Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت آمده است:‌ اگر چه در شرایط کنونی،کشور با مسائل بسیار مهم و پردامنه ای مانند شیوع کرونا، تحریم های ظالمانه، محدودیت فروش نفت و در نتیجه کاهش منابع اقتصادی دولت روبرو است اما نباید در این آشفته بازار از محیط زیست که نقش اساسی در توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن دارد به بهانه جبران کمبودهای فوق الاشاره غافل شد و این سرمایه های تجدیدناپذیر بین نسلی را در معرض غارت و نابودی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه افزوده است:‌غفلت در این سالها، زیست بوم ایران اعم از آب، خاک و هوا را به نقطه های بحرانی رسانده است؛ اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را به عنوان دارایی مشترک نسل امروز، فردا و یک وظیفه همگانی می‌داند و باید یادآور شد که حفظ محیط زیست تنها یک مسئولیت بخشی و محدود به دولت نیست.محیط زیست مسئله‌ای بنیادی است که بیش از هر چیز و هر جا باید به دغدغه ای ملی و مسئله‌ی ذهنی همه نهادهای حاکمیتی و همه دستگاه‌های اجرایی، تمام نهادهای مدنی، بخش های عمومی و خصوصی و در نهایت عموم شهروندان تبدیل شود. 

این دو تشکل نوشتند:‌امروز دامنه تاثیرات زیست محیطی نظیرتغییرات اقلیمی یا خشکسالی های مداوم، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها و گسترش ریزگردها و ... در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آثار مخرب خود را به معرض نمایش گذاشته است.بی جهت نیست که این موضوع به یکی از دغدغه های مهم و اساسی جهانی مبدل گشته است. در اینجا باید بر نقش بی بدیل نهادهای مدنی و سمن های حامی محیط زیست اشاره کرد که این نهادها می توانند آگاهی، دانش و احساس مسئولیت مردم نسبت به محیط زیست را ارتقا دهند و آنان را نسبت به مسائلی که نقش حیاتی در سرنوشت حال و آینده جامعه دارد بیش از پیش حساس کنند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها شعبه استان فارس و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه فارس افزودند:‌پر واضح است که حمایت نهادهای حاکمیتی و اجرایی مرتبط، باید به یک الزام تردیدناپذیر در گسترش روز افزون نهادهای مدنی شود تا کمک بسیار بزرگی برای دولت در حوزه حفاظت از محیط زیست ارزیابی شود.

این تشکل ها همچنین به تلاش های خانواده بهزادی که به عنوان جانباختگان راه طبیعت شناخته می شوند اشاره کرده اند. 

آتش ۱۱ مرداد به جان طبیعت زیبای تنگه هایقر فیروزآباد فارس افتاد و بعد از تلاش حدود ۴۸ ساعته ۱۳ مردادماه مهار شد اما در میانه تلاش‌ها یعنی ۱۲ مردادماه، سه تن از طایفه بهزادی (حامد، ناصر و رضا) از نیروهای مردمی و عشایر منطقه جان خود را بر اثر سوختگی و محاصره شدن در آتش از دست دادند.

جهانبخش بهزادی نیز در این حادثه دچار سوختگی شدید شد که پس از تحمل ۲۰ روز دشواری فرایند درمان، در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) صدرای شیراز جان باخت.
بنا بر اعلام هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس،  براساس قانون به چهار نفر جانباخته حادثه آتش سوزی طبیعت تنگه هایقر فیروزآباد لقب فداکار خدمت داده می‌شود.

برچسب‌ها سازمان های مردم نهاد تخریب محیط زیست فیروزآباد فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان های مردم نهاد تخریب محیط زیست فیروزآباد سازمان های مردم نهاد تخریب محیط زیست فیروزآباد فارس محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۹۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر روز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسؤولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی