با قطر با ادعای حمایت از گروه های افراطی قطع کردند؛ ادعایی که دوحه آن را تکذیب کرد.

در ۵ ژانویه ، در جریان چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در العلا عربستان، توافق آشتی که به سخت‌ترین بحران از زمان تاسیس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج در سال ۱۹۸۱ پایان داد، امضا شد و پس از آن طرف‌های بحران شروع به بازسازی روابط، از سرگیری پروازها، بازکردن مرزها، دیدارهای مجدد و مذاکرات دوجانبه کردند.

عبور دومین تانکر حامل سوخت ارسالی ایران از مرز سوریه

خبرنگار شبکه خبری المیادین گزارش داد دومین تانکر حامل سوخت ارسالی ایران از مرز سوریه عبور کرد و در حال حرکت به سمت لبنان است.

لبنان در نتیجه تحریم‌های آمریکا از یک سال و نیم پیش با وخامت اوضاع اقتصادی از جمله کمبود سوخت شدید سوخت روبه‌رو شده است.

حزب‌الله لبنان برای کمک به کاهش فشارها بر مردم لبنان اقدام به خرید سوخت از ایران کرده است. تانکرهای حامل سوخت ایران از روز پنجشنبه در حال حرکت به سمت مناطق مختلف لبنان هستند.

روز گذشته (جمعه) یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی تلویحاً اذعان کرد که این رژیم از بیم تشدید تنش‌ها تمایلی به مانع‌تراشی در ارسال کاروان سوخت صادراتی ایران نداشته است.

این نظامی صهیونیست که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم البته مدعی شد تل‌آویو این کار را تا به دلیل اقدام مستقیم علیه اقتصاد لبنان مورد انتقاد مردم این کشور و جامعه جهانی قرار نگیرد.

«اِلی شارویت» فرمانده تازه بازنشسته‌شده نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این سیاست را تایید کرد و گفت اسرائیل هیچ تمایلی به متوقف کردن کاروان‌های سوخت ارسالی به لبنان ندارد.

رسانه‌های لبنانی، صبح روز پنجشنبه از ورود تانکرهای حامل سوخت ایران به این کشور خبر دادند.

کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال عراق

یک نظامی ارتش ترکیه جمعه شب بر اثر انفجار بمب در شمال عراق کشته شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه اعلام کرد که این نظامی بر اثر انفجار بمب در منطقه آواشین به شدت زخمی شده بود و تمامی تلاش ها برای نجات وی در بیمارستان به شکست انجامید.

آناتولی بدون نام بردن از نظامی مزبور اعلام کرد که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در پیامی کشته شدن این سرباز را به خانواده وی، ارتش و مردم ترکیه تسلیت گفت.

پیش از این نیز ۶ نظامی ترکیه‌ای جان خود را از دست داده بودند.

ترکیه در تاریخ ۲۳ آوریل دو عملیات همزمان به نام های پنجه رعد و صاعقه را علیه «پ.ک.ک» در مناطق متینا، آواشین، باسیا در شمال عراق آغاز کرد.

ارتش ترکیه در شمال عراق آن‌قدر عملیات و حملات متعددی را با اسامی مختلف انجام داده است که یادآوری اسم این عملیات‌ها، روز به روز دشوارتر می‌شود.

به تازگی در مناطقی در نزدیک آمیدی، متینا و حوزه‌های جغرافیایی نزدیک به دهوک در اقلیم کردستان عراق، حملاتی صورت گرفته است که وزارت دفاع ترکیه این حملات را با اسامی پنجه رعد و پنجه ـ صاعقه نام‌گذاری کرده است.

درخواست عمران‌خان برای تفاهم میان تهران و ریاض

نخست وزیر پاکستان به مناسبات نزدیک اسلام آباد با جمهوری اسلامی ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: تفاهم میان تهران و ریاض به نفع منطقه و جهان است بنابراین همه باید از این وضعیت اطمینان پیدا کنند.

 تلویزیون دولتی پاکستان (PTV) جمعه شب این اظهارات را به نقل از «عمران‌خان» در گفت و گوی وی با بخش عربی شبکه راشا تودی در جریان سفر به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهای عنوان کرد.

عمران ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران متمدن ترین همسایه پاکستان است و ما در کنار یکدیگر تا ابد زندگی می‌کنیم، تجارت مشترک برای دو کشور و کل منطقه بهتر است.

نخست وزیر پاکستان از عربستان به عنوان آنچه که وی نزدیک‌ترین متحد و دوست قدیمی اسلام آباد خواند، یاد کرد و افزود: اسلام‌آباد صادقانه به دنبال تفاهم میان ایران و عربستان است.

وی نسبت به آنچه درگیری احتمالی میان ایران و عربستان سعودی خواند، ابراز نگرانی کرد و گفت که اگر این درگیری رخ دهد برای پاکستان فاجعه بار خواهد بود، نه فقط برای ما بلکه برای کشورهای در حال توسعه فاجعه بار خواهد بود زیرا هر گونه درگیری بین این دو کشور بزرگ بر قیمت نفت تأثیر می گذارد.

عمران‌خان یادآورشد که اکنون به دلیل شیوع ویروس کورنا، کمبود عرضه نفت در جهان وجود دارد و بیشتر کشورهای در حال توسعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: بیم آن می‌رود هرگونه رویارویی ایران و عربستان تأثیر آنی بر قیمت نفت داشته و این برای ملت‌های کم درآمد در سراسر جهان ویرانگر خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان ادامه داد که بنابراین نه تنها پاکستان بلکه همه باید اطمینان حاصل کنند که بین ایران و عربستان سعودی تفاهم بهتری صورت بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش‌های مجری روابط دوجانبه پاکستان با روسیه، اوضاع افغانستان، اجلاس سران شانگهای، نگاه به عملکرد دولت موقت طالبان و فراز و نشیب‌ها در تعاملات اسلام‌آباد و واشنگتن را تشریح کرد.

عمران‌خان درباره دولت موقت طالبان و اوضاع افغانستان، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه نیروهای سیاسی این کشور، گروه‌ها مذهبی و اجتماعی تاکید کرد و افزود: دولتی با حضور تمامی گروه‌های داخلی افغانستان طلح، ثبات و رفاه طولانی مدت را برای مردم افغانستان به ارمغان می‌آورد.

سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین

«یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی جمعه (۱۸ سپتامبر/۲۶ شهریور) اعلام کرد که در ماه جاری میلادی به بحرین سفر خواهد کرد.

طبق نوشته روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» این نخستین سفر یک مقام رژیم صهیونیستی به کشور بحرین بعد از توافق سال گذشته برای عادی‌سازی روابط میان دو طرف به شمار می‌رود.

لاپید در یک کنفرانس تلفنی با حضور «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و مقام‌های بحرین و امارات متحده عربی و مراکش برنامه‌اش برای سفر به این کشور حاشیه خلیج فارس را اعلام کرد.

مقام‌های حاضر در این کنفرانس تلفنی توافقات حاصل‌شده برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را که باعث باز شدن سفارتخانه‌ها، برقراری پروازهای مستقیم و حصول توافق‌هایی برای تحکیم روابط اقتصادی شده را مورد تمجید قرار دادند.

لاپید گفت: «درب باشگاه توافقات ابراهیم به روی اعضای جدید باز است.» او در ادامه برنامه اش برای سفر به بحرین طی روزهای آتی در ماه جاری میلادی اعلام کرد. لاپید پیش از این به امارات و مراکش سفر کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا شهریورماه سال گذشته در توییتر با اعلام عادی‌سازی روابط بین منامه و تل‌آویو نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند- بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند.»

اعلام عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه یک ماه بعد از اعلام توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات اتفاق افتاد.

روز سه‌شنبه هفته جاری «خالد یوسف الجلاهمه» نخستین سفیر بحرین در فلسطین اشغالی اعتبارنامه‌اش را تقدیم رئیس رژیم صهیونیستی کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای ترکیه در شمال عراق عادی سازی روابط ایران و عربستان رژیم صهیونیستی ولیعهد عربستان دیدار دوستانه نظامی ترکیه اسلام آباد عمران خان کشته شدن یک نظامی بن سلمان امیر قطر یک مقام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس